07-30-2011, 07:44 PM
با سلام خدمت تمامی کاربران گرامی در زیر آموزش تصویری Flash CS5 را بررسی میکنیم توجه کنید که شما میتواند آموزش Flash CS5 را به همراه چند بخش آموزشی دیگر که بصورت شبیه سازی شده و تعاملی درس داده شده است و رایگان نیز میباشد از لینک آموزش Flash دانلود کنید. در انتهای این آموزش تصویری نیز کل آموزش (هم متن و هم تصویری) در یک فایل PDF پیوست است.
به نرمافزار آموزش Flash CS5 خوش آمديد. Flash يكي از معروفترين نرمافزارها براي ايجاد تصاوير متحرك ساده، صفحات Web حرفهاي و حتي برنامههاي چندرسانهاي كم حجم است. شما در طي اين دوره آموزشي با نحوه استفاده از اين نرمافزار آشنا خواهيد شد.
لازم به ذكر است كه شما بايد ابتدا نرمافزار Flash را روي كامپيوتر خود نصب كرده باشيد. در اينصورت براي شروع كار با اين نرم افزار، ميتوانيد از منوي Start استفادهكنيد. روي كلـيد Start كلـيك كنيد.
روي منوي فرعي All Programs كليك كنيد تا باز شود.
روي گزينه Adobe Flash Professional CS5 کليک کنيد.
هنگاميکه Flash CS5 را اجرا ميكنيد, گزينههايي در اختيار شما قرار ميگيرد كه از طريق آنها ميتوانيد فايل جديدي را ايجاد كرده و يا يك فايل موجود را باز نماييد. همچنين گزينههاي ديگري نيز وجود دارند كه در حال حاضر در پشت پانلهاي Flash مخفي شدهاند. براي آنكه پانلها را مخفي كنيد، بايد روي كليد حاوي فلش مضاعف در بالاي سمت راست كليك كنيد.
با اين كار، علاوه بر آنكه فضاي بيشتري براي كار با فايلها در اختيار خواهيد داشت، ميتوانيد ساير گزينههايي كه جهت استفاده از الگوهاي پيش ساخته Flash بكار ميروند را نيز مشاهده نماييد. توجه داشته باشيد كه ما در محيط نمايش 600×800 پيكسل كار ميكنيم. اما اغلب كاربران حرفهاي Flash ، از محيطهاي نمايش 768×1024 و بالاتر استفاده ميكنند.
در حال حاضر ما ميخواهيم كار خود را با يك فايل جديد شروع كنيم. پس بهتر است پانلها را به حالت اوليه برگردانده و يك فايل جديد ايجاد كنيم. روي كليد مشخص شده توسط فلش كليك كنيد.
براي ايجاد يک فايل جديد يايد يکي از گزينههاي موجود در قسمت Create New را انتخاب کنيد. دو گزينة اول اين قسمت براي ايجاد يک فايل فلش جديد، گزينة دوم براي ايجاد فايل فلش قابل ارائه بر روي موبايل و ساير گزينهها براي ايجاد فايلهاي مبتني بر زبانهاي برنامهنويسي Action Script و Java Script مورد استفاده قرار ميگيرند.
همانطور که گفته شد دو گزينة اول موجود در قسمت Create New براي ايجاد يک فايل فلش جديد مورد استفاده قرار ميگيرند. تفاوت اين دو گزينه در آن است که شما ميتوانيد در فايل فلش ايجاد شده توسط گزينة اول، از زبان Action Script نسخة 3 و در فايل فلش ايجاد شده توسط گزينة دوم از زبان Action Script نسخة 2 استفاده نمائيد. اما از آنجا که ما قصد نداريم در فايل جديد خود از زبان Action Script استفاده کنيم ميتوانيم هر يک از دو گزينة فوق را انتخاب نمائيم. روي گزينة مشخص شده توسط فلش کليک کنيد.
يكي از مزاياي Flash ، امكان انتقال فايلهاي ايجاد شده در نگارشهاي قديمي به محيطهاي جديدتر ميباشد. همچنين، فايلهاي خروجي اين برنامه با ساير محصولات شركت Adobe ، نظير Dream Weaver يا Director سازگار است. در ادامه، شما را با روشهاي متفاوت سازماندهي محيط Flash آشنا ميكنيم.
