آموزش تصویری تری دی مکس - آموزش تصویری 3ds max - نسخهی قابل چاپ +- انجمن انیاک (http://forum.learninweb.com) +-- انجمن: آموزش های تصویری (/forumdisplay.php?fid=7) +--- انجمن: آموزش طراحی، گرافیک و انیمیشن (/forumdisplay.php?fid=14) +--- موضوع: آموزش تصویری تری دی مکس - آموزش تصویری 3ds max (/showthread.php?tid=232) |
آموزش تصویری تری دی مکس - آموزش تصویری 3ds max - learninweb - 07-30-2012 08:44 PM با سلام خدمت تمامی کاربران گرامی در زیر آموزش تصویری 3D Studio Max را بررسی میکنیم توجه کنید که شما میتواند آموزش تری دی مکس را به همراه چند بخش آموزشی دیگر که بصورت شبیه سازی شده و تعاملی درس داده شده است و رایگان نیز میباشد از لینک آموزش تری دی مکس دانلود کنید. در انتهای این آموزش تصویری نیز کل آموزش (هم متن و هم تصویری) در یک فایل PDF پیوست است. در طي اين دوره آموزشي، شما را با نرمافزار 3ds max 2012 که به اختصار آن را Max ميناميم و يكي از معروفترين نرمافزارها در زمينه طراحي گرافيك سه بعدي و تصاوير متحرك به شمار ميرود، آشنا خواهيم كرد. 3ds Max امروزه در رشتههاي گوناگوني همچون معماري، جلـوههاي ويژه سينمايي، طراحي صفحات وب، بازيهاي كامپيوتري و انيميشنهاي ويدئويي كاربرد فراوان دارد.پس از نصب نرمافزار بر روي سيستم، ميتوانيد آن را از طريق منوي Start و يا با استفاده از آيكون موجود در Desktop اجرا نمائيد. بر روي آيكون 2012 Autodesk 3ds Max، که با فلش مشخص شده است، دابل كلـيك (دوبار کليک سريع) كنيد. هر بار که برنامه 3ds Max را اجرا ميکنيد، با اجرا شدن کامل برنامه، پنجره خوشآمدگويي يا Welcome to 3ds Max، بر روي صفحه ظاهر ميشود که از طريق آن ميتوانيد درباره موضوعات مختلف مربوط به Max ، کمک دريافت کنيد. همچنين در سمت راست اين پنجره گزينههايي براي ايجاد يک پروژه جديد، باز کردن پروژههاي موجود و يا باز کردن آخرين پروژههايي که بر روي آنها کار شده است قرار گرفتهاند. اگر مايل هستيد که اين پنجره در دفعات بعدي اجراي Max ظاهر نشود، کافي است که گزينه Show this Welcome Screen at startup واقع در پائين پنجره را غير فعال کنيد. روي گزينه Show this Welcome Screen at startup کليک کنيد تا غيرفعال شود. روي کليد Close کليک کنيد تا پنجره بسته شود. در ابتداي کار اجازه بدهيد شما را با محيط Max آشنا كنيم. در زير نوار عنوان واقع در بالاي پنجره، نوار منوها وجود دارد كه در آن دوازده منو موجود است. در اين منوها تمام دستورات لازم براي كار با Max قرار داده شدهاند. منوي Edit را باز كنيد. توجه كنيد كه در سمت راست بعضي از گزينههاي منو، فلـش كوچكي وجود دارد كه نشان ميدهد اگر بر روي آن گزينه كلـيك كنيد، يك منوي فرعي باز ميشود. همچنين درسمت راست برخي از دستورات اين منوها عبارت مربوط به تركيبي از كلـيدهاي صفحه كلـيد مشاهده ميشود كه به آنها كلـيد ميانبر (Shortcut Key) گفته ميشود. به اين ترتيب با فشردن همزمان اين كلـيدهاي ميانبر، نيازي به استفاده از منوها نخواهيد داشت. ضمناً دستوراتي كه با انتخاب آنها پنجرهاي