آموزش تصویری Excel 2016 - نسخهی قابل چاپ +- انجمن انیاک (http://forum.learninweb.com) +-- انجمن: آموزش های تصویری (/forumdisplay.php?fid=7) +--- انجمن: آموزش تصویری ICDL (/forumdisplay.php?fid=24) +--- موضوع: آموزش تصویری Excel 2016 (/showthread.php?tid=1141) |
آموزش تصویری Excel 2016 - learninweb - 01-29-2017 09:27 PM با سلام خدمت تمامی کاربران گرامی در زیر آموزش تصویری Excel 2016 را بررسی میکنیم توجه کنید که شما میتواند آموزش Excel 2016 را به همراه چند بخش آموزشی دیگر که بصورت شبیه سازی شده و تعاملی درس داده شده است و رایگان نیز میباشد از لینک آموزش Excel دانلود کنید. در انتهای این آموزش تصویری نیز کل آموزش (هم متن و هم تصویری) در یک فایل PDF پیوست است. نرمافزار Excel یك برنامه صفحه گسترده یا Spreadsheet است كه صفحات كاری، گرافیك و مدیریت دادهها را در خود جمع نموده است. Excel استفاده از كامپیوتر در تمامی زمینههای مربوط به ریاضیات، آمار، امور مالـی و حسابداری را بسیار ساده و آسان كرده است. برای اجرای Excel روی دکمه Start كلـیك كنید. روی گزینه All Apps کلیک كنید. روی قسمت مشخص شده میله لغزان کلیک كنید. روی گزینه2016 Microsoft Excel كلیك كنید. هنگامیکه Excel را اجرا میكنید در سمت چپ در قسمت Recent میتوانید صفحات اکسلی را که قبلا باز کرده بودید را مشاهده نمایید. در قسمت مشخص شده با کادر آبی نرمافزار اکسل برای شما نمونههایی از صفحات را قرار داده که شما میتوانید با توجه به کار خود از آنها استفاده کنید. در قسمت مشخص شده با کادر سبز شما میتوانید به صورت آنلاین از نمونههای موجود در اینترنت استفاده نمایید. این پنچره به تازگی در مجموعه نرمافزارهای آفیس قرار گرفته است. در این آموزش تمامی این موارد را بررسی خواهیم کرد. برای ایجاد یک صفحه کاری خالی روی گزینه مشخص شده کلیک کنید. هنگامیکه Excel را اجرا میكنید، در ابتدا یك Workbook یا كتاب كاری خالـی ظاهر میشود. شما میتوانید اطلاعات جدیدی را در این کتاب کاری وارد كنید یا صفحه كاری از پیش ایجاد شدهای را باز كنید. همه كارهایی كه در Excel انجام میدهید در كتابهای كاری یا Workbookها انجام میشود. صفحات موجود در یك كتاب كاری را صفحات كاری (Worksheet) میگوییم. گاهی اوقات به این صفحات كاری، كاربرگ نیز گفته میشود. صفحات كاری موجود در كتاب كاری محدودیت نداشته و میتوانند با توجه به نیاز شما كم یا زیاد شوند. برای باز كردن یك كتاب كاری كه قبلاً ایجاد شده است، میتوانید از گزینة Open واقع در منوی File استفاده کنید. همچنین اگر یک کتاب کاری اخیراً ایجاد شده یا مورد استفاده قرار گرفته باشد، با کلیک بر روی نام این کتاب کاری در قسمت Recent Documents واقع در منوی File میتوانید آن را باز کنید. روی دکمه File کلیک کنید. در این مثال قصد داریم با استفاده از گزینة Open یک کتاب کاری را باز کنیم. توجه کنید که چون هنوز فایل جدیدی را ایجاد یا باز نکردهایم، قسمت Recent Documents خالی میباشد. روی دکمة Browse کلیک کنید. با استفاده از