ناحيه صحنه (Stage) جايي است كه محتويات هر يك از فريمهاي فيلـم در آن طراحي و ايجاد ميشود. همچنين، در اين محيط ميتوانيد فايلـهاي گرافيكي وارد شده را تصحيح وسازماندهي كنيد. براي مشاهده كل ناحيه Stage ، از منوي View استفاده ميشود. منوي View را باز كنيد.
منوي فرعي Magnification را باز كنيد.
از منوي فرعي باز شده، گزينه Show All را انتخاب نماييد.
به اين ترتيب، تمام قسمت صحنه در محدودهاي كه براي آن تعيين شده است نمايش داده شد. توجه داشته باشيد كه اگر اين محدوده را بزرگتر كنيد، با انتخاب دستور Show All ، صحنه با بزرگنمايي بيشتري در آن محدوده نمايش داده ميشود.
اين قسمت، خط زمان (Timeline) ناميده ميشود. از اين قسمت براي سازماندهي و كنترل محتويات فيلـم در لايهها و فريمها استفاده خواهيد كرد. هر يك از مستطيلهاي عمودي كوچكي كه در اينجا وجود دارد، بيانگر يك فريم است. نوار وضعيت كه در پايين اين منطقه قرار دارد، نشاندهنده شماره فريم منتخب ، نرخ پخش فريمها (تعداد فريمهايي كه در يك ثانيه پخش ميشود) ، و زمان سپري شده از فيلم است.
خط قرمز رنگي كه در Timeline وجود دارد، هد اجرا (Play Head) ناميده ميشود و نشانگر فريم يا فريمهايي است كه هماكنون در صحنه در حال اجرا هستند. با كليك در هر نقطه از خط زمان، هد به همان نقطه منتقل خواهد شد.
اين قسمت از Panel هاي Flash تشكيل شده است. با استفاده از اين پانلها ميتوانيد عملـياتي مانند تغيير رنگ قلـم (Font) و رنگهاي مورد استفاده و حتي شدتنور و يا انتخاب اشياء و يا استفاده از راهنماييهاي Flash را به راحتي و سرعت انجام دهيد.
اينجا پانل خصوصيات (Properties) ناميده ميشود. از اين پنجره براي تغيير نام، مختصات، اندازه، رنگ و ديگر خصوصيات يك فريم يا هر يك از محتويات داخل آن استفاده ميشود.در ضمن از طريق اين پانل ميتوانيد خصوصيات متحرك سازي و صداگذاري را در فيلم ايجاد نماييد.
اين قسمت ، جعبه ابزار (Tool Box) ناميده ميشود. به كمك ابزارهاي موجود در جعبه ابزار ميتوانيد عملـيات مختلـفي از جملـه ترسيم، ويرايش، انتخاب اشياء و غيره را انجام دهيد. البته توجه کنيد که در حال حاضر تمامي ابزارها قابل مشاهده نيستند. در اين حالت ميتوانيد با استفاده از ماوس ديواره سمت چپ جعبه ابزار را کمي به سمت چپ حرکت دهيد تا تمامي ابزارها قابل مشاهده شوند. در صفحه بعد ما اين کار را انجام خواهيم داد.
همانطور که مشاهده ميکنيد تمام ابزارهاي موجود در جعبه ابزار در دو رديف مرتب شدهاند.
مانند اغلب برنامههاي تحت ويندوز، در قسمت بالاي پنجره، منوها قرار دارند. در اين منوها، گزينههاي مختلـفي براي دسترسي به دستورات و ابزارهاي Flash وجود دارد.
به محض اجراي Flash ، يك فايل جديد با نام [Untitled-1] ايجاد ميشود. در Flash اين امكان وجود دارد كه همزمان چند فايل باز باشد. براي ايجاد فايلهاي جديد از فرمان New و جهت باز كردن فايلهاي موجود، از دستور Open استفاده نماييد. به محض ايجاد فيلـمهاي جديد، Flash آنها را به ترتيب [Untitled-2] و [Untitled-3] و الـي آخر نامگذاري ميكند. الـبته شما در هنگام ذخيره فيلـم ميتوانيد يك نام جديد را براي آن تعيين كنيد.