براي تعيين پارامترهاي مختلـف باز ميشود، در مقابل خود داراي علامت سه نقطه . . . ميباشند. كلـيد Esc فشار دهيد تا منوي بازشده بسته شود. نوار ابزار Quick Access که با کادر قرمز مشخص شده است شامل کليدهايي براي مديريت فايلهاي Max مانند ايجاد يک پروژه جديد، باز کردن و ذخيره کردن و همچنين برخي دستورات پر استفاده مانند لغو آخرين تغييرات اعمال شده و ... ميباشد. اين قسمت، نوار ابزار اصلـيMax است. برخي از دستورات موجود در منوها كه بيشترين كاربرد را دارند در اين نوار ابزار گنجانده شده است. اين دستورات، امكان ويرايش، انتخاب و مديريت بر روي اشياء را براي شما فراهم ميآورند. در بخشهاي بعد، به تدريج با نحوه بكارگيري هر يك از آنها آشنا خواهيد شد. دريچههاي ديد (Viewport) محيط اصلـي كار شما ميباشند و در حقيقت پنجرههايي هستند كه شما از طريق آنها تحت زواياي مختلـف به صحنهاي كه ساختهايد نگاه ميكنيد. هرچيزي كه ترسيم كنيد، مستقيماً در اين نواحي رسم ميگردد. چهار نماي پيشفرض عبارتند از نمايTop (بالا)، نمايLeft (چپ)، نمايFront (جلـو) و بالاخره نماي Prespective (منظره). با راست كلـيك كردن بر روي هر يك ازنماها، آنViewport بصورت فعال در ميآيد. روي نماي Left که با کادر قرمز مشخص شده است، راست كلـيك كنيد. (کليد راست ماوس را بفشاريد) به اين ترتيب، نماي Left به صورت فعال در آمد. وجود كادر زرد رنگ در اطراف يك دريچه، به معني فعال بودن آن ميباشد. پانلهاي فرمان، امكان دسترسي به گروهي ديگر از دستورات را فراهم ميكنند. با كلـيك بر روي هر برگه به محتويات مربوط به آن دسترسي پيدا خواهيد کرد ابزارهاي كنترل مربوط به نحوه نمايش Viewport ها كه با كادر قرمز مشخص شده است، امكان حركت دادن و چرخاندن آنها را فراهم آورده و شما را قادر ميسازد تا بزرگنمايي صفحه را تنظيم كرده و يا زاويه ديد را تغيير دهيد. ابزارهاي كنترل انيميشن، به شما امكان ميدهد كه محيط كار را به Frameهاي مختلـف انيميشن منتقل كرده و تنظيمات مربوط به ساختار حركتي را انجام دهيد. دكمه Auto Key شما را در مٌد Animation قرار ميدهد و يا از آن خارج ميكند. اين قسمت، مختصات اشارهگر ماوس و يا موقعيت يك شي, در Viewport فعال را نشان ميدهد. همچنين اين قسمت داراي ابزاري براي كنترل موقعيت اشيا, و نيز قفل نمودن حالت انتخاب يك شي, از ميان چند شيء ميباشد. اين قسمت مانند يك Help كوچك، توضيحات مختصري را در مورد عمليات جاري ارائه ميدهد. اين قسمت جهت صدور فرمانهاي زبان برنامهنويسي Max (که به زبان Max Script معروف است) مورد استفاده قرار ميگيرد. هنگاميکه وارد برنامه Max ميشويد، اين برنامه يك صحنه خالـي جديد را در اختيار شما قرار ميدهد. شما ميتوانيد پس از تغيير دادن صحنه وايجاد اشياي جديد، صحنه را با نام دلـخواه ذخيره نمائيد. براي اين منظور بايد از گزينه Save واقع در منوي File و يا کليد Save در نوار ابزار Quick Access استفاده کنيد. روي کليد Save واقع در نوار ابزار Quick Access کليک کنيد. توجه كنيد كه Max بصورت پيشفرض پروژه شما را در داخل آدرس Documents\3dsMax\scenes، ذخيره