انجمن انیاک

نسخه‌ی کامل: آمريكايي‌ها تحريم رسمي بانك مركزي را كنار گذاشتند - هراس واشنگتن از اثر تحريم
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دنیای اقتصاد - پس از یک هفته اظهارنظرهای مختلف از سوی نمایندگان کنگره و سنای آمریکا درباره برنامه‌ریزی برای تحریم بانک مرکزی ایران، رسانه‌های غربی روز گذشته از عقب‌‌نشینی واشنگتن از این طرح خبر دادند. روزنامه «وال استریت ژورنال» در شماره دیروز خود به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، نوشت: در پی انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران و تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام، انتظار می‌رود دولت اوباما در ادامه تلاش‌ها برای فشار بیشتر علیه این کشور به تكرار ادعاهايي در خصوص فساد مالی و پولشویی در بانک مرکزی ایران بسنده کند؛ اما با وجود تاکید بسیاری از جمهوریخواهان و دموکرات‌ها، وزارت خزانه داری آمریکا، رسما بانک مرکزی ایران را تحریم نمی‌کند. شبکه خبری «اي‌بي‌سي» نیز به نقل از يك مقام آمريكايي دیگر خبر داد كه «بانك مركزي ایران و بخش گاز اين كشور، هدف اين دور از تحريم‌ها قرار نخواهد گرفت؛ چرا كه در پيش گرفتن چنين رويكردي به افزايش قيمت نفت و آسيب به اقتصاد آمريكا منجر خواهد شد.» برخی اخبار حکایت از آن دارد که کاخ سفید بر خلاف مجلس نمایندگان آمریکا با تحریم بانک مرکزی ایران مخالف بوده است.
رسانه‌هاي آمريكايي از بي‌نتيجه ماندن طرح‌ نمایندگان كنگره و سنا برای تحریم بانک مرکزی ایران خبر دادند
عقب‌نشيني از تحريم بانک مرکزی
دنیای اقتصاد- دو هفته پس از انتشار خبر انصراف دولت آمریکا از تحریم بانک مرکزی ایران از سوی روزنامه لس آنجلس تایمز، وال استریت ژونال نیز به نقل از مقامات رسمی آمریکا گزارش کرده است که تحريم‌هاي جديد واشنگتن شامل بانك مركزي ايران نخواهد شد.
این در حالی است که طی هفته گذشته شماری از سناتورهای جمهوریخواه و همچنین نمایندگان دموکرات کنگره‌خواهان اعمال تحریم علیه بانک مرکزی ایران شده بودند. به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه وال‌استریت ژورنال روز گذشته در گزارشی نوشت: دولت باراک اوباما امروز (دوشنبه) شماری از شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی را که از برنامه هسته‌ای از جمله توسعه دستگاه سانتریفیوژ و رآکتور تولید پلوتونیوم شهر اراک حمایت کرده‌اند، تحریم می‌کند. یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: در پی انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران و تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام، انتظار می‌رود دولت اوباما در ادامه تلاش‌ها برای فشار بیشتر علیه این کشور به نگرانی‌ها در خصوص فساد مالی و پولشویی در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اشاره کند. وال استریت ژورنال نوشته است: این در حالی است که با وجود تاکید بسیاری از جمهوریخواهان و دموکرات‌ها، وزارت خزانه‌داری آمریکا رسما بانک مرکزی ایران را تحریم نمی‌کند. مقامات آمریکایی بر این باورند این اقدام جدید دولت اوباما هشداری به دولت‌ها و تجار اروپایی، آسیایی و آمریکای لاتین است تا روابط خود را با بانک مرکزی قطع کرده و دیگر نفت خام از ایران تهیه نکنند. یکی دیگر از مقامات آمریکایی نیز اعلام کرد: این اقدام به دیگر کشورهای خارجی این امکان را فراهم می‌کند تا به گونه‌ای که در بازارهای انرژی اختلال ایجاد نشود، وابستگی خود را به نفت خام ایران کم کنند.