براي استفاده از دستوراتي مانند New ، Open ، Save ، Copy و Paste كه معمولاً زياد مورد استفاده قرار ميگيرند، يك نوار ابزار ويژه در Flash پيش بيني شده است. براي دسترسي به اين نوار ابزار بايد از منوي Window ، منوي فرعي ToolBars را باز كرده و سپس گزينه Main را انتخاب نماييد. منوي Window را باز كنيد.
منوي فرعي Toolbars را باز كنيد.
از منوي فرعي باز شده، گزينه Main را انتخاب نماييد.
همانطور که ميبينيد نوار ابزار Main به محيط کار اضافه شده است. البته در اين فصل ما نيازي به اين نوار ابزار نداريم و براي افزايش فضاي کار بهتر است آن را ببنديم. روي کليد Close از نوار ابزار Main کليک کنيد.
براي اينكه محتويات لازم براي فيلم را در يك فريم Flash وارد نماييد، بايد ابتدا آنها را به ناحيه صحنه (Stage) اضافه كنيد. براي اين كار ميتوان علاوه بر آنكه اشكال مورد نظر را مستقيماً طراحي كرد، نسخهاي از آن محتويات (كه عنصر گرافيكي يا متن هستند) را از ساير برنامهها كپي كرده و به صحنه درج نمود و يا فايلهايي كه خارج از Flash ايجاد شدهاند را مستقيماً به صحنه وارد (Import) كرد.
يكي از تحولات Flash CS5 ، اضافه شدن Panel هاي قدرتمند و دسترسي آسان به آنها ميباشد. پانلها پنجرههاي شناوري هستند كه هر يك شامل مجموعهاي از گزينههاي لازم براي انجام يك عمل خاص هستند.
براي مثال، پانل Info اطلاعاتي در مورد خصوصيات كلي شيء انتخاب شده ارائه ميدهد. بطور كلي، براي دسترسي به پانلهاي مختلف Flash، علاوه بر کليدهاي موجود در قسمت پانلها، از گزينه هاي موجود در منوي Window نيز استفاده ميشود. روي کليد Info کليک كنيد.
به اين ترتيب، پانل Info باز شده است. اين پانل اطلاعات مختلـفي در مورد شيء انتخاب شده ارائه ميدهد. ما ميتوانيم با فشردن كليد ماوس بر روي گيره واقع در گوشه سمت چپ و بالاي پانل و كشيدن آن به سمت راست محيط Flash (يعني محلـي كه پانلهاي ديگر وجود دارند)، اين Panel را به حالـت چسبان درآوريم. براي بستن پانلهايي كه به اين شكل در ميان صفحه معلق هستند، كافيست روي كليد حاوي فلش مضاعف مربوط به آن پانل كليك كنيد. روي كلـيد حاوي فلش مضاعف از پنجره Info، كه توسط فلش مشخص شده است، كلـيك نماييد .
شما همچنين ميتوانيد ساير پانلهاي موجود در صفحه را نيز در صورت عدم استفاده حذف كنيد تا فضاي كاري شما افزايش پيدا كند. براي بستن هر يك از پانلهاي موجود كافيست روي عنوان پانل راست کليک کرده و سپس از منويي که باز مي شود گزينه Close را انتخاب کنيد. روي عنوان پانل Library راست کليک کنيد.(راست كليك = استفاده از كليد راست ماوس در هنگام كليك كردن)
از منوي باز شده گزينه Close را انتخاب کنيد.
همانطور که قبلا ياد گرفتيد براي اضافه کردن هر يک از پانلها ميتوانيم از منوي Window استفاده کنيم. حالا پانل Library را مجددا به محيط کار اضافه مي کنيم. روي منوي Window کليک کنيد.
روي گزينه Library کليک كنيد.
مشاهده ميکنيد که پنل Library مجددا به محيط Flash اضافه شده و در محل قبلي خود قرار گرفته است.
بسياري از عناصر فيلـم، مانند رنگ پس زمينه و اندازه صحنه را ميتوان به كل فيلـم اعمال نمود. به عنوان مثال، براي تغيير رنگ پسزمينه (Background) ، از پانل Properties واقع در سمت راست صحنه استفاده ميكنيم. روي عنوان پانل Propeties ، كلـيك نماييد.
روي کليد Edit در مقابل گزينه Size، كلـيك نماييد.