خواهد كرد. ضمناً پسوند فايل پروژه، .Max خواهد بود. در جعبه متن File Name، عبارت Empty را تايپ نمائيد. روي كليد Save كليك كنيد. اگر بخواهيد از پروژهاي كه قبلاً ذخيره شده است استفاده كنيد، لازم است كه آن را باز نمائيد. براي اين كار بايد از گزينه Open واقع در منوي File و يا کليد Open واقع در نوار ابزار Quick Access استفاده کنيد. از اين طريق، شما امكان باز كردن پروژههايي با پسوند .Max را خواهيد داشت. روي کليد Open در نوار ابزار Quick Access کليک کنيد. فايل Rabbit، که با فلش مشخص شده است، را انتخاب نمائيد. روي کليد Open کليک کنيد. درصورتيكه بخواهيد يك پروژه قديمي را با يك نام جديد ذخيره كنيد و يا محل ذخيرهسازي پروژه جاري را تغيير دهيد، بايد از گزينه Save as واقع در منويFile استفاده كنيد. منوي File را باز کنيد. گزينه As Save را انتخاب نماييد. در جعبه متن File Name، عبارت Eniac را تايپ کرده ايم.با دقت در پنجره Save as، مشاهده خواهيد كرد كه در سمت راست كادر File Name، يك دكمه حاوي علامت مثبت + وجود دارد. عملـكرد اين دكمه به اين صورت است كه اگر در انتهاي نام فعلـي فايل يك شماره موجود باشد، يك واحد به آن اضافه خواهد شد و اگر شمارهاي موجود نباشد، به انتهاي نام فايل شماره 01 افزوده ميگردد. اين امكان زماني مفيد است كه بخواهيد چندين مرتبه در يك صحنه تغييراتي به وجود آوريد و آنها را بطور متوالـي ذخيره نمائيد. روي كليد Save كليك كنيد. منوي File را باز كنيد. گزينه As Save را انتخاب نماييد. روي كليد حاوي علامت مثبت (+)، که با فلش مشخص شده است، کليک کنيد. دقت كنيد كه نام پروژه از Eniac به Eniac01 تغيير پيدا كرده است. اگر ميخواهيد تغييراتي در صحنه به وجود آوريد ولـي از نتيجه كار مطمئن نيستيد، ميتوانيد آن را درحافظه كامپيوتر بصورت موقت ذخيره نموده و پس از اطمينان از حاصل كار، آن را بطور قطعي ذخيره كنيد. براي اين منظور از منوي Edit و دستورات Hold و Fetch استفاده نمائيد. توصيه ما اين است هميشه قبل از تغيير يك شيء، دستور Hold را اجرا كنيد و درصورتيکه نتيجه كار مطلـوب بود، فايل را ذخيره كنيد. در غير اين صورت، از دستور Fetch استفاده نمائيد تا به حالـت قبل از عمل Hold باز گرديد. منوي Edit را باز کنيد. گزينه Hold را انتخاب نماييد. اكنون شما تصوير را بصورت موقت ذخيره نمودهايد. توجه كنيد كه تنها آخرين صحنه Hold شده بر روي حافظه موقت ذخيره خواهد شد. در اين مرحلـه، ما تغييراتي را بر روي صحنه ايجاد كردهايم كه نتيجه آن را مشاهده ميكنيد. حالا با كمك دستور Fetch ميتوانيد آن را به حالـت پيشين بازگردانيد. منوي Edit را باز کنيد. گزينه Fetch را انتخاب نماييد. در پنجره ظاهر شده، روي كلـيد Yes كلـيك كنيد. اگر بخواهيد بجاي استفاده از يك پروژه ذخيره شده، پروژه خود را از ابتدا، يعني يك صحنه خالـي شروع كنيد، بايد از گزينه New واقع در منوي File و يا کليد New واقع در نوار ابزار Quick Access استفاده كنيد. در صورتيكه در آن زمان صحنهاي باز باشد و شما از زمان ايجاد يا باز كردن آن صحنه روي آن