پنجره باز شده میتوانید یكی از Workbook های موجود را انتخاب كرده و باز كنید. شاخههایی كه بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند، (مثل Documents و Desktop ), در سمت چپ این پنجره قرار دارند. برای تمرین میخواهیم یك كتاب كاری نمونه با نام Sample را باز كنیم. این فایل در شاخة Eniac قرار دارد. پس ابتدا باید وارد این شاخه شویم. روی شاخة Eniac دابل کلیک کنید. روی فایلSample دابل كلـیك كنید تا باز شود. هر صفحه كاری یا Worksheet، از چند سطر و ستون تشكیل شده است. هر سطر با یك شماره و هر ستون با یك حرف مشخص میشود. همچنین سر ستونها در بالای صفحه وسرسطرها در یكی از طرفین صفحه قرار دارند. سرسطرها و سرستونها مستطیلهای خاكستری كوچكی هستند كه برای انتخاب كامل یك سطر یا ستون به كار میروند. محل تقاطع هر سطر و ستون را یك سلـول (Cell) مینامیم. برای دسترسی به هر سلـول، كافی است حرف ستون و شماره سطر مربوط به آن را بدانید. برای مثال اولـین سلـول سمت چپ و بالای صفحه كاری را با A1 نشان میدهیم كه در اینجا A نام ستون و عدد 1 نام شمارهسطری است كه سلـول در آن قرار دارد. برای اینكه بتوانید اطلاعاتی را وارد سلـول نمائید، باید ابتدا آن را فعال كنید. سلـولـی كه اطراف آن با خطوط ضخیمتری مشخص شده است یك سلـول فعال میباشد. در اینجا، سلول فعال را با كادر قرمز نشان دادهایم. برای فعال كردن یك سلـول كافی است داخل آن كلـیك كنید. میلـه بالای صفحه، میلـه عنوان (Title Bar) نام دارد. در این قسمت نام فایل مورد استفاده دیده میشوند و همچنین این میله شامل دکمههایی برای بستن و تغییر اندازه پنجره است. در سمت چپ میله عنوان یک میلة ابزار کوچک بهنام Quick Access Toolbar قرار گرفته است، که شامل ابزارهایی که معمولاً مورد استفاده قرار میگیرند، میباشد. شما میتوانید با استفاده از دکمه مشخص شده ابزارهای مورد نظر خود را به این میلة ابزار اضافه نمائید. دکمه موجود در سمت چپ و بالای صفحه، دکمه File نامیده میشود. با فشردن این دکمه، منویی باز میشود که شامل دستوراتی برای مدیریت فایلهای Excel است. در واقع دستورات این منو همانند دستورات موجود در منوی File در سایر برنامهها میباشد. قسمتی که توسط کادر قرمز مشخص شده است، مجموعة ابزارهای Excel میباشد که به این مجموعه Ribbon گفته میشود. Ribbon شامل چندین برگه است که با انتخاب هر برگه ابزارهای مربوط به آن برگه نمایش داده میشود. بطور پیشفرض در Ribbon برگة Home فعال میباشد که شامل پراستفادهترین ابزارهایی است که در طراحی صفحات کاری از آنها استفاده میشود. برخی از ابزارهای موجود در Ribbon که عملکرد مرتبط به هم دارند در یک گروه دستهبندی شدهاند. در حال حاضر شما میتوانید گروه ابزارهای Clipboard، Font، Alignment، Number، Styles، Cells و Editing را مشاهده کنید. در هر گروه لیست ابزارهای پر کاربرد آن گروه نمایش داده شده است. در پایین سمت راست بعضی از گروهها یک دکمه کوچک با عکس فلش قرار گرفته است. با کلیک بر روی این دکمه کوچک بقیه ابزارهای هر گروه نمایش داده