ملاحظه ميكنيد كه پنجره Document Properties باز شده است. اين پنجره داراي گزينههاي مختلـفي از جملـه Height و Width ميباشد كه اين گزينهها براي تغيير اندازه ابعاد فيلـم كاربرد دارند. همچنين، گزينه Frame Rate براي تعيينتعداد فريمهاي فيلـم در هر ثانيه يا سرعت نسبي آن به كار ميرود و گزينه Background Color نيز براي تغيير رنگ زمينه فيلـم كاربرد دارد. روي كلـيد Cancel از اين پنجره كلـيك كنيد تا بسته شود.
خصوصيات كلي Flash كه بصورت پيشفرض تنظيم شده است، ممكن است براي تمام كاربران بهترين انتخاب نباشد. شما ميتوانيد اين خصوصيات را توسط پنجره Preferences تغيير دهيد. دسترسي به اين پنجره از طريق منوي Edit امكانپذير است. منوي Edit را باز كنيد.
از منوي باز شده، گزينه Preferences را انتخاب نماييد.
با استفاده از گزينههاي موجود در پنجره Preferences ، ميتوانيد خصوصيات قسمتهاي مختلف فلش را تعيين کنيد. به عنوان مثال در قسمت General از اين پنجره ميتوانيد خصوصيات قسمتهاي مختلف محيط فلش را تعيين کنيد. روي گزينة Action Script کليک کنيد.
گزينههاي موجود در اين قسمت براي تعيين برخي خصوصيات محيط کدنويسي فلش مانند نوع قلم ، رنگ بندي دستورات ، پيکربندي کدها در هنگام بازکردن و ذخيره کردن و ... مورد استفاده قرار ميگيرد.
روي گزينه Auto Format کليک کنيد.
گزينههاي موجود در قسمت Auto Format براي پيکربندي کدهاي پنجره کدنويسي به منظور خوانايي بيشتر مورد استفاده قرار ميگيرند. اين گزينهها کدهاي نوشته شده را به منظور خوانايي بيشتر مرتب ميکنند. روي گزينه Clipboard كلـيك كنيد .
گزينههاي موجود در اين قسمت، روش تهيه كپي اشياء مختلـف در حافظه موقت (Clipboard) را تعريف ميكنند. اين گزينهها بخصوص زماني كه بخواهيد از چند شيء مختلف كپي برداريكنيد ، مفيد واقع ميشوند. روي گزينه Drawing كلـيك كنيد .
تنظيمات موجود در اين قسمت تعيين ميکند که چگونه خطوطي که رسم کردهايد به اشکال و منحنيهاي استاندارد تبديل شوند. جعبه چکهاي موجود در کادر Pen Tool که توسط کادر قرمز مشخص شدهاند ، بر نحوه رسم منحنيها توسط ابزار Pen نظارت دارند. اگر با روش رسم منحني در برنامه هايي مانند Freehand ، Corel Draw و يا Adobe Illustrator آشنا باشيد ، اين گزينه ها براي شما بيشتر قابل درک مي باشند.
روي گزينه Text كلـيك كنيد .
گزينههاي موجود در اين قسمت براي تعيين خصوصيات پيش فرض متنهايي که در طرح هاي خود بکار ميبريد مورد استفاده قرار ميگيرند. روي گزينه Warning كلـيك كنيد .
با استفاده ازگزينه هاي موجود در اين قسمت، ميتوانيد تعيين کنيد که در چه مواقعي و در چه شرايطي فلش به شما پنجرههاي اخطار را نشان دهد.
روي گزينة PSD File Importer كلـيك كنيد .
گزينه هاي موجود در اين قسمت براي تعيين خصوصيات تصاويري که توسط برنامة گرافيکي Photoshop ايجاد شده و به فلش داده ميشوند، مورد استفاده قرار ميگيرند. روي گزينة AI File Importer کليک کنيد.
گزينه هاي موجود در اين قسمت براي تعيين خصوصيات تصاويري که توسط برنامة Illustrator ايجاد شده و به فلش وارد ميشوند، مورد استفاده قرار ميگيرند.
بسيار خوب، تا اين مرحله با گزينههاي مختلف پنجرة Preferences آشنا شديد. حالا بهتر است اين پنجره را ببنديد. روي کليد Close مربوط به پنجرة Preferences کليک کنيد.
در اينجا شما به انتهاي اولين فصل از دوه آموزش Flash CS5 رسيدهايد. ما در طي اين فصل شما را با محيط كار Flash و ابزارها و گزينههاي موجود در آن آشنا كرديم. اين آشنايي ابتدايي، شما را در فصلهاي بعد بسيار ياري خواهد داد. در فصل آينده، روش رسم تصاوير ساده در Flash را خواهيد آموخت.
برای آموزش فلش کلیک کنید.
به نرمافزار آموزش Flash CS5 خوش آمديد. Flash يكي از معروفترين نرمافزارها براي ايجاد تصاوير متحرك ساده، صفحات Web حرفهاي و حتي برنامههاي چندرسانهاي كم حجم است. شما در طي اين دوره آموزشي با نحوه استفاده از اين نرمافزار آشنا خواهيد شد.
لازم به ذكر است كه شما بايد ابتدا نرمافزار Flash را روي كامپيوتر خود نصب كرده باشيد. در اينصورت براي شروع كار با اين نرم افزار، ميتوانيد از منوي Start استفادهكنيد. روي كلـيد Start كلـيك كنيد.
روي منوي فرعي All Programs كليك كنيد تا باز شود.
روي گزينه Adobe Flash Professional CS5 کليک کنيد.
هنگاميکه Flash CS5 را اجرا ميكنيد, گزينههايي در اختيار شما قرار ميگيرد كه از طريق آنها ميتوانيد فايل جديدي را ايجاد كرده و يا يك فايل موجود را باز نماييد. همچنين گزينههاي ديگري نيز وجود دارند كه در حال حاضر در پشت پانلهاي Flash مخفي شدهاند. براي آنكه پانلها را مخفي كنيد، بايد روي كليد حاوي فلش مضاعف در بالاي سمت راست كليك كنيد.
با اين كار، علاوه بر آنكه فضاي بيشتري براي كار با فايلها در اختيار خواهيد داشت، ميتوانيد ساير گزينههايي كه جهت استفاده از الگوهاي پيش ساخته Flash بكار ميروند را نيز مشاهده نماييد. توجه داشته باشيد كه ما در محيط نمايش 600×800 پيكسل كار ميكنيم. اما اغلب كاربران حرفهاي Flash ، از محيطهاي نمايش 768×1024 و بالاتر استفاده ميكنند.
در حال حاضر ما ميخواهيم كار خود را با يك فايل جديد شروع كنيم. پس بهتر است پانلها را به حالت اوليه برگردانده و يك فايل جديد ايجاد كنيم. روي كليد مشخص شده توسط فلش كليك كنيد.
براي ايجاد يک فايل جديد يايد يکي از گزينههاي موجود در قسمت Create New را انتخاب کنيد. دو گزينة اول اين قسمت براي ايجاد يک فايل فلش جديد، گزينة دوم براي ايجاد فايل فلش قابل ارائه بر روي موبايل و ساير گزينهها براي ايجاد فايلهاي مبتني بر زبانهاي برنامهنويسي Action Script و Java Script مورد استفاده قرار ميگيرند.
همانطور که گفته شد دو گزينة اول موجود در قسمت Create New براي ايجاد يک فايل فلش جديد مورد استفاده قرار ميگيرند. تفاوت اين دو گزينه در آن است که شما ميتوانيد در فايل فلش ايجاد شده توسط گزينة اول، از زبان Action Script نسخة 3 و در فايل فلش ايجاد شده توسط گزينة دوم از زبان Action Script نسخة 2 استفاده نمائيد. اما از آنجا که ما قصد نداريم در فايل جديد خود از زبان Action Script استفاده کنيم ميتوانيم هر يک از دو گزينة فوق را انتخاب نمائيم. روي گزينة مشخص شده توسط فلش کليک کنيد.
يكي از مزاياي Flash ، امكان انتقال فايلهاي ايجاد شده در نگارشهاي قديمي به محيطهاي جديدتر ميباشد. همچنين، فايلهاي خروجي اين برنامه با ساير محصولات شركت Adobe ، نظير Dream Weaver يا Director سازگار است. در ادامه، شما را با روشهاي متفاوت سازماندهي محيط Flash آشنا ميكنيم.
ناحيه صحنه (Stage) جايي است كه محتويات هر يك از فريمهاي فيلـم در آن طراحي و ايجاد ميشود. همچنين، در اين محيط ميتوانيد فايلـهاي گرافيكي وارد شده را تصحيح وسازماندهي كنيد. براي مشاهده كل ناحيه Stage ، از منوي View استفاده ميشود. منوي View را باز كنيد.