تغييراتي صورت داده باشيد، Max از شما سوال خواهد كرد كه آيا مايل به ذخيره تغييرات ايجاد شده در صحنه هستيد يا خير. روي کليد New در نوار ابزار Quick Access کليک کنيد. در پنجره ظاهر شده، روي كلـيد No كلـيك كنيد. در اين مرحلـه Max از شما سوال ميكند كه آيا بايد براي صحنه جديد ازاجزاي موجود در صحنه قبلـي استفاده كند يا خير. با استفاده از اين پنجره، شما قادر خواهيد بود يك صحنه جديد به همراه اجسام موجود در صحنه قبلـي نيز ايجاد نمائيد. در پنجره New Scene گزينه New All را انتخاب كنيد. روي کليد OK كلـيك نمائيد. اگر لازم باشد كه هرگونه اطلاعات و تغييرات در مورد اشياء جاري ناديده گرفته شده و صحنه به يك صحنه كاملا خالـي و جديد تبديل گردد، بايد از دستور Reset استفاده نمائيد. استفاده از اين دستور، درست مانند اين است كه شما برنامه Max را بسته و و مجدداً باز كنيد. توجه كنيد كه در صورت اعمال تغييرات، Max پيغامي به منظور ذخيرهسازي تغييرات انجام شده خواهد داد كه در مورد آن قبلاً توضيح داده شد. منوي File را باز كنيد. گزينه Reset را انتخاب كنيد. در پنجره ظاهر شده روي كلـيد Yes كلـيك كنيد. براي حفاظت از اطلاعات و دادهها، ايجاد يك فايل پشتيبان از پروژه امري ضروري است. Max امكاناتي در اختيار ما گذاشته كه با استفاده از آنها، در فواصل زماني معين، از صحنهاي كه روي آن كار ميشود نسخه پشتيبان تهيه گردد. خود Max اين فايلها را به نامهاي autoback1، autoback2 و الـي آخر ذخيره ميكند. اصولا اين نوع قابلـيتها كه مطابق با سلـيقه هر كاربر تنظيم ميشود را بايد در منوي Customize جستجو كرد. منوي Customize را باز كنيد. گزينه Preferences را انتخاب كنيد. روي برگه Files كلـيك كنيد. از قسمت Auto Backup، روي گزينه Enable كلـيك كنيد. در اين مرحلـه، ميتوانيم تعداد كپيهاي پشتيبان ايجاد شده را تنظيم نمائيم. هر زمان كه تعداد كپيهاي پشتيبان از اين حداكثر بيشتر شود، فايلهاي بعدي به ترتيب از اولـين فايل به بعد روي فايلهاي پشتيبان قبلـي ذخيره ميشود. درجعبه متن مشخص شده دابل كلـيك كنيد سپس عدد 5 را تايپ كنيد. در جعبه متن Backup Interval ميتوانيد فاصله زماني ميان ايجاد کپي خودکار را بر حسب دقيقه تعيين نماييد. در جعبه متن Backup Interval دابل كلـيك كنيد سپس عدد 10 را تايپ كنيد. در حالـت پيشفرض، هنگام ذخيرهسازي يك پروژه با استفاده از دستور Save، پروژه تغيير يافته بر روي پروژه قبلـي ذخيره خواهد شد و امكان دسترسي به پروژه قبلـي ديگر وجود نخواهد داشت. Max امكان ميدهد كه هر زمان كه دستور Save را اجرا كنيد، بطور خودكار يك كپي پشتيبان هم از فايل ذخيره شده ايجاد شود. اين قابلـيت توسط گزينه Backup on Save در دسترس ميباشد. روي دكمه OK كلـيك كنيد. براي بازيابي فايلهاي پشتيباني كه تا بحال ايجاد كرديم بايد با استفاده از پنجره Open فايلهاي داراي پسوند .bak را در پوشه آن باز نمائيم. منوي File را باز كنيد. گزينه Open را انتخاب كنيد. فايلهاي پشتيباني که داراي پسوند .bak هستند، در حالت عادي در پنجره Open ديده نميشوند. براي مشاهده فايلهاي با پسوند متفرقه، بايد از ليست بازشونده Files of type گزينه All files را انتخاب نماييد. روي لـيست بازشونده Files of type كلـيك كنيد تا باز شود. از ليست باز شده گزينه All files(*.