مسیر دشوار تحریم بانک مرکزی ایران
البته روزنامه نیویورک تایمز در این رابطه نوشته است: در پی انتشار گزارش آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران، آمریکا در پی جلب حمایت‌های بین‌المللی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران است و بیشتر تمرکز ایالات متحده بر تحریم بانک مرکزی یا فشار بیشتر بر صنعت نفت و گاز ایران است. این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: اما با توجه به معاملات تجاری چین و ژاپن و خرید نفت از جمهوری اسلامی ایران آمریکا مسیر دشواری را در تحریم بانک مرکزی این کشور دارد.
همچنین به گزارش ايلنا به نقل از اي‌بي‌سي، دو مقام رسمي آمريكايي كه خواستند نامشان فاش نشود، طي مواضعي توجيه‌ناپذير خواستار آن شدند كه بانك‌هاي آمريكايي اثبات كنند حساب‌هاي خارجي آنها در تعامل با ايران نيست و از بانك‌هاي خارجي بخواهند تا با ايران ارتباط تجاري نداشته باشند. يكي از مقام‌هاي آمريكايي تاكيد كرد كه بانك مركزي ایران و بخش گاز اين كشور هدف اين دور از تحريم‌ها قرار نخواهد گرفت؛ چرا كه در پيش گرفتن چنين رويكردي به افزايش قيمت نفت و آسيب به اقتصاد آمريكا منجر خواهد شد. وي گفت: وزارت خارجه آمريكا با تحريم‌هاي جديدي كه هدف آنها جلوگيري از سرمايه‌گذاري خارجي است، صنعت پتروشيمي ايران را نشانه خواهد گرفت. به اعتقاد مقام‌هاي واشنگتن، سرمايه‌گذاري خارجي مي‌تواند به طور غيرمستقيم به بخش انرژي ايران كمك كرده و تحريم‌هاي ديگر را تحت‌شعاع قرار دهد.
دلایل انصراف آمریکا به روایت لس آنجلس تایمز
روزنامه لس‌‌آنجلس تایمز، اما دو هفته پیش از این نوشته بود: پس از چند هفته تهدید به تحریم بانک مرکزی ایران به نظر می‌رسد به علت پیامدهای منفی این اقدام در بازار نفت و تاثیرش بر اقتصاد جهانی، آمریکا آن را کنار گذاشته و این تغییر موضع نشان می‌دهد که در چنین شرایطی آنها باید اقدامات خود را با عنایت به پیامدهای اقتصادی آن تنظیم کنند.
این روزنامه‌ افزوده بود: علاوه بر این به نظر می‌رسد مقاومت و مخالفت سایر دولت‌ها با تحریم بانک مرکزی ایران عامل مهمی در تغییر موضع آمریکا بوده است. همچنین عقب‌نشینی آمریکا در این زمینه باعث شده که سایر کشور‌ها نیز از اتخاذ مجازات‌های شدید علیه ایران پرهیز کنند.
یک دیپلمات غیر آمریکایی در این باره گفته بود: در شرایطی که خود آمریکا حاضر نیست اقدامات سختگیرانه‌‌تری را به اجرا بگذارد چرا ما باید با ایران سرشاخ شویم؟ در همین حال، آن‌گونه که سایت خبری الف به نقل از لس‌آنجلس تایمز گزارش داده بود، سومين دليل کوتاه آمدن دولت آمريکا از تصميمش عليه بانک مرکزي ايران، واکنش شديد ايران به اين تصميم بوده است. لس‌آنجلس تایمز در این باره افزوده بود: اعلام رسمي ايران مبني بر اينکه هر اقدامي عليه بانک مرکزي را اقدام جنگي محسوب خواهد کرد، نقش قابل‌توجهي در کوتاه آمدن دولت اوباما داشته است.