منوي فرعي Magnification را باز كنيد.
از منوي فرعي باز شده، گزينه Show All را انتخاب نماييد.
به اين ترتيب، تمام قسمت صحنه در محدودهاي كه براي آن تعيين شده است نمايش داده شد. توجه داشته باشيد كه اگر اين محدوده را بزرگتر كنيد، با انتخاب دستور Show All ، صحنه با بزرگنمايي بيشتري در آن محدوده نمايش داده ميشود.
اين قسمت، خط زمان (Timeline) ناميده ميشود. از اين قسمت براي سازماندهي و كنترل محتويات فيلـم در لايهها و فريمها استفاده خواهيد كرد. هر يك از مستطيلهاي عمودي كوچكي كه در اينجا وجود دارد، بيانگر يك فريم است. نوار وضعيت كه در پايين اين منطقه قرار دارد، نشاندهنده شماره فريم منتخب ، نرخ پخش فريمها (تعداد فريمهايي كه در يك ثانيه پخش ميشود) ، و زمان سپري شده از فيلم است.
خط قرمز رنگي كه در Timeline وجود دارد، هد اجرا (Play Head) ناميده ميشود و نشانگر فريم يا فريمهايي است كه هماكنون در صحنه در حال اجرا هستند. با كليك در هر نقطه از خط زمان، هد به همان نقطه منتقل خواهد شد.
اين قسمت از Panel هاي Flash تشكيل شده است. با استفاده از اين پانلها ميتوانيد عملـياتي مانند تغيير رنگ قلـم (Font) و رنگهاي مورد استفاده و حتي شدتنور و يا انتخاب اشياء و يا استفاده از راهنماييهاي Flash را به راحتي و سرعت انجام دهيد.
اينجا پانل خصوصيات (Properties) ناميده ميشود. از اين پنجره براي تغيير نام، مختصات، اندازه، رنگ و ديگر خصوصيات يك فريم يا هر يك از محتويات داخل آن استفاده ميشود.در ضمن از طريق اين پانل ميتوانيد خصوصيات متحرك سازي و صداگذاري را در فيلم ايجاد نماييد.
اين قسمت ، جعبه ابزار (Tool Box) ناميده ميشود. به كمك ابزارهاي موجود در جعبه ابزار ميتوانيد عملـيات مختلـفي از جملـه ترسيم، ويرايش، انتخاب اشياء و غيره را انجام دهيد. البته توجه کنيد که در حال حاضر تمامي ابزارها قابل مشاهده نيستند. در اين حالت ميتوانيد با استفاده از ماوس ديواره سمت چپ جعبه ابزار را کمي به سمت چپ حرکت دهيد تا تمامي ابزارها قابل مشاهده شوند. در صفحه بعد ما اين کار را انجام خواهيم داد.
همانطور که مشاهده ميکنيد تمام ابزارهاي موجود در جعبه ابزار در دو رديف مرتب شدهاند.
مانند اغلب برنامههاي تحت ويندوز، در قسمت بالاي پنجره، منوها قرار دارند. در اين منوها، گزينههاي مختلـفي براي دسترسي به دستورات و ابزارهاي Flash وجود دارد.
به محض اجراي Flash ، يك فايل جديد با نام [Untitled-1] ايجاد ميشود. در Flash اين امكان وجود دارد كه همزمان چند فايل باز باشد. براي ايجاد فايلهاي جديد از فرمان New و جهت باز كردن فايلهاي موجود، از دستور Open استفاده نماييد. به محض ايجاد فيلـمهاي جديد، Flash آنها را به ترتيب [Untitled-2] و [Untitled-3] و الـي آخر نامگذاري ميكند. الـبته شما در هنگام ذخيره فيلـم ميتوانيد يك نام جديد را براي آن تعيين كنيد.
براي استفاده از دستوراتي مانند New ، Open ، Save ، Copy و Paste كه معمولاً زياد مورد استفاده قرار ميگيرند، يك نوار ابزار ويژه در Flash پيش بيني شده است. براي دسترسي به اين نوار ابزار بايد از منوي Window ، منوي فرعي ToolBars را باز كرده و سپس گزينه Main را انتخاب نماييد. منوي Window را باز كنيد.
منوي فرعي Toolbars را باز كنيد.
