انجمن انیاک

نسخه‌ی کامل: آموزش تصویری Visio 2007 قسمت 2
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
با سلام خدمت تمامی کاربران گرامی در زیر آموزش تصویری Visio 2007 را بررسی میکنیم توجه کنید که شما میتواند آموزش Visio 2007 را به همراه چند بخش آموزشی دیگر که بصورت شبیه سازی شده و تعاملی درس داده شده است و رایگان نیز میباشد از لینک آموزش Visio دانلود کنید. در انتهای این آموزش تصویری نیز کل آموزش (هم متن و هم تصویری) در یک فایل PDF پیوست است.

در اين فصل به بحث در مورد Stencil و کاربرد آن مي‌پردازيم. فايل باز شده طرح داخلي يک دفتر مي‌باشد، که شامل کامپيوتر، صندلي، ميز و ... مي‌باشد. در قسمت Shapes الگوها و Stencilهاي مختلفي را مشاهده مي‌کنيد. اکنون برگه Office Furniture فعال است که در آن انواع ميزها را مي‌توانيد انتخاب کنيد. ولي چون تعداد آنها زياد است احتياج داريد که از ميله لغزان استفاده کنيد. با کمک اين Stencilها مي‌توانيد محيط دفتر مورد نظر خود را طراحي کنيد.‌
شما مي‌توانيد نوار ابزار Stencil را به نوارهاي ابزار بالاي صفحه‌تان اضافه کنيد. در قسمت آبي رنگ نوار ابزار که هيچ دکمه‌اي وجود ندارد راست کليک کنيد.

[تصویر:  001.gif]


مشاهده مي‌کنيد که در اين ليست گزينه‌اي به نام Stencil وجود دارد. روي اين گزينه کليک کنيد.

[تصویر:  002.gif]


اکنون نوار ابزار Stencil را مشاهده مي‌کنيد. اگر فايلي باز نباشد دکمه‌هاي اين نوار ابزار غيرفعال خواهند بود.

[تصویر:  003.gif]


حال براي آنکه بتوانيد تمامي الگوها را مشاهده کنيد مي‌توانيد نحوه نمايش را تغيير دهيد. در نوار ابزار Stencil اولين دکمه فعال است، با انتخاب اين گزينه ليست الگوها به همراه آيکون، نام و توضيح مختصري در مورد آن را مشاهده مي‌کنيد.‌

[تصویر:  004.gif]


همانطور که مشاهده مي‌کنيد با انتخاب اين حالت فقط نام الگوها را مي‌توانيد مشاهده کنيد. اين حالت را زياد توصيه نمي‌کنيم زيرا نمايي از الگو ندارد که شما مطمئن باشيد که الگو انتخاب شده همان الگو مورد نظر شما است. ‌

[تصویر:  005.gif]


در اين حالت نيز تنها آيکون الگو نمايش داده شده است.

[تصویر:  006.gif]


در اين حالت آيکون‌ها به همراه نامشان نمايش داده ميشوند.

[تصویر:  007.gif]


در اين حالت آيکون الگو و در کنار آن نام الگو را مشاهده مي‌کنيد. مزيت اين حالت اين است که شما هم آيکون و هم نام الگو را مشاهده مي‌کنيد و مي‌توانيد راحت‌تر انتخاب کنيد. در ضمن چون در اين حالت توضيحات الگو نمايش داده نمي‌شود، پس فضاي کمتري اشغال مي‌کند.
دکمه Show Document Stencil الگوهاي به کار رفته شده در طرح را نمايش مي‌دهد.