*) را انتخاب كنيد. روي فايل rabbit.bak دابل كلـيك كنيد. شما ميتوانيد اشياء آمادهاي كه در يك پروژه ديگر وجود دارند را به پروژه خود اضافه نمائيد. به اين عمل، Merge (ادغام كردن) گفته ميشود. با ادغام يك جسم در يك صحنه، جسم مذكور مواد و خصوصيات متحركسازي جسم اولـيه را به ارث ميبرد. منوي File را باز كنيد. روي فلش مقابل گزينه Import کليک کنيد. گزينه Merge را انتخاب نماييد. روي فايل Box، که با فلش مشخص شده است، دابل كلـيك كنيد. با انتخاب فايل مورد نظر، پنجرهاي بر روي صفحه ظاهر ميشود كه نام اشيا, موجود در فايل انتخاب شده در آن ليست شدهاند و شما ميتوانيد تمام يا تعدادي از اشيا, موجود در اين ليست را براي ادغام شدن با فايل خود انتخاب كنيد. در اينجا ما قصد داريم تمام اشياء موجود در فايل انتخاب شده با فايل جاري ادغام شوند. روي کليد All که با فلش مشخص شده است کليک کنيد. روي کليد OK کليک کنيد. اگر نام برخي از اشيا, موجود در فايل انتخاب شده براي ادغام با اشيا, موجود در طرح فعلي يكي باشد، اين مورد توسط پنجره Duplicate Name به شما اطلاع داده ميشود. در اين حالت با كليك بر روي كليد Merge، شيء جديد با همين نام به صحنه اضافه مي شود. انتخاب کليد Skip به معناي صرف نظر از ادغام شيء جديد با شيء همنام موجود در طرح مي باشد. كليد Delete Old باعث حذف شيء موجود در صحنه فعلي و جايگزين شدن شيء جديد خواهد شد. همچنين با انتخاب کليد Auto-Rename نام شيء همنام بطور خود کار تغيير داده ميشود. اگر نام برخي از اشيا, موجود در فايل انتخاب شده براي ادغام با اشيا, موجود در طرح فعلي يكي باشد، اين مورد توسط پنجره Duplicate Name به شما اطلاع داده ميشود. در اين حالت با كليك بر روي كليد Merge، شيء جديد با همين نام به صحنه اضافه مي شود. انتخاب کليد Skip به معناي صرف نظر از ادغام شيء جديد با شيء همنام موجود در طرح مي باشد. كليد Delete Old باعث حذف شيء موجود در صحنه فعلي و جايگزين شدن شيء جديد خواهد شد. همچنين با انتخاب کليد Auto-Rename نام شيء همنام بطور خود کار تغيير داده ميشود. براي اينكه انتخاب هر يك از كليدهاي Merge، Skip، Delete Old و Auto-Rename بر روي تمام اشياء هم نام اعمال شود، ميتوانيد گزينه Apply to All Duplicate را انتخاب و سپس يكي از اين چهار كليد را انتخاب كنيد. روي گزينه Apply to All Duplicate كليك كنيد. روي كليد Auto-Rename كليك كنيد. بسيارخوب، به اين ترتيب اشياء فايل انتخاب شده با صحنه جاري ادغام شدهاند. شما همچنين ميتوانيد يك شيء موجود در صحنه، را با شياي از صحنه ديگر تعويض کنيد. با اين عمل، جسم حاصل كلـيه خواص ثابت و متحرك جسم اولـيه را به ارث خواهد برد. منوي File را باز كنيد. روي فلش مقابل گزينه Import کليک کنيد. گزينه Replace را انتخاب نماييد. روي فايل Box2، که با فلش مشخص شده است، دابل كلـيك نمائيد. توجه به اين نكته ضروري است كه نام جسمي كه قرار است با يكي از اجسام داخل صحنه فعلـي عوض شود، بايد دقيقاً با آن جسم همنام باشد. روي نام شيء Box02 دابل كلـيك كنيد. روي كليد Yes كليك كنيد. برنامه Max ميتواند از فايلهاي ساخته شده در برنامههاي ديگر نيز استفاده كند. هر يك از برنامههاي گرافيكي، يك فرمت اختصاصي براي ذخيره فايلها دارند. از جملـهفرمتهايي كه Max ميتواند آنها را بخواند، ميتوان به .3DS و .PRJ براي 3DStudio Mesh ، .AI براي Adabe Illustrator، .DWG و .DXF براي Autocad و .SHP براي 3DStudio Shape اشاره كرد. براي اين كار بايد از دستور Import واقعدر منوي File استفاده نمود. منوي File را باز كنيد. گزينه Import را انتخاب نماييد. روي كليد لـيست بازشوندهFiles of type كليك كنيد. از ليست باز شده، گزينهAutoCAD Drawing (*.DWG,*.DXF) را انتخاب نماييد. روي فايل3D Home دابل كلـيك كنيد. حالا پنجرهاي ظاهر شده است كه توسط آن شما ميتوانيد خصوصيات طرح Import شده را تعيين كنيد. در اينجا ما گزينههاي پيش فرض را قبول ميكنيم. پس کافي است که روي کليد OK از اين پنجره کليک کنيم. اما از آنجا که در حال حاضر کليد OK از ديد ما خارج ميباشد، ميتوانيم براي تأييد پنجره کليد Enter را فشار دهيم. کليد Enter را فشار دهيد. Maxهمچنين ميتواند پروژههاي خود را براي استفاده در نرمافزارهاي ديگر نيز صادر كند. اما از آنجا كه اين نرمافزارها معمولا تواناييهاي Max را ندارند، ممكن است بعضي از اطلاعات پروژهها در اين تبديل از بين برود و يا به نوعي تغيير كند. معمولاً درصورتيکه خطر از بين رفتن دادهها وجود داشته باشد، خود Max اخطار لازم را به شما خواهد داد. منوي File را باز كنيد. گزينه Export را انتخاب كنيد. روي كليد لـيست بازشونده Save as type كليك كنيد. از ليست باز شده گزينه AutoCAD (*.DWG) را انتخاب كنيد. شما ميتوانيد نام و آدرس مورد نظر خود را در جعبه متن File name وارد نموده و روي كلـيد OK كلـيك كنيد. در اين صورت، پنجرهاي گشوده ميشود كه تنظيمات مربوط به فايل DWG در آن صورت ميگيرد. ما در اينجا تنظيمات پيشفرض را ميپذيريم. در محل مشخص شده توسط فلش كليك كنيد. عبارت 3dsTodwg را تايپ نماييد. روي كليد Save كليك كنيد. روي کليد OK كليك كنيد. بسيار خوب، به اين ترتيب يک فايل از پروژه شما با فرمت نرمافزار AutoCAD ايجاد گرديد. در Max اين قابلـيت وجود دارد كه محيط كار را مطابق ميل خود تغيير داده و نوارهاي ابزار را در جاي مورد نظر خود بگذاريد. همچنين اگر محيط کار را تغيير داده باشيد اين امکان وجود دارد که همه چيز را به حالت اول بازگردانيد. در اين صفحه ما فايل جديدي را باز کرده و محيط Max را کاملا تغيير دادهايم و براي تمرين، محيط كار را به حالـت پيشفرض Max در ميآوريم. منوي Customize را باز كنيد. گزينه Revert to Startup Layout را انتخاب كنيد. روي كلـيد Yes كلـيك كنيد. همانطور که ميبينيد همه چيز به حالت اول بازگشته است. يکي ديگر از امکانات جالب Max، تغيير رنگ قسمتهاي مختلف محيط کار ميباشد. براي اين منظور بايد از گزينه Customize