انجمن انیاک

نسخه‌ی کامل: آموزش تصویری MSProject 2013 - قسمت دوم
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
با سلام خدمت تمامي کاربران گرامي در زير آموزش تصويري MS project 2013 را بررسي ميکنيم توجه کنيد که شما ميتوانيد نرم افزار آموزش Microsoft Project را به همراه چند بخش آموزشي ديگر که بصورت تعاملي و شبيه سازي شده با صدا و متن فارسي درس داده شده است و رايگان نيز ميباشد از لينک آموزش MSP 2013 دانلود کنيد. در نرم افزارهاي آموزشي کارهاي بيان شده را بايد در محيط شبيه سازي شده انجام دهيد. در انتهاي اين آموزش تصويري نيز کل آموزش (هم متن و هم تصويري) در يک فايل PDF پيوست است.

دانلود فایل pdf آموزش تصویری MS Project
دانلود فایل Word آموزش تصویری MSProject

به نرم‌افزار آموزش MS Project خوش آمديد. براي ايجاد يک پروژه راههاي گوناگوني وجود دارد، اما در اين قسمت به معرفي روش اساسي ايجاد يک پروژه خواهيم پرداخت. براي شروع کار مي‌خواهيم يک پروژه ايجاد کنيم و سپس تنظيمات را داخل پروژه انجام دهيم. زماني که شما براي اولين بار نرم‌افزار MSP را اجرا ميکنيد، در سمت راست صفحه چندين گزينه براي ايجاد يک پروژه جديد نمايش داده ميشود که با توجه به نياز خود مي‌توانيد از آنها استفاده کنيد. اکنون ما قصد داريم يک پروژه خالي ايجاد کنيم، روي گزينه Blank Project کليک کنيد.
[تصویر:  001.gif]

با اين کار يک پروژه خالي ايجاد شده است. نام اين پروژه بصورت پيش‌فرض Project1 مي‌باشد. شما ميتوانيد براي ايجاد يک پروژه جديد از کليد ميانبر Ctrl + N نيز استفاده کنيد.
مي‌خواهيم تاريخ شروع پروژه را تنظيم کنيم. روي برگه Project کليک کنيد.
روي گزينه Project Information کليک کنيد.

[تصویر:  002.gif]

در کادر Start Date تاريخ شروع پروژه را بايد وارد کنيم. تاريخ 1/6/14 را تايپ کنيد.
قسمت Current date تاريخ کنوني سيستم است. قسمت Finish date تاريخ پايان پروژه مي‌باشد. همانطور که مشاهده ميکنيد قسمت Finish date غير فعال است زيرا پايان پروژه با توجه به مدت زمان فعاليتها و وظايف بصورت خودکار محاسبه مي‌شود. براي اين که اين قسمت را بصورت دستي تنظيم کنيم، روي منوي بازشونده Schedule From کليک کنيد.
روي گزينه project finish date کليک کنيد.

[تصویر:  003.gif]

همانطور که ميبينيد گزينه Finish Date فعال و گزينه Start Date غير فعال شده است. در اين حالت زمان شروع پروژه با توجه به زمان پايان تعيين شده و مدت زمان انجام پروژه بصورت خودکار محاسبه مي‌شود.
قسمت Calendar براي تنظيم، تقويم پروژه ميباشد. اکنون از تقويم استاندارد پروژه استفاده شده است. در برنامه کاري يا تقويم استاندارد انگليسي روزهاي کاري از دوشنبه تا جمعه و از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر با احتساب يک ساعت براي صرف ناهار ميباشد. چون اين پنجره براي هر پروژه مهم است شما مي‌توانيد در MSP تنظيم کنيد تا هر زمان که يک پروژه جديد را ايجاد کرديد ابتدا اين پنجره نمايش داده شود. براي انجام اين تنظيم روي دکمه OK کليک کنيد.
[تصویر:  004.gif]

منوي File را باز کنيد.
[تصویر:  005.gif]

از منوي باز شده روي گزينه Options کليک کنيد.
[تصویر:  006.gif]

از پنجره باز شده روي گزينه Advanced کليک کنيد
[تصویر:  007.gif]