[تصویر:  008.gif]


کليه اجزائي که در طرح استفاده شده در اين برگه درج مي‌شود. (واضح است که چون شکلي در اين طرح نداريم اين برگه اکنون خالي باشد.) اين برگه در زماني مفيد است که شما مي‌خواهيد از يک جزء بکار رفته به عنوان مثال يک صندلي مجدداً استفاده کنيد به اين نحو شما مي‌توانيد به راحتي آن را انتخاب کرده و به طرحتان بيافزاييد در غير اين صورت مي‌بايست در بين برگه‌هاي Stencil جستجو مي‌کرديد تا آن را پيدا کنيد.‌
واضح است که دکمه New Stencil براي ايجاد يکStencilجديد مي‌باشد. براي کاهش Stancilهاي سمت چپ صفحه مي‌توانيد يک Stencil بسازيد و اجزائي را که لازم داريد به آن منتقل کنيد تا هميشه اجزاء موردنظرتان در دسترس باشند.‌ بر روي اين دکمه کليک کنيد.

[تصویر:  009.gif]


مشاهده مي‌کنيد که برگه‌اي با نام پيش فرض و خالي اضافه شده است. بر روي برگه Office Accessories کليک کنيد.

[تصویر:  010.gif]



در ادامه با هم چند جزء را انتخاب مي‌کنيم. بر روي گياه بزرگ (Large Plant) کليک کنيد.

[تصویر:  011.gif]


براي انتخاب چندين شکل همراه با کليک بر روي شکل بايد دکمه Shift را فشرده نگهداريد. دکمه Shift را فشرده نگهداشته و بر روي سطل زباله مربعي (Square waste can) کليک کنيد.

[تصویر:  012.gif]


دکمه Shift را فشرده نگهداشته و بر روي کازيه (Paper tray) کليک کنيد.‌

[تصویر:  013.gif]


براي انتقال شکلهاي انتخاب شده دکمه چپ ماوس را فشرده نگه‌داشته و ماوس را Drag مي‌کنيم و بر روي برگه Stencil ايجاد شده مي‌بريم با اين کار اين برگه خود به خود باز مي‌شود. با جابه‌جايي ماوس به داخل فضاي اين Stencil آيکون شکلهاي انتخاب شده را مشاهده مي‌کنيد. در ضمن دقت کنيد که در گوشه راست بالاي آيکون ماوس علامت + ظاهر شده که به معناي آن است که اين شکلها به اين Stencil اضافه مي‌شوند و جابه‌جايي صورت نمي‌گيرد.
مشاهده مي‌کنيد که به محض اين جابه‌جايي دکمه Save در گوشه بالا برگه ظاهر شده است. به همين روش مي‌توانيد از برگه‌هاي مختلف شکلهاي مختلف را به برگه جديد منتقل کنيد. در ادامه از ساير برگه‌ها چندين شکل ديگر انتخاب کرده و به اين برگه اضافه مي‌کنيم.

[تصویر:  014.gif]


براي ذخيره اين شکلها در اين برگه بر روي دکمه Save کليک کنيد.

[تصویر:  015.gif]


در پنجره بازشده به طور پيش فرض تعيين شده که اين Stencil در شاخه My Shape ذخيره شود.‌ براي تغيير نام عبارت My Stencil را تايپ کنيد.
بر روي دکمه Save کليک کنيد.

[تصویر:  016.gif]


با دقت به نوار Stencil مشاهده مي‌کنيد که آيکون Save ناپديد شده و نام جديد بر روي اين نوار ثبت شده است.

[تصویر:  017.gif]


با نحوه اضافه کردن شکل به Stencil آشنا شده‌ايد. در صورتيکه بخواهيد شکلي را حذف کنيد ابتدا بايد آن را انتخاب کنيد. بر روي شکل مشخص شده کليک کنيد.

[تصویر:  018.gif]


دکمه Delete صفحه کليد را فشار دهيد.
شکل انتخاب شده از Stencil حذف شده است. براي جلوگيري از اينکه به اشتباه شکلي را حذف نکنيم بايد اين Stencil را از حالت ويرايش خارج کنيم. به آيکون اين Stencil بر روي نوار دقت کنيد که داراي يک ستاره قرمز رنگ است. بر روي نوار راست کليک کنيد.

[تصویر:  019.gif]


مشاهده مي‌کنيد که گزينه Edit Stencil فعال است. بر روي اين گزينه کليک کنيد.

[تصویر:  020.gif]


چون يک شکل را از Stencil حذف کرديم پس نياز داريم که دوباره Stencil را ذخيره کنيم. بر روي دکمه Yes کليک کنيد.‌

[تصویر:  021.gif]


دقت کنيد که آيکون بر روي نوار تغيير يافته است. بر روي شکل مشخص شده کليک کنيد.

[تصویر:  022.gif]


دکمه Delete صفحه کليد را فشار دهيد.
مشاهده مي‌کنيد که هيچ تغييري ايجاد نشد در اين حالت ديگر اشکال داخل Stencil قابل ويرايش نمي‌باشند. به اين نکته دقت کنيد که شما فقط Stencilيي را که خودتان ايجاد کرده‌ايد را مي‌توانيد ويرايش کنيد. به طور واضح‌تر يعني شما اجازه تغيير Stencilهايي که به صورت پيش فرض باز شده‌اند را نداريد. بر روي نوار Stencil راست کليک کنيد.

[تصویر:  023.gif]


در منوي باز شده گزينه Edit Stencil غيرفعال مي‌باشد. همانطور که توضيح داديم شما اجازه افزودن يا حذف اشکال از Stencilهاي دسته‌بندي‌ها (Category) را نداريد.
اکنون براي اينکه محيط نرم‌افزار خلوت‌تر شود مي‌خواهيم اين Stencil را ببنديم. در ليست بازشده گزينه Close را مشاهده مي‌کنيد. بر روي دکمه Close کليک کنيد.

[تصویر:  024.gif]


Stencil مورد نظر بسته شده و Stencil بعدي باز و جايگزين شده است. براي حذف Stencil مشخص شده بر روي نوار آن راست کليک کنيد.

[تصویر:  025.gif]


بر روي دکمه Close کليک کنيد.

[تصویر:  026.gif]


نکته ديگري که مي‌خواهيم در ادامه اين فصل در مورد Stencilها بررسي کنيم نحو باز کردن آنها مي‌باشد. فايلي که در حال کار با آن هستيم يک الگو پيش ساخته Visio مي‌باشد که به صورت پيش فرض بسته به دسته‌بندي (Category) انتخاب شده داراي يکسري Stencil مي‌باشد. ممکن است شما بخواهيد براي ايجاد Stencil مورد نظرتان از Stencil ساير دسته‌بنديها استفاده کنيد. براي اينکار بر روي منوي File کليک کنيد.

[تصویر:  027.gif]


منوي فرعي Shapes را باز کنيد.

[تصویر:  028.gif]


در قسمت مشخص شده با کادر همان دسته‌بندي الگوهايي را که در هنگام ايجاد يک فايل داشتيم مشاهده مي‌کنيد. با کليک بر روي هر يک از اين دسته‌بنديها اکنون مي‌توانيد Stencilهاي آنها را مشاهده کنيد.

[تصویر:  029.gif]


در پايين اين ليست دو گزينه New Stencil مشاهده مي‌کنيد که بسته به نياز مي‌توانيد سيستم آمريکايي يا سيستم متريک را انتخاب کنيد. عملکرد اين دو گزينه مانند عملکرد دکمه New Stencil در نوار ابزار Stencil مي‌باشد، که قبلاً از اين طريق Stencil مورد نظرمان را ايجاد کرديم.

[تصویر:  030.gif]

بر روي منوي فرعي Maps and Floor Plans کليک کنيد.

[تصویر:  031.gif]


بر روي منوي فرعي Building Plans کليک کنيد.

[تصویر:  032.gif]


مشاهده مي‌کنيد که ليست بزرگي باز شده که بسته به نيازتان مي‌توانيد يکي از آنها را انتخاب کنيد. بر روي گزينه Furniture(Metric) کليک کنيد.

