آموزش تصویری Word 2019
|
02-01-2020, 08:17 PM
(آخرین ویرایش در این ارسال: 03-15-2022 11:03 PM، توسط modir.)
ارسال: #1
|
|||
|
|||
آموزش تصویری Word 2019
با سلام خدمت تمامی کاربران گرامی در زیر آموزش تصویری Word 2019 را بررسی میکنیم توجه کنید که شما میتواند آموزش word 2019 را به همراه چند بخش آموزشی دیگر که بصورت شبیه سازی شده و تعاملی درس داده شده است و رایگان نیز میباشد از لینک آموزش word دانلود کنید. در انتهای این آموزش تصویری نیز کل آموزش (هم متن و هم تصویری) در یک فایل PDF پیوست است.
به آموزش Word 2019 خوش آمدید. در ابتدای این فصل روش نصب برنامه Office را بررسی خواهیم کرد. در ادامه بر روی این کامپیوتر که دارای سیستم عامل Windows 10 میباشد و بر روی آن هیچ نسخهای از Office نصب نشده است نرمافزار Office را میخواهیم نصب کنیم. در این مثال فایل برنامه نصب را بر روی Desktop کپی کردهایم. روی پوشه Office 2019 دابل کلیک کنید. در این پوشه فایلهای نصب Office را مشاهده میکنید روی فایل Setup.exe دابل کلیک کنید. حال باید مدت زمانی صبر کنید تا برنامه نصب فایلهای خود را کپی و نصب نماید. اکنون Office 2019 نصب شده است. روی دکمه Close کلیک کنید. در صورتیکه بخواهید در نرمافزار Office 2019 تغییراتی بدهید برای مثال برنامهای را حذف کنید یا اضافه کنید باید پنجره Control Panel را باز کنید. روی دکمه Search ویندوز کلیک کنید. عبارت Control Panel را تایپ کتید. مشاهده میکنید که با تایپ حرف C گزینه Control Panel ظاهر شده است. روی این گزینه کلیک کنید. روی گزینه Uninstall a program کلیک کنید. روی گزینه Office 2019 کلیک کنید. روی دکمه Change کلیک کنید. در صورتیکه فایلهای Office دارای مشکلی شده باشند یا فایلی پاک شده باشد در این قسمت دوباره فایلها کپی میشوند تا مشکل برطرف گردد. با انتخاب گزینه اول فایلها از روی برنامه نصب دوباره کپی میشوند و با انتخاب گزینه دوم فایلها از اینترنت دانلود و کپی میشوند. روی دکمه Cancel کلیک کنید. روی دکمه Uninstall کلیک کنید. با کلیک روی دکمه Uninstall تمامی فایلهای نصب شده از کامپیوتر شما پاک میشوند و برنامه Uninstall میشود. روی دکمه Close کلیک کنید. روی دکمه Close کلیک کنید. نرمافزار Word یک ویرایشگر متن قدرتمند است که توسط شرکت مایکروسافت تولید شده و به شما امکان میدهد تا متن مورد نظر خود را ایجاد و ویرایش کنید. در ابتدای فصل روش نصب این نرمافزار را بررسی کردیم. اکنون میخواهیم نرمافزار Word را اجرا کنیم. روی دکمه Start کلیک کنید. در سمت چپ منوی باز شده لیست نرم افزارهای نصب شده را به ترتیب حروف الفبا مشاهده میکنید. روی میله لغزان کلیک کنید. روی گزینه Word 2019 کلیک کنید. در این قسمت میتوانید با ساخت یک اکانت Microsoft و ورود با استفاده از آن اکانت به فضایی جهت ذخیرهسازی و امکانات دیگر دسترسی داشته باشید. در این مثال چون نمیخواهیم با اکانت Microsoft وارد شویم. روی گزینه مشخص شده کلیک کنید. اکنون نرمافزار Word اجرا شده است و میتوانید محیط آن را مشاهده کنید. در ادامه با قسمتهای مختلف این نرمافزار آشنا خواهید شد. برای ایجاد یک سند جدید و خالی، روی گزینه Blank document کلیک کنید. قسمت مشخص شده با کادر میله عنوان پنجره Word نام دارد. در این قسمت نام سندی که در حال کار بر روی آن هستیم نمایش داده میشود. تا زمانی که نامی برای فایل یا سند خود انتخاب نکردهاید نرمافزار Word بصورت پیشفرض یک نام برای آن انتخاب میکند. در این مثال نام این سند Document1 میباشد. در