میشود. روی دکمه کوچک موجود در پایین گروه Font کلیک کنید. پنجرهای برای تنظیم خصوصیات مختلف Font یا قلم نمایش داده شده است. روی دکمه Cancel کلیک کنید. ابزارهایی که در Ribbon، بصورت کمرنگ نمایش داده میشوند، ابزارهایی غیر فعال میباشند که فعلاً قابل استفاده نمیباشند. این ابزارها در شرایط خاص و در صورت نیاز فعال میشوند. در اینجا ابزار Paste غیر فعال میباشد که توسط فلش قرمز مشخص شده است. برخی از ابزارهای موجود در Ribbon، دکمههایی هستند که میتوانند فشرده یا غیرفشرده باشند. در تصویر یکی از این دکمهها که در حال حاضر در وضعیت انتخاب قرار دارد، توسط کادر قرمز مشخص شده است. در پائین Ribbon، میلـه فرمول (Formula Bar) وجود دارد. این قسمت برای وارد كردن اطلاعات در صفحات كاری به كار میرود و در سمت چپ آن، جعبه متن نام سلـول وجود دارد و سلـول فعال را نشان میدهد. در جعبه متن سمت راست این میلـه، محتویات سلـول فعال نشانداده میشود. برای فعال نمودن میلـه فرمول و دکمههای آن، میتوانید روی یك سلـول كلـیك كرده و در داخل آن تایپ كنید. همچنین این امكان وجود دارد كه ابتدا روی سلـول مورد نظر كلـیك كرده و آنگاه روی میلـه فرمول كلـیك نموده و سپس شروع به تایپ كنید. اما سادهترین راه آن است كه با دابل كلـیك كردن بر روی یك سلـول، نوار فرمول را فعال نمایید. در سلـول C1، كه با فلش قرمز مشخص شده است، دابل كلـیك كنید. به این ترتیب، سلول C1 فعال شده و محتویات آن در میله فرمول مشخص شده است. زمانیكه روی یك سلـول دابلكلـیك میكنید یا مشغول تنظیم محتویات آن هستید، سه دکمه جدید به نامهای Cancel، Enter و Insert Function در قسمت میانی میلـه فرمول ظاهر میشوند. این دکمهها به ترتیب به شكل علامت ضرب (×)، تیك و علامت fx میباشند. حالا برای آنکه سلول C1 از حالت فعال خارج شود، بهتر است روی یک سلول دیگر مانند A1 کلیک کنید. روی سلول A1 کلیک کنید. میلـه وضعیت (Status Bar) كه در پایینترین قسمت Excel قرار دارد، حاوی عباراتی است كه بیانگر فعالـیتی كه در حال انجام هستید، میباشد. برای مثال، زمانی كه شما در حال انجام ویرایش بر روی یك داده هستید، كلـمه Edit در این مكان ظاهر میگردد. توجه کنید که شما میتوانید با راست کلیک بر روی نوار وضعیت و انتخاب گزینههای مناسب از منوی بازشده، اطلاعات دیگری مانند وضعیت دکمههای Num Lock، Caps Lock، وضعیت حالت درج (Insert) یا بازنویسی (Overtype) و ... را نیز در نوار وضعیت نمایش دهید. در سمت راست نوار وضعیت سه دکمه برای تعیین نحوة نمایش صفحة کاری وجود دارد. اولین دکمه که مربوط به نمای عادی یا Normal میباشد، صفحه کاری را به همین شکلی که مشاهده میکنید نمایش میدهد. دکمه دوم یا Page Layout موجب میشود صفحة کاری بهصورت صفحه صفحه دیده شده و در آخر دکمه سوم که Page Break Preview نامیده میشود، تنها سلولهای حاوی اطلاعات را نمایش میدهد. توجه داشته باشید که تغییر دادن نمای صفحة کاری، فقط شیوة نمایش را در صفحه نمایش تغییر میدهد و در شکل صفحة چاپ شده تأثیری ندارد. یکی از امکاناتی که در