[تصویر:  033.gif]


اکنون Stencil مورد نظر باز شده است. در ادامه مي‌خواهيم اشکالي از اين Stencil را به Stencilي که ايجاد کرديم(My Stencil) اضافه کنيم. براي باز کردن Stencil همانطور که گفتيم بايد در منوي File بر روي گزينه Shapes کليک کنيد. براي راحتي شما اين نرم‌افزار دکمه‌اي را در نوار ابزار براي شما قرار داده است تا دسترسي سريع‌تر به اين منو داشته باشيد. بر روي دکمه Shapes کليک کنيد.

[تصویر:  034.gif]


مشاهده مي‌کنيد که همان منوي Shapes در اينجا باز شده است. بر روي گزينه Open Stencil کليک کنيد.

[تصویر:  035.gif]


Stencil ايجاد شده در ابتداي اين فصل را مشاهده مي‌کنيد. بر روي اين Stencil دابل کليک کنيد.

[تصویر:  036.gif]


Stencil را که طراحي کرده بوديم باز شده است، بر روي Stencil ، Furniture کليک کنيد.

[تصویر:  037.gif]


در ادامه به همان روش که قبلاً توضيح داديم شکل انتخاب شده را به My Stencil منتقل مي‌کنيم.
چون My Stencil را از حالت ويرايش خارج کرده‌ بوديم، پنجره‌اي باز شده است که به شما اين موضوع را تذکر داده است. در اين پنجره نرم‌افزار از شما اجازه مي‌خواهد که Stencil را مي‌خواهيد ويرايش کنيد يا خير؟ بر روي دکمه Yes کليک کنيد تا عمل جابه‌جايي انجام شود.

[تصویر:  038.gif]


شکل مورد نظر جا‌به‌جا‌ شده و در ضمن اين Stencil وارد محيط ويرايش شده است. (همانطور که توضيح داديم از روي آيکون موجود بر روي نوار اين موضوع مشخص است.) همچنين چون تغييري در Stencil ايجاد کرده‌ايم مجدداً آيکون Save بر روي نوار آن ظاهر شده است. بر روي دکمه Save کليک کنيد.

[تصویر:  039.gif]


از Stencil ايجاد شده در حالت ديگري نيز مي‌توان استفاده کرد. بر روي دکمه Close طرح کليک کنيد.

[تصویر:  040.gif]

چون نمي‌خواهيم تغيييرات را ذخيره کنيم، بر روي دکمه No کليک کنيد.

[تصویر:  041.gif]


در ادامه مي‌‌خواهيم يک طرح جديد ايجاد کنيم ولي از دسته‌بندي و الگوهاي آماده Visio نمي‌خواهيم استفاده کنيم بلکه از Stencilي که خودمان طراحي کرديم استفاده مي‌کنيم. بر روي دکمه New کليک کنيد تا يک فايل جديد ايجادشود.

[تصویر:  042.gif]


همانطور که انتظار داشتيم اين فايل فاقد هر گونه Stencil مي‌باشد. بر روي دکمه Shapes نوار ابزار کليک کنيد.

[تصویر:  043.gif]


منوي Shapes در اينجا باز شده است. بر روي گزينه Open Stencil کليک کنيد.

[تصویر:  044.gif]


بر روي اين Stencil دابل کليک کنيد.

[تصویر:  045.gif]


در صورت نياز مي‌توانيد Stencilهاي ديگري را به روش گفته شده در اين فصل باز کنيد. پس درصورتيکه Stencil مورد نظر خودمان را طراحي کرده باشيم لزومي به استفاده از دسته‌بنديهاي Visio نمي‌باشد و مي‌توانيد فقط Stencilهاي مورد نظرتان را باز کنيد.‌
شما اكنون در پايان اين بخش هستيد.
لینک مرجع