سمت چپ میله عنوان یک میله ابزار کوچک به نام Quick Access قرار دارد. این میله ابزار شامل ابزارهایی است که زیاد استفاده میشوند. اکنون سه دکمه در این میله ابزار وجود دارد. روی دکمه مشخص شده کلیک کنید. در این قسمت لیست دکمههایی که میتوانید بر روی این میله ابزار Quick Access قرار دهید نمایش داده شده است. اکنون در کنار سه گزینه Save، Undo و Redo علامت تیک وجود دارد. در صورتیکه بر روی یکی از سه گزینه فوق کلیک کنید دکمه مربوط به آن از میله ابزار Quick Access حذف میشود. در صورتیکه بر روی گزینههای دیگر کلیک کنید دکمه مربوط به آن گزینه روی میله ابزار اضافه میشود. در محلی خارج از منو کلیک کنید تا این منو بسته شود. با کلیک بر روی File پنجره ذخیره فایل، باز کردن، چاپ و ... باز میشود. روی File کلیک کنید. بصورت پیشفرض در لیست سمت چپ گزینه Open انتخاب شده است. در وسط هم قسمت Recent انتخاب شده است. با انتخاب Recent فایلهایی که اخیراً با آنها کار کردهاید نمایش داده میشوند. در ادامه این نرمافزار آموزشی گزینههای موجود در این قسمت را بررسی خواهیم کرد. روی دکمه Back کلیک کنید. در قسمتی که با کادر مشخص شده است مجموعه ابزارهای Word قرار دارند. به این مجموعه Ribbon گفته میشود. Ribbon دارای چندین برگه یا قسمت است. اکنون بصورت پیشفرض برگه Home فعال است. در برگه Home ابزارهایی که از همه بیشتر استفاده میشوند قرار دارند. در صورتیکه به ابزارهای موجود در Ribbon توجه کنید مشاهده میکنید که در قسمت Home این ابزارها در پنج دسته قرار دارند. هر دسته شامل ابزارهای مرتبط به هم است. اکنون از سمت چپ به راست گروههای ابزار Clipboard، Font، Paragraph، Styles و Editing قرار دارند. در پایین و سمت راست بعضی از گروهها یک دکمه با فلش کوچک قرار دارد. با کلیک بر روی این دکمه پنجرهای باز شده و ابزارهای دیگر مربوط به این دسته را نمایش میدهد. برای مثال روی دکمه مشخص شده که مربوط به گروه Font است، کلیک کنید. اکنون پنجره Font نمایش داده شده است. در این پنجره میتوانید به تمامی امکانات مربوط به Font دسترسی داشته باشید. روی دکمه Cancel کلیک کنید. ابزارهایی که بصورت کمرنگ در Ribbon نمایش داده میشوند، ابزارهایی هستند که هم اکنون نمیتوانید به آنها دسترسی داشته باشید. این ابزارها در شرایط خاصی فعال خواهند شد. نوع دیگر ابزارها دکمههایی هستند که میتوانند فشرده یا غیر فشرده باشند. زمانی که فشرده یا فعال هستند با یک زمینه خاکستری رنگ نمایش داده میشوند. ناحیه سفیدی که توسط کادر مشخص شده است ناحیه کاری سند است. شما متن، تصویر، جدول و ... را در این قسمت قرار میدهید. در نرمافزار Word دو خطکش عمودی و افقی وجود دارند که به ترتیب در بالا و سمت چپ سند قرار میگیرند. این دو خطکش بصورت پیشفرض نمایش داده نمیشوند. برای نمایش خطکشها، روی برگه View کلیک کنید. روی گزینه Show کلیک کنید. روی گزینه Ruler کلیک کنید تا خطکشها نمایان شود. مشاهده میکنید که دو خطکش نمایش داده شدهاند. با استفاده از میله لغزان موجود در سمت راست سند شما میتوانید قسمت پایین صفحه خود را مشاهده کنید. بر روی میله لغزان کلیک کنید. به این ترتیب اکنون پایین صفحه قابل مشاهده است. بصورت پیشفرض صفحهای که اکنون نمایش داده شده است مطابق با اندازه یک کاغذ A4 میباشد. در پایین پنجره برنامه Word نوار وضعیت یا Status Bar قرار دارد. در این قسمت خصوصیات مربوط به این سند نوشته میشود. اکنون به ترتیب از چپ به راست نوشته شده که در صفحه یک از کل صفحات که یک صفحه است قرار داریم و تعداد