برنامه Excel، بسیار مورد استفاده قرار میگیرد، امکان بزرگنمایی یا Zoom میباشد. در Excel ابزار مربوط به بزرگنمایی در انتهای سمت راست نوار وضعیت قرار گرفته است. یک روش برای استفاده از امکانات بزرگنمایی، استفاده از دکمه Zoom level میباشد. با کلیک بر روی این دکمه پنجرهای باز میشود که از طریق آن میتوانید بزرگنمایی صفحة کاری را تغییر دهید. روی دکمه Zoom Level کلیک کنید. همانطور که مشاهده میکنید پنجرهای ظاهر شده است که از طریق گزینههای موجود در آن میتوانید بزرگنمایی صفحة کاری را تغییر دهید. شما در بخشهای بعدی با گزینههای موجود در این پنجره بیشتر آشنا خواهید شد. روی دکمه Cancel کلیک کنید. ابزار دیگری که در Excel به منظور بزرگنمایی مورد استفاده قرار میگیرد، دکمه لغزنده Zoom است که در نوار وضعیت قرار دارد. در دو سمت راست و چپ این دکمه به ترتیب یک علامت مثبت و یک علامت منفی وجود دارد که لغزاندن دکمه به سمت علامت مثبت موجب بزرگنمایی و لغزاندن آن به سمت علامت منفی موجب کوچکنمایی صفحة کاری میشود. همچنین برای بزرگنمایی و کوچکنمایی میتوانید مستقیماً روی علامت مثبت و منفی نیز کلیک کنید. در اینجا ما با استفاده از این ابزار، صفحة کاری را میخواهیم کوچکنمایی کنیم. روی علامت منفی مشخص شده کلیک کنید. مشاهده میکنید که نمای صفحة کاری کوچکتر شده است. حالا بهتر است بزرگنمایی صفحة کاری را به حالت قبل برگردانیم. روی علامت مثبت در قسمت Zoom کلیک کنید. توجه داشته باشید که ابزارهای معرفی شده برای بزرگنمایی، تنها ابزارهای موجود برای این منظور نبوده و ابزارهای دیگری نیز در این زمینه وجود دارند که برای دسترسی به آنها باید از برگة View استفاده کنید. شما با این امکانات در فصلهای بعد آشنا خواهید شد. برای حرکت کردن در سلولهای یک صفحه، چندین روش وجود دارد. در ادامه این روشها را مورد بررسی قرار میدهیم. برای حركت دادن صفحات كاری میتوانید از میلـه لـغزان واقع در سمت راست پنجره استفاده كنید. با پایین و بالا بردن دكمة لـغزان واقع در میلـة لـغزان عمودی، قسمتهای بالاتر یا پایینتر صفحات كاری نمایش داده میشوند. هنگامیكه دكمة لـغزان را توسط ماوس حركت میدهید، توضیحی ظاهر میشود كه مشخص میكند در موقع رها كردن دكمه ماوس، كدام ردیف در بالا نشان داده خواهد شد. روش دیگر برای پیمایش صفحات كاری، استفاده از علامت فلش كوچك سیاه رنگ واقع در پائین یا بالای میله لغزان است. با هر بار كلیك كردن روی این فلشها، صفحه كاری به اندازه یك سطر بالا یا پائین میرود. روی فلـش رو به پایین میلـه لـغزان عمودی كلـیك كنید. توجه كنید كه ردیف اول پنهان شده و اولین ردیفی که نمایش داده شده است ردیف 2 میباشد. روش دیگر برای بالا یا پائین بردن صفحات كاری، استفاده ازكلیدهایPage up و Page Down در صفحه كلید میباشد. با فشردن این كلیدها، صفحه قبلی یا بعدی از صفحه كاری مشخص میشوند.