user Interface واقع در منوي Customize استفاده کنيد. منوي Customize را باز كنيد. در منوي باز شده روي گزينه Customize User Interface کليک کنيد. در برگههاي مختلف اين پنجره ميتوانيد قسمتهاي مختلف محيط کاري را به دلخواه خود تغيير دهيد. همچنين با استفاده از گزينههاي موجود در برگه Color مي توانيد رنگ قسمتهاي مختلف را نيزتعيين کنيد. روي کليد Close کليک کنيد. شما ميتوانيد بعد از آنکه محيط کار را به دلخواه خود تغيير داديد، اين محيط را بصورت يک الگو ذخيره کنيد تا در آينده هر زمان که نياز داشتيد با فراخواني فايل اين الگو محيط کار را سريعاً به اين حالت دلخواه تغيير دهيد. براي اين منظور بايد از گزينه Save Custom UI Scheme واقع در منوي Customize استفاده کنيد. براي فراخواني يک الگوي ذخيره شده از محيط کار بايد از گزينه Load Custom UI Scheme واقع در منوي Customize استفاده کنيد. اگر از نسخه کامل 3ds Max استفاده ميکنيد، اين نسخه الگوهاي آمادهاي براي تغيير محيط کار و چيدمان آن دارد. در ادامه و براي مثال يکي از اين الگوها را مورد استفاده قرار خواهيم داد. منوي Customize را باز کنيد. در منوي باز شده روي گزينه Load Custom UI Scheme کليک کنيد. روي الگوي مشخص شده با فلش دابل کليک کنيد. همانطور که ميبينيد رنگ تيره محيط کاري با رنگهاي روشن جايگزين شده است. دقت کنيد که الگوي انتخاب شده تنها رنگ محيط کار را از تيره به روشن تغيير داده و در چيدمان محيط کار تغييري نداده است. ولي با انتخاب الگوهاي ديگر ممکن است چيدمان محيط کار نيز تغيير کند. براي استفاده بهتر از محيط کاري Max بهتر است قسمتهايي که به آنها احتياج نداريد را از محيط کاري خود حذف کنيد. به عنوان مثال در اينجا چون ما فعلا از نوار ابزاري که با کادر قرمز مشخص شده و اصطلاحاً Ribbon ناميده ميشود استفاده نميکنيم، آن را از محيط کار خود حذف ميکنيم. منوي Customize را باز کنيد. گزينه Show UI را انتخاب کنيد. گزينههاي موجود در اين منوي باز شده به شما اين امکان را ميدهند که نوارهاي ابزار مختلف را از محيط کار Max حذف و يا به آن اضافه نماييد. روي گزينه Show Ribbon کليک کنيد. همانطور که ميبينيد Ribbon از محيط کار Max حذف شده و به اين ترتيب شما نماهاي بزرگتري براي کار در اختيار داريد. در اين فصل شما با اصول و مفاهيم اوليه کار با 3Dstudio Max آشنا شديد. در فصل بعد با دريچههاي ديد (View Port) و نحوه استفاده از آنها آشنا خواهيد شد. براي اطلاعات بيشتر و مشاهده تمامي آموزشهاي فوق بصورت رايگان و بصورت تعاملي و شبيه سازي شده از لينک آموزش 3D Studio Max نرم افزار آموزشی تعاملی و شبیه سازی شده را با لينک مستقيم دانلود کنيد توجه کنید که شما میتواند آموزش تری دی مکس را به همراه چند بخش آموزشی دیگر که بصورت شبیه سازی شده و تعاملی درس داده شده است و رایگان نیز میباشد از لینک آموزش تری دی مکس دانلود کنید. RE: آموزش تصویری تری دی مکس - آموزش تصویری 3ds max - amiredevil - 11-14-2013 05:21 PM لطفا آموزش v-ray هم برایمان آموزش دهید ممنونم از توجه و زحماتتان |