صفر کلمه تایپ شده است. در ادامه نیز زبان فرهنگ لغتی که غلطهای املایی را بررسی میکند نمایش داده میشود. در قسمت مشخص شده از نوار وضعیت کلیک راست کنید. گزینههای دارای علامت چک گزینههایی هستند که در نوار وضعیت نمایش داده خواهند شد. در محلی خارج از منو کلیک کنید تا این منو بسته شود. برای درک بهتر محیط Word در ادامه یک متن وارد میکنیم. در قسمت مشخص شده 3 نوع نحوه نمایش متن را میتوانید تعیین کنید. این گزینهها از چپ به راست به شرح زیر هستند: Read Mode : نمای خواندن Print Layout : نمای چاپ ( اکنون فعال است) Web Layout : نمای وب متنی که چاپ میشود همان حالت Print Layout است و بقیه حالتها فقط برای نمایش هستند. روی دکمه Read Mode کلیک کنید. اکنون در نمای خواندن قرار داریم، برای مشاهده نمای وب روی دکمه Web Layout کلیک کنید. نمای Web Layout سند شما را بصورتیکه در شبکه اینترنت منتشر میشود نمایش میدهد. این نما زمانی کاربرد دارد که میخواهید از Word برای ایجاد صفحات وب استفاده کنید. یکی از امکاناتی که در برنامه Word، بسیار مورد استفاده قرار میگیرد، امکان بزرگنمایی یا Zoom میباشد. در Word ابزار مربوط به بزرگنمایی در انتهای سمت راست نوار وضعیت قرار دارد. یک روش برای استفاده از امکانات بزرگنمایی، استفاده از دکمه Zoom level میباشد. با کلیک بر روی این دکمه پنجرهای باز میشود که از طریق آن میتوانید بزرگنمایی سند را تغییر دهید. روی دکمه Zoom Level کلیک کنید. همانطور که مشاهده میکنید پنجرهای ظاهر شده است که با استفاده از گزینههای موجود در آن میتوانید بزرگنمایی سند را تغییر دهید. شما در ادامه همین فصل با گزینههای موجود در این پنجره بیشتر آشنا خواهید شد. روی دکمه Cancel کلیک کنید. ابزار دیگری که در Word به منظور بزرگنمایی مورد استفاده قرار میگیرد، دکمه لغزنده Zoom میباشد که در نوار وضعیت قرار دارد. در دو سمت راست و چپ این دکمه به ترتیب یک علامت مثبت و یک علامت منفی وجود دارد که لغزاندن دکمه به سمت علامت مثبت موجب بزرگنمایی و لغزاندن آن به سمت علامت منفی موجب کوچکنمایی سند میشود. همچنین برای بزرگنمایی و کوچکنمایی میتوانید مستقیماً روی علامت مثبت و منفی نیز کلیک کنید. در اینجا ما با استفاده از این ابزار، سند را کوچکنمایی میکنیم. روی علامت منفی مشخص شده در قسمت Zoom کلیک کنید. مشاهده می کنید که نمای سند کوچکتر شده است. به همین ترتیب و با استفاده از علامت مثبت موجود در سمت راست کلید لغزان Zoom می توانید اندازه نمای سند را بزرگتر کنید. روی علامت مثبت مشخص شده در قسمت Zoom کلیک کنید. برای بزرگنمایی ابزارهای دیگری نیز وجود دارد این ابزارها در برگه View موجود هستند. روی برگه View کلیک کنید. در قسمت Views نماهای مختلف نمایش داده شدهاند. Read Mode : حالت خواندن Print Layout : نمای چاپی Web Layout : نمای وب ( اکنون فعال است) Outline : نمای ساختاری Draft : نمای عادی روی نمای Print Layout کلیک کنید. در قسمت Zoom میتوانید ابزار مربوط به بزرگنمایی را مشاهده کنید. در سمت راست این قسمت از بالا به پایین سه ابزار وجود دارد که به ترتیب One Page، Two Pages و Page Width هستند. دو ابزار One Page و Two Pages در این قسمت به ترتیب برای نمایش تک صفحهای و دو صفحهای سند بهکار میروند. گزینه Page Width موجب میشود تا عرض سند با عرض پنجره Word هماهنگ شود. ابزاری که با عبارت 100% مشخص شده است، موجب نمایش سند در اندازه واقعی و عادی آن میشود اما اگر هیچ یک از ابزارهای معرفی شده برای بزرگنمایی مورد نظر شما نباشد