دکمه Page Up را از صفحه کلید فشار دهید. برای مشاهده ستونهای دیگری كه هماكنون قابل مشاهده نیستند، لازم است كه از میلـة لـغزان افقی استفاده كنید. برای حركت دادن صفحه كاری به چپ و راست از فلـشهای سیاه واقع در چپ و راست میلـة لـغزان افقی استفاده میشود. همچنین، هنگامیكه دكمة لـغزان موجود در آن را توسط ماوس جابجا كنید، توضیحی ظاهر میشود كه مشخص میكند در زمان رها كردن دکمة ماوس، كدام ستون نشان داده خواهد شد. روی فلـش سمت راست میلـه لـغزان افقی كلـیك كنید. به این ترتیب، ستون A مخفی شده و ستونهای B به بعد قابل رویت هستند. روی فلـش سمت چپ میلـة لـغزان افقی كلـیك كنید. در پایین صفحه، چند کلید به شكل سرصفحه وجود دارد كه نشان دهندة تعداد صفحه كاری (Worksheet) از كتاب كاری (Workbook) باز شده (sample) هستند. پس در هر کتاب کاری یا Workbook میتوان چندین صفحه کاری یا Worksheet تعریف کرد. در این مثال اکنون سه صفحه داریم که صفحهای به نام 2016 فعال است و در حال مشاهده محتویات آن هستیم. برای وارد شدن به یك صفحه كاری دیگر، كافیست روی دکمة مربوط به صفحهای كه میخواهید مشاهده كنید كلـیك نمایید. روی دکمه مشخص شده با فلش قرمز كلـیك نمایید. همانطور كه مشاهده میكنید، محتویات صفحه ظاهر شده است. روش دیگر برای مراجعه به صفحاتكاری، استفاده همزمان از دو دکمه Ctrl و یكی از دکمههای Page Up وPage Down از صفحه کلید میباشد. با این روش در هر بار، یك صفحه كاری به عقب یا جلـو میروید. اگر كتاب كاری دارای صفحات زیادی باشد، نمیتوانید تمام دکمههای سرصفحه مربوط بهآن را به طور همزمان در محلی که با کادر قرمز مشخص شده است، مشاهده كنید. در این صورت میتوان از دو دکمه كنترلـی واقع در سمت چپ استفاده كنید تا در بین نام صفحات که در این محل نمایش داده میشوند، حرکت کنید. اکنون در این مثال چندین صفحة کاری دیگر ایجاد کردهایم تا روش استفاده از این دکمهها را بررسی کنیم. در فصلهای بعدی روش اضافه کردن و حذف صفحة کاری را بررسی خواهیم کرد. دو فلش كوچك وسط، كه با كادر قرمز مشخص شدهاند، برای حرکت به سمت راست و چپ میباشند. با هر بار كلیك بر روی این فلشها، یک برگه به سمت راست یا چپ حرکت میکنیم. روی دکمه مشخص شده توسط فلش قرمز، كلـیك كنید. تا یک صفحه از سمت راست نمایش داده شود. با کلیک روی دکمه سمت راست لیست صفحات کاری سمت راست (بعدی) نمایش داده میشود و با کلیک بر روی دکمه سمت چپ لیست صفحات کاری سمت چپ (قبلی) نمایش داده میشود. برای حرکت به انتها یا ابتدای لیست باید دکمه Ctrl را فشرده نگه دارید و سپس روی دکمه مورد نظر کلیک کنید. برای حرکت به ابتدای لیست، دکمه Ctrl صفحه کلید را فشرده نگه داشته و روی دکمه سمت چپ کلیک کنید. تا اینجا مقداری با محیط Excel آشنا شدید. در ادامه میخواهیم روش ذخیرهسازی و بستن یك صفحه را بررسی کنیم. برای ذخیره كردن یك صفحهكاری (Workbook)، از منوی File گزینه Save را انتخاب كنید یا روی دکمه Save در نوار ابزار Quick Access کلیک كنید یا کلیدهای میانبرCtrl+S را فشار دهید. برای ذخیرهسازی این کتابکاری روی دکمه Save در نوار ابزار Quick Access کلیک كنید. برای بستن یك كتاب كاری دو روش وجود دارد : میتوان گزینه Close را از منوی File انتخاب نمود یا دکمههای میانبر Ctrl + W را فشار داد. دکمه Ctrl+w را فشار دهید. برای دسترسی سریع به یک کتاب کاری که به تازگی از آن استفاده کردهاید، میتوانید روی نام آن در قسمت Recent Documents واقع در منوی File کلیک کنید. روی دکمه File کلیک کنید. در قسمت Recent Documents نام فایلهایی كه اخیراً توسط Excel مورد استفاده قرار گرفتهاند، نشان داده میشود. برای باز كردن فایل مورد نظر، باید روی نام آن كلیك كنید. درصورتیکه از یک فایل برای مدتی استفاده نکنید و این لیست پر شود آنگاه این فایل دیگر نمایش داده نمیشود. در صورتیکه بخواهید یک فایل همیشه نمایش داده شود روی دکمه Pin که در سمت راست فایل وجود دارد باید کلیک کنید. با کلیک دوباره بر روی دکمه Pin فایل از حالت Pin خارج میشود. بر روی نام فایل راست کلیک کنید. توضیح گزینههای این منو به شرح زیر است: Open : فایل باز میشود. Open a copy : از فایل یک کپی تهیه شده و فایل کپی باز میشود به این ترتیب تغییراتی که میدهید در فایل اصلی اعمال نخواهد شد. Pin to list : فایل در لیست Pin میشود تا از لیست حذف نگردد. Remove from list : این فایل از لیست فایلهای اخیراً استفاده شده حذف میشود. Clear unpinned items : فایلهایی که Pin نشدهاند از لیست حذف میشوند. در محلی خارج از منو کلیک کنید تا این منو بسته شود. مشاهده میکنید که فایل باز شده است. در هنگام استفاده از برنامة Excel ممکن است به مشکلاتی بر بخورید که برای حل آن نیاز به کمک دارید. برای این منظور بهترین راه استفاده از برنامه کمک یا Help برنامة Excel است. برای دسترسی به برنامه کمک Excel کافی است که روی دکمه مربوط به آن در سمت راست Ribbon کلیک کنید. روی دکمه Microsoft Office Excel Help کلیک کنید. اکنون پنجره Excel Help باز شده است و شما میتوانید عناوین مهمترین مطالب موجود در کمک Excel را در این پنجره مشاهده کنید. با کلیک بر روی هر یک از این عناوین، مطالب مربوط به آن نمایش داده میشود. اگر مطلب مورد نظر شما در لیست مطالب پنجرة کمک وجود ندارد، میتوانید عنوان موضوع مورد نظر خود یا حتی چند کلمة مرتبط با آن را در جعبه متن بالای پنجرة کمک تایپ کرده و سپس روی دکمه Search کلیک کنید تا برنامة کمک تمامیمطالب مربوط به آن موضوع را برای شما پیدا کند. بهعنوان مثال در اینجا میخواهیم در مورد تغییر نوع قلم در صفحة کاری اطلاعاتی به دست بیاوریم. عبارت Change Font را تایپ کنید. روی دکمه Search کلیک کنید. همانطور که میبینید، برنامه کمک مطالب زیادی دربارة موضوع تغییر قلم را پیدا کرده و عناوین آنها را برای شما لیست کرده است و شما میتوانید با کلیک بر روی هر یک از آنها به مطالب مورد نظر دسترسی پیدا کنید. روی دکمه Close از پنجره Excel Help کلیک کنید. در پایان مطالب این فصل میخواهیم روش خروج از Excel را بررسی کنیم. برای خروج کافیست که روی دکمه Close واقع در سمت راست میلة عنوان کلیک کرده یا از منوی File، روی دکمه Exit Excel کلیک کنید. روی دکمه Close کلیک کنید. کاربر گرامی، شما اكنون در پایان این فصل قرار دارید. |