از منوي فرعي باز شده، گزينه Main را انتخاب نماييد.
همانطور که ميبينيد نوار ابزار Main به محيط کار اضافه شده است. البته در اين فصل ما نيازي به اين نوار ابزار نداريم و براي افزايش فضاي کار بهتر است آن را ببنديم. روي کليد Close از نوار ابزار Main کليک کنيد.
براي اينكه محتويات لازم براي فيلم را در يك فريم Flash وارد نماييد، بايد ابتدا آنها را به ناحيه صحنه (Stage) اضافه كنيد. براي اين كار ميتوان علاوه بر آنكه اشكال مورد نظر را مستقيماً طراحي كرد، نسخهاي از آن محتويات (كه عنصر گرافيكي يا متن هستند) را از ساير برنامهها كپي كرده و به صحنه درج نمود و يا فايلهايي كه خارج از Flash ايجاد شدهاند را مستقيماً به صحنه وارد (Import) كرد.
يكي از تحولات Flash CS5 ، اضافه شدن Panel هاي قدرتمند و دسترسي آسان به آنها ميباشد. پانلها پنجرههاي شناوري هستند كه هر يك شامل مجموعهاي از گزينههاي لازم براي انجام يك عمل خاص هستند.
براي مثال، پانل Info اطلاعاتي در مورد خصوصيات كلي شيء انتخاب شده ارائه ميدهد. بطور كلي، براي دسترسي به پانلهاي مختلف Flash، علاوه بر کليدهاي موجود در قسمت پانلها، از گزينه هاي موجود در منوي Window نيز استفاده ميشود. روي کليد Info کليک كنيد.
به اين ترتيب، پانل Info باز شده است. اين پانل اطلاعات مختلـفي در مورد شيء انتخاب شده ارائه ميدهد. ما ميتوانيم با فشردن كليد ماوس بر روي گيره واقع در گوشه سمت چپ و بالاي پانل و كشيدن آن به سمت راست محيط Flash (يعني محلـي كه پانلهاي ديگر وجود دارند)، اين Panel را به حالـت چسبان درآوريم. براي بستن پانلهايي كه به اين شكل در ميان صفحه معلق هستند، كافيست روي كليد حاوي فلش مضاعف مربوط به آن پانل كليك كنيد. روي كلـيد حاوي فلش مضاعف از پنجره Info، كه توسط فلش مشخص شده است، كلـيك نماييد .
شما همچنين ميتوانيد ساير پانلهاي موجود در صفحه را نيز در صورت عدم استفاده حذف كنيد تا فضاي كاري شما افزايش پيدا كند. براي بستن هر يك از پانلهاي موجود كافيست روي عنوان پانل راست کليک کرده و سپس از منويي که باز مي شود گزينه Close را انتخاب کنيد. روي عنوان پانل Library راست کليک کنيد.(راست كليك = استفاده از كليد راست ماوس در هنگام كليك كردن)
از منوي باز شده گزينه Close را انتخاب کنيد.
همانطور که قبلا ياد گرفتيد براي اضافه کردن هر يک از پانلها ميتوانيم از منوي Window استفاده کنيم. حالا پانل Library را مجددا به محيط کار اضافه مي کنيم. روي منوي Window کليک کنيد.
روي گزينه Library کليک كنيد.
مشاهده ميکنيد که پنل Library مجددا به محيط Flash اضافه شده و در محل قبلي خود قرار گرفته است.
بسياري از عناصر فيلـم، مانند رنگ پس زمينه و اندازه صحنه را ميتوان به كل فيلـم اعمال نمود. به عنوان مثال، براي تغيير رنگ پسزمينه (Background) ، از پانل Properties واقع در سمت راست صحنه استفاده ميكنيم. روي عنوان پانل Propeties ، كلـيك نماييد.
روي کليد Edit در مقابل گزينه Size، كلـيك نماييد.
ملاحظه ميكنيد كه پنجره Document Properties باز شده است. اين پنجره داراي گزينههاي مختلـفي از جملـه Height و Width ميباشد كه اين گزينهها براي تغيير اندازه ابعاد فيلـم كاربرد دارند. همچنين، گزينه Frame Rate براي تعيينتعداد فريمهاي فيلـم در هر ثانيه يا سرعت نسبي آن به كار ميرود و گزينه Background Color نيز براي تغيير رنگ زمينه فيلـم كاربرد دارد. روي كلـيد Cancel از اين پنجره كلـيك كنيد تا بسته شود.