تحرکات نمایندگان آمریکايي شکست خورد
این همه در حالی است که در روزهای پایانی هفته گذشته، نمایندگان جمهوریخواه سنای آمریکا تلاش تازه‌ای را برای تحریم بانک مرکزی ایران و تشدید فشارها بر تهران آغاز کرده بودند. در همین چارچوب، مارک کرک سناتور جمهوری‌خواه طرحی را به سنای آمریکا ارائه کرد که بر اساس آن به رییس‌جمهور این کشور اختیارات لازم برای تحریم بانک مرکزی ایران را می‌داد. بر اساس این طرح رییس‌جمهور آمریکا می‌توانست کلیه موسسات مالی و بانک‌های خارجی را که با بانک مرکزی ایران همکاری دارند تحریم کرده و کلیه اموال و دارایی‌های آنها را مسدود کند. میچ مک کانل سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در این باره گفته بود: تحریم بر اساس طرح ارائه شده در سنای آمریکا مهلت شش ماهه‌ای برای انجام مبادلات نفتی در نظر گرفته می‌شود تا اعمال تحریم‌های جدید تاثیر منفی چندانی بر بازار جهانی انرژی وارد نکند.
جمهوری‌خواهان مجلس سنا سعی داشتند با افزودن طرح تحریم بانک مرکزی ایران به عنوان یکی از متمم‌های بودجه دفاعی آمریکا، به این کار سرعت بخشند. یک روز پس از انتشار اخباری در ارتباط با طرح برخی سناتورهای جمهوریخواه آمریکا برای تحریم بانک مرکزی ایران، شماری از رهبران حزب دموکرات در کنگره آمریکا نیز خواهان اقدام فوری باراک اوباما علیه این نهاد شدند. نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، استنلی هویر، معاون وی و‌‌هاوارد برمن، ارشد‌ترین دموکرات حاضر در کمیته امور خارجه کنگره، در این رابطه نامه‌اي به ريیس‌جمهور آمریکا ارسال کرده و متن آن را منتشر کردند.این سیاستمداران از باراک اوباما خواسته‌ بودند که هر چه سریع‌تر تعیین کند که آیا بانک مرکزی ایران با برنامه هسته‌اي این کشور ارتباط دارد یا خیر و در صورت اثبات این موضوع، آن را تحریم کند. دولت باراک اوباما تاکنون از اظهار نظر درباره اینکه از تحریم بانک مرکزی ایران حمایت مي‌کند یا خیر، خودداری کرده است و به نظر می‌رسد خبرهای منتشر شده درباره مخالفت کاخ سفید با این تحریم‌ها مقرون به صحت باشد.

اتهام جديد آمريكا عليه ايران
مقامات آمريكايي گفتند كه دولت اوباما در حال تحقيق در اين باره است كه آيا ايران براي رژيم معمر قذافي در ليبي تسليحات شيميايي ارسال كرده است يا خير؟ به گزارش ايسنا، روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات آمريكايي و ليبايي گزارش داد: اين خمپاره‌هاي ويژه كه ليبي آنها را با گاز سمي خردل پر كرده است، در هفته‌هاي اخير توسط انقلابيون در دو سايت در مركز ليبي كشف شد. هر دو سايت تحت حفاظت شديد و نظارت 24 ساعته قرار دارد. كشف اين تسليحات باعث آغاز تحقيقاتي به رهبري سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريكا در خصوص چگونگي اكتساب آنها توسط ليبي شد. يك مقام عالي‌رتبه‌ آمريكايي كه از افشای نامش خودداري كرد، مدعي شد كه اين خمپاره‌ها در ايران براي ليبي توليد شده‌اند.
يك مقام ديگر آمريكايي كه به اطلاعات طبقه‌بندي شده دسترسي دارد نيز در اين زمينه ابراز نگراني كرد. يك مقام آمريكايي مدعي شد كه احتمالا در اواخر جنگ هشت ساله عراق و ايران كه در طول آن عراقي‌ها از گاز خردل و گازهاي اعصاب عليه ده‌ها هزار سرباز ايراني استفاده كردند، اين خمپاره‌ها به ليبي فروخته شده است. اين اتهام در حالي مطرح مي‌شود كه ايران كنوانسيون بين‌المللي ممنوعيت تسليحات شيميايي را تصويب كرده است.

منبع : دنیای اقتصاد
لینک مرجع