با فعال کردن گزينه Prompt for project info for new projects واقع در قسمت General هر بار که يک پروژه جديد ايجاد ميکنيد، پنجره اطلاعات پروژه نيز نمايش داده مي‌شود. روي دکمه Cancel کليک کنيد.
[تصویر:  008.gif]

حالا قصد داريم اين پروژه را با يک نام جديد ذخيره کنيم. منوي File را باز کنيد.
[تصویر:  009.gif]

روي گزينه Save کليک کنيد
[تصویر:  010.gif]

به علت اين که اين پروژه يک پروژه جديد است بصورت خودکار پنل Save as براي ذخيره در يک فايل جديد باز ميشود. حال بايد محل ذخيره‌سازي را انتخاب کنيم که اکنون گزينة Computer انتخاب شده است. روي گزينه Desktop کليک کنيد.
[تصویر:  011.gif]

روي پوشه مشخص شده دابل کليک کنيد.
[تصویر:  012.gif]

حال ميخواهيم نام پيش فرض تعيين شده براي اين پروژه را تغيير دهيم. روي کادر مشخص شده دابل کليک کنيد.
در ادامه عبارت MyNewProject را بعنوان نام اين پروژه وارد ميکنيم.
روي دکمه Save کليک کنيد.
[تصویر:  013.gif]

به قسمت مشخص شده با کادر توجه کنيد. ميبينيد که نام پروژه از Project1 به MyNewProject تغيير پيدا کرده است.
[تصویر:  014.gif]

در اين قسمت ميخواهيم به بررسي کار با الگوها (Template) بپردازيم. با کمک الگوها شما ميتوانيد سريعتر يک پروژه را آغاز کنيد. زيرا يک الگو مي‌تواند شامل وظايف، منابع، تنظيمات و حتي مقاديري مانند مدت زمان کار و ساعات کاري باشد.
شما ميتوانيد به غير از الگوهايي که مشاهده ميکنيد، از الگوهايي که در سايت ماکروسافت، يا توسط دوستان و همکاران خود ايجاد شده است استفاده نماييد. براي اين کار از جعبه متن Search for online templates استفاده مي‌کنيم و براي جستجو از کلمات کليدي مانند construction project استفاده مي‌کنيم. به طور مثال در ادامه عبارت construction project را در اين جعبه متن وارد ميکنيم.
روي دکمه مشخص شده کليک کنيد تا عمليات جستجو آغاز شود.
[تصویر:  015.gif]

اکنون نتيجه جستجو با کلمات کليدي construction project را مشاهده مي‌کنيد. دو الگو پيدا شده است که يکي از آنها تقريبا همانند آن چيزي است که ما به دنبال آن بوديم. براي استفاده از اين الگو کافيست روي آن کليک کنيد. روي الگوي مشخص شده کليک کنيد.
[تصویر:  016.gif]

در پنجره باز شده شما ميتوانيد نام سازنده و کمي توضيحات در مورد الگو و تاريخ ايجاد را مشاهده کنيد. روي کادر Start Date دابل کليک کنيد.
اکنون تاريخ 1/6/14 را به عنوان تاريخ شروع اين پروژه تايپ کنيد.
روي دکمه Create کليک کنيد.

[تصویر:  017.gif]

همانطور که ميبينيد به راحتي توانستيم از يک الگوي آماده استفاده کنيم.
براي ذخيره الگو همانند پروژههاي معمولي عمل ميکنيم. ولي شما ميتوانيد تعيين کنيد که به طور پيشفرض الگوها در کجا ذخيره شوند. روي منوي File کليک کنيد.
[تصویر:  018.gif]

از منوي باز شده روي گزينه Options کليک کنيد.
[تصویر:  019.gif]

براي مشاهدة خصوصيات ذخيره‌سازي، روي گزينه Save کليک کنيد.
در قسمت Default personal templates location شما ميتوانيد محل پيش‌فرض ذخيره‌سازي الگوها را تعيين نماييد. روي دکمه Cancel کليک کنيد.
[تصویر:  020.gif]

در ادامه اين بخش ميخواهيم يک فايل Excel که وظايف يک پروژه (Task) در آن وارد شده است را به نرم‌افزار MSP وارد کنيم.
در فايل اکسل روبرو يک ليست از وظايف (Task) را در اکسل وارد کردهايم. اگر درWorksheet نرم‌افزارExcel تيترها را وارد کنيد به راحتي ميتوانيد آنها را به فيلدهاي پروژه مرتبط کنيد. در اين صفحه يک Workbook نرم‌افزار Excel را مشاهده ميکنيد که اطلاعاتي در مورد وظايف در آن نوشته شده است. خط اول هر ستون تيتر آن ميباشد. در اين فايل اکسل به ترتيب کدهاي WBS، نام وظايف، مقدار زمان تخميني و مقادير آنها را مشاهده ميکنيد. در ادامه مي‌خواهيم اين اطلاعات را در برنامه MSP وارد کنيم، روي دکمه Close کليک کنيد تا برنامه اکسل بسته شود.
[تصویر:  021.gif]

اکنون در نرم افزار MSP هستيم، روي قسمت مشخص شده از نوار لغزان کليک کنيد.
[تصویر:  022.gif]

روي گزينه New from Excel workbook کليک کنيد.
[تصویر:  023.gif]

روي منوي باز شونده مشخص شده کليک کنيد
از منوي باز شده گزينه Excel Workbook را انتخاب کنيد.

[تصویر:  024.gif]

روي فايل اکسل مشخص شده دابل کليک کنيد.
[تصویر:  025.gif]

به دليل اينکه فايل مورد نظر ما از نوع Excel Workbook ميباشد، پنجره Import Wizard باز شده است. روي دکمه Next کليک کنيد.
[تصویر:  026.gif]

در صورتي که قبلاً از اين ويزارد براي چنين فايلي استفاده شده بود و نحوه تبديل را ذخيره کرده بوديم مي‌توانستيم براي سادگي از گزينه Use existing map استفاده کنيم. اکنون گزينه New map فعال است. روي دکمه Next کليک کنيد.
[تصویر:  027.gif]

در اين پنجره سه گزينه وجود دارد :
با انتخاب گزينه اول، اطلاعات در يک يک پروژه جديد ذخيره ميشود.
با انتخاب گزينه دوم، اطلاعات به انتهاي يک پروژه موجود اضافه ميشود.
با انتخاب گزينه سوم، اطلاعات به يک پروژه موجود ادغام مي‌شود.
در اينجا ما گزينه اول را انتخاب کرديم تا يک پروژه جديد ايجاد شود، روي دکمه Next کليک کنيد.
[تصویر:  028.gif]

در اين پنجره بايد نوع دادههايي که ميخواهيم وارد کنيم را مشخص نمائيد. در اين مثال ما قصد وارد کردن Taskها يا وظايف را داريم. روي گزينه Task کليک کنيد.
[تصویر:  029.gif]

روي دکمه Next کليک کنيد
[تصویر:  030.gif]

در سمت چپ اين پنجره فيلدهاي فايل اکسل که شناسايي شده‌اند، نمايش داده شده است. در وسط نيز فيلدهايي که در MSP ايجاد خواهند شد را مشاهده ميکنيد.
در قسمت Data type نيز نوع داده مشخص شده است. در اين مثال MSP متوجه نشده است که ستون سوم فايل اکسل مربوط به کدام فيلد است. براي شناسايي دستي روي کادر مشخص شده کليک کنيد.
عبارت Duration را تايپ کنيد.

[تصویر:  031.gif]

مشاهده مي‌کنيد که با تايپ دو حرف D و U عبارت Duration بصورت خودکار نوشته شده است. دکمه Enter صفحه کليد را فشار دهيد.
در قسمت Preview شما ميتوانيد نتيجه خروجي را مشاهده کنيد. روي دکمه Finish کليک کنيد.
[تصویر:  032.gif]

مشاهده مي‌کنيد که اطلاعات از اکسل به MSP انتقال يافته است. اما ستون WBS نمايش داده نشده است. براي نمايش اين ستون، روي ستون Task Name کليک راست کنيد.
از منوي باز شده روي گزينه Insert Column کليک کنيد.

[تصویر:  033.gif]

مشاهده ميکنيد که يک ستون اضافه شده و يک منو ظاهر شده است. عبارت WBS را به عنوان نام ستون وارد کنيد.
[تصویر:  034.gif]

همانطور که ميبينيد ستون مورد نظر به نمايش در آمده است.
[تصویر:  035.gif]

اکنون در يک مثال ديگر قرار داريم و مي‌خواهيم ساعات و روزهايي که کارمندان کار ميکنند را با استفاده از تقويم کاري تعيين کنيم. زمان کارکرد کارمندان يک پروژه روي زمان شروع و مدت زمان پروژه تاثير ميگذارد. با استفاده از تقويم پروژه روزها و زمانهاي کاري و غير کاري را مشخص ميکنيم. با توجه به اينکه کارمندان بصورت تمام وقت، نيمه وقت و شيفتي کار ميکنند، شما ميتوانيد از چندين تقويم کاري استفاده کنيد. اولين کاري که بايد انجام شود ايجاد يک تقويم کاري براي کل پروژه است. براي تعريف يک تقويم براي تمام پروژه روي برگه Project کليک کنيد.
[تصویر:  036.gif]

روي دکمه Change Working Time کليک کنيد.
[تصویر:  037.gif]

در حال حاظر در تقويم استاندارد اين پروژه قرار داريم(مشخص شده با کادر سبز). در اين تقويم، روزهاي کاري روزهاي دوشنبه تا جمعه است (توسط کادر سفيد مشخص شده است) و ساعات کاري از 8 صبح تا 12 ظهر و يک ساعت زمان ناهار و سپس از ساعت 1 ظهر تا 5 بعد از ظهر تنظيم شده است. براي مشاهده هفته کاري روي سربرگ Work Weeks کليک کنيد.
[تصویر:  038.gif]

در اين قسمت ميتوانيد هفتههاي کاري را مشاهده کنيد. همانطور که ميبينيد يک هفته کاري وجود دارد که نام آن Default مي‌باشد. براي انجام تغييرات، روي دکمه Details کليک کنيد.
[تصویر:  039.gif]

در اين پنجره سه گزينه وجود دارد. گزينه اول براي اين است که هفته کاري از زمانهاي پيش‌فرض تعيين شده در تقويم استاندارد که در ابتدا ديديم، استفاده کند. گزينه دوم براي تعيين روزهاي غير کاري و گزينه سوم براي تغيير ساعات روزهاي کاري ميباشد. در بخشهاي بعدي اين آموزش اين
موارد را بيشتر بررسي خواهيم کرد. روي دکمه Cancel کليک کنيد.
[تصویر:  040.gif]

حال ميخواهيم يک تقويم جديد ايجاد کنيم. بهترين روش استفاده از يک کپي از تقويم استاندارد است. روي دکمه Create New Calendar کليک کنيد.
[تصویر:  041.gif]

در قسمت Name عبارت Office Eniac را تايپ کنيد.
[تصویر:  042.gif]

فعال بودن گزينه Make a Copy Of نشان ميدهد که مي‌خواهيم از تقويم يک کپي تهيه کنيم. انتخاب گزينه Standard نيز نشان مي‌دهد که مي‌خواهيم اين کپي از تقويم استاندارد باشد. روي دکمه OK کليک کنيد.
[تصویر:  043.gif]

در اين پنجره نيز مي‌توانيد تغييرات لازم براي تقويم Office Eniac را اعمال کنيد. روي دکمه OK کليک کنيد تا پنجره Change Working Time بسته شود.
[تصویر:  044.gif]

حال براي اين که از تقويم ايجاد شده استفاده کنيم، روي گزينه Project Information کليک کنيد.
[تصویر:  045.gif]

روي منوي باز شونده مقابل Calendar کليک کنيد.
در اين ليست شما ميتوانيد تقويم‌هاي موجود را مشاهده نماييد. روي تقويم Office Eniac کليک کنيد.
[تصویر:  046.gif]

روي دکمه OK کليک کنيد
[تصویر:  047.gif]

روي دکمه Change Working Time کليک کنيد.
[تصویر:  048.gif]

همانطور که مشاهده ميکنيد تقويم Office Eniac به عنوان Project calendar يا تقويم پروژه اعلام شده است. در بخشهاي بعدي روش تخصيص دادن يک تقويم به يک منبع يا resource را نيز آموزش خواهيم داد.کاربر گرامي، شما اکنون در پايان اين بخش هستيد،
[تصویر:  049.gif]


دانلود فایل pdf آموزش تصویری MS Project
دانلود فایل Word آموزش تصویری MSProject
لینک مرجع