میتوانید با استفاده از دکمه Zoom، بزرگنمایی مورد نظر خود را بطور دقیق تعیین کنید. روی دکمه Zoom کلیک کنید. پنجره بزرگنمایی یا Zoom گزینههای متعددی را برای بزرگنمایی در اختیار شما قرار میدهد. قسمت Percent در این پنجره به شما کمک میکند که بتوانید میزان بزرگنمایی را بهصورت یک عدد بر حسب درصد تعیین کنید. انتخاب یک عدد بزرگتر از 100% موجب عمل بزرگنمایی یا Zoom in و انتخاب یک عدد کوچکتر از 100% موجب عمل کوچکنمایی یا Zoom Out میشود. با کمک عمل کوچکنمایی یا Zoom Out، میتوانید در هر لحظه مقدار بیشتری از سند را ببینید. با این عمل در واقع شما اندازه سند را روی صفحه نمایش کوچکتر میکنید. با عمل بزرگنمایی یا Zoom In، امکان نمایش سند بصورت نزدیکتر و با جزئیات بیشتر وجود دارد. توجه کنید که این بزرگ یا کوچکنمایی، فقط در صفحه نمایش بوده و تأثیری در اندازه سند چاپ شده ندارد. روی گزینه %200 کلیک کنید. روی دکمه OK کلیک کنید. با این کار اندازه بزرگنمایی سند، دو برابر اندازه معمولی آن شده است. حالا بهتر است بزرگنمایی را یکبار دیگر تغییر دهیم. روی ابزار Zoom کلیک کنید. در این مرحله ما قصد داریم میزان بزرگنمایی سند را با استفاده از قسمت Percent انجام دهیم. روی جعبه متن Percent دابل کلیک کنید. عدد 50 را تایپ کنید. روی دکمه OK کلیک کنید. به این ترتیب بزرگ نمایی سند را به %50 تغییر دادیم و در واقع سند را کوچک نمایی کردیم. حالا بهتر است به نمای عادی یا %100 باز گردیم. برای این منظور کافی است که روی دکمه %100 کلیک کنید. در این فصل میخواهیم روش کار با فایلها را بررسی کنیم. برای ساخت یک سند جدید روی File کلیک کنید. بصورت پیشفرض گزینه Info انتخاب شده است. با استفاده از گزینه Info مشخصات کلی سند کنونی نمایش داده میشود. با انتخاب گزینه New نیز یک سند جدید ایجاد میشود. با کلیک بر روی دکمه Open نیز میتوانید یک سند جدید را باز کنید. توسط گزینه Save این سند ذخیره میشود. با انتخاب گزینه Save As این سند با یک نام جدید ذخیره خواهد شد. با استفاده از گزینه Print میتوانید سند کنونی را چاپ کنید. با استفاده از گزینه Share میتوانید این سند را بصورتهای مختلف (برای مثال ایمیل) در اختیار دیگر کاربران قرار دهید و یا آن را به اشتراک بگذارید. توسط گزینه Export میتوانید فایل را با فرمتهای مختلفی همانند PDF یا فرمتهای قدیمی Word ذخیره کنید. با کلیک بر روی دکمه Close سند کنونی بسته میشود. با استفاده از گزینه Account میتوانید کد کاربری خود در Office را وارد کنید تا بوسلیه آن فایلهای Word خود را در اینترنت ذخیره کنید و هر کجا که بودید توسط این کد کاربری دوباره به فایلهای خود دسترسی داشته باشید. با استفاده از گزینه Options نیز تنظیمات Word را میتوانید تغییر دهید. در این فصل و فصلهای دیگر این نرمافزار آموزشی تمامی این موارد را بررسی خواهیم کرد. برای بستن سند کنونی روی دکمه Close کلیک کنید. پیغام ظاهر شده به شما اطلاع میدهد که سندی که قصد خروج از آن را دارید، ذخیره نشده است و اینکه آیا مایل به ذخیره آن هستید یا خیر. با کلیک بر روی دکمه Save این سند ذخیره خواهد شد. روی دکمه Don’t Save کلیک کنید. روی File کلیک کنید. اکنون بصورت پیشفرض لیست Recent نمایش داده شده است. قسمت سمت راست، شامل لیست آخرین فایلهای بازشده در Word میباشد. اما از آنجا که تا این مرحله ما هیچ فایلی را باز نکردهایم، این لیست در حال حاضر خالی است. همانطور که بیان شد گزینه Options پنجرهای را در اختیار شما قرار میدهد که با استفاده از آن میتوانید