خصوصيات كلي Flash كه بصورت پيشفرض تنظيم شده است، ممكن است براي تمام كاربران بهترين انتخاب نباشد. شما ميتوانيد اين خصوصيات را توسط پنجره Preferences تغيير دهيد. دسترسي به اين پنجره از طريق منوي Edit امكانپذير است. منوي Edit را باز كنيد.
از منوي باز شده، گزينه Preferences را انتخاب نماييد.
با استفاده از گزينههاي موجود در پنجره Preferences ، ميتوانيد خصوصيات قسمتهاي مختلف فلش را تعيين کنيد. به عنوان مثال در قسمت General از اين پنجره ميتوانيد خصوصيات قسمتهاي مختلف محيط فلش را تعيين کنيد. روي گزينة Action Script کليک کنيد.
گزينههاي موجود در اين قسمت براي تعيين برخي خصوصيات محيط کدنويسي فلش مانند نوع قلم ، رنگ بندي دستورات ، پيکربندي کدها در هنگام بازکردن و ذخيره کردن و ... مورد استفاده قرار ميگيرد.
روي گزينه Auto Format کليک کنيد.
گزينههاي موجود در قسمت Auto Format براي پيکربندي کدهاي پنجره کدنويسي به منظور خوانايي بيشتر مورد استفاده قرار ميگيرند. اين گزينهها کدهاي نوشته شده را به منظور خوانايي بيشتر مرتب ميکنند. روي گزينه Clipboard كلـيك كنيد .
گزينههاي موجود در اين قسمت، روش تهيه كپي اشياء مختلـف در حافظه موقت (Clipboard) را تعريف ميكنند. اين گزينهها بخصوص زماني كه بخواهيد از چند شيء مختلف كپي برداريكنيد ، مفيد واقع ميشوند. روي گزينه Drawing كلـيك كنيد .
تنظيمات موجود در اين قسمت تعيين ميکند که چگونه خطوطي که رسم کردهايد به اشکال و منحنيهاي استاندارد تبديل شوند. جعبه چکهاي موجود در کادر Pen Tool که توسط کادر قرمز مشخص شدهاند ، بر نحوه رسم منحنيها توسط ابزار Pen نظارت دارند. اگر با روش رسم منحني در برنامه هايي مانند Freehand ، Corel Draw و يا Adobe Illustrator آشنا باشيد ، اين گزينه ها براي شما بيشتر قابل درک مي باشند.
روي گزينه Text كلـيك كنيد .
گزينههاي موجود در اين قسمت براي تعيين خصوصيات پيش فرض متنهايي که در طرح هاي خود بکار ميبريد مورد استفاده قرار ميگيرند. روي گزينه Warning كلـيك كنيد .
با استفاده ازگزينه هاي موجود در اين قسمت، ميتوانيد تعيين کنيد که در چه مواقعي و در چه شرايطي فلش به شما پنجرههاي اخطار را نشان دهد.
روي گزينة PSD File Importer كلـيك كنيد .
گزينه هاي موجود در اين قسمت براي تعيين خصوصيات تصاويري که توسط برنامة گرافيکي Photoshop ايجاد شده و به فلش داده ميشوند، مورد استفاده قرار ميگيرند. روي گزينة AI File Importer کليک کنيد.
گزينه هاي موجود در اين قسمت براي تعيين خصوصيات تصاويري که توسط برنامة Illustrator ايجاد شده و به فلش وارد ميشوند، مورد استفاده قرار ميگيرند.
بسيار خوب، تا اين مرحله با گزينههاي مختلف پنجرة Preferences آشنا شديد. حالا بهتر است اين پنجره را ببنديد. روي کليد Close مربوط به پنجرة Preferences کليک کنيد.
در اينجا شما به انتهاي اولين فصل از دوه آموزش Flash CS5 رسيدهايد. ما در طي اين فصل شما را با محيط كار Flash و ابزارها و گزينههاي موجود در آن آشنا كرديم. اين آشنايي ابتدايي، شما را در فصلهاي بعد بسيار ياري خواهد داد. در فصل آينده، روش رسم تصاوير ساده در Flash را خواهيد آموخت.
برای آموزش فلش کلیک کنید.