به تنظیمات قسمتهای مختلف Word دسترسی پیدا کنید. روی گزینه Options کلیک کنید. در سمت چپ نام هر گروه از گزینهها و در سمت راست این پنجره گزینههایی برای دسترسی به تنظیمات قسمتهای مختلف Word قرار گرفته است. برای مثال میخواهیم واحد خطکشها را به سانتیمتر تغییر دهیم. روی گروه Advanced کلیک کنید. روی میله لغزان کلیک کنید. روی لیست باز شونده مشخص شده کلیک کنید. در این قسمت لیست واحدهای مختلف را مشاهده میکنید. روی گزینه Centimeters کلیک کنید. روی دکمه OK کلیک کنید. برای ایجاد یک سند جدید روی File کلیک کنید. روی گزینه New کلیک کنید. گزینههای موجود در این قسمت به شما امکان ایجاد یک سند از روی الگوهای موجود را میدهد. یک الگو یک سند است که بر روی آن طراحی انجام شده است و با انتخاب آن الگو شما میتوانید در آن تغییرات مورد نظر خود را اعمال کنید یا متن خود را در آن تایپ کنید. درصورتیکه به شبکه اینترنت نیز متصل باشید یک سری الگوی آماده از سایت مایکروسافت دانلود خواهد شد که میتوانید از آنها نیز استفاده کنید. برای جستجوی یک الگو کافی است نام آن را در قسمت search for online templates وارد کنید. در این مثال ما قصد داریم یک سند خالی ایجاد کنیم. روی Blank document کلیک کنید. با این کار یک سند جدید ایجاد شده است. این سند کاملاً خالی بوده و آماده است تا شما مطالب مورد نظرتان را در آن وارد کنید. در صفحه بعد ما به عنوان نمونه متنی را در این سند تایپ میکنیم. همانطور که مشاهده میکنید، متنی را در این سند تایپ کردهایم و کار ما با سند به پایان رسیده است. اکنون میخواهیم این سند را ذخیره کنیم تا بعداً نیز بتوانیم به آن دسترسی داشته باشیم. برای ذخیره کردن یک سند میتوانید از دکمه Save واقع در میله ابزار Quick Access یا گزینه Save موجود در منوی File استفاده کنید. روی دکمه Save واقع در میله ابزار Quick Access کلیک کنید. در اولین ذخیرهسازی پنجره Save As باز میشود تا آدرسی که میخواهید فایل خود را در آن ذخیره کنید تعیین کرده و نام فایل را تایپ کنید. در صورتیکه یک سند قبلاً ذخیره شده باشد با فشردن دکمه Save سند ذخیره میشود و آدرس و نام از شما پرسیده نمیشود. اکنون باید محل ذخیرهسازی را انتخاب کنیم. در این قسمت یک سری گزینه برای دسترسی سریع به مکانهای مختلف وجود دارد. روی گزینه This PC دابل کلیک کنید. در اولین ذخیرهسازی فایل Word بطور خودکار اولین کلمات کوتاه در متن را بعنوان نام فایل پیشنهاد میدهد. برای تغییر این نام عبارت AboutUs را تایپ کنید. اکنون شما میتوانید محل قرارگیری فایل را تعیین کنید. میخواهیم این فایل را در شاخه Eniac واقع در Documents ذخیره کنیم. برای ساخت یک شاخه روی دکمه New Folder کلیک کنید. عبارت Eniac را تایپ کنید. دکمه Enter صفحه کلید را فشار دهید. روی شاخه Eniac دابل کلیک کنید. اکنون با کلیک بر روی دکمه Save این فایل با نام Sample در داخل شاخه Eniac ذخیره میشود. در قسمت Save as type میتوانید تعیین کنید که این متن به چه فرمت یا قالبی ذخیره شود. بصورت پیشفرض بصورت یک فایل word ذخیره میشود و میتوانید آن را با برنامه word باز کنید. لیست Save as type را باز کنید. همانطور که در لیست مشاهده میکنید میتوانید این فایل را برای نسخههای قبلی Office نیز ذخیره نمائید تا در کامپیوتری که نسخه قبلی Office در آن نصب شده است این فایل قابل استفاده باشد. با ذخیره کردن این فایل با فرمت PDF میتوانید این فایل را به افرادی که دارای برنامه Acrobat Reader هستند بدهید. با ذخیره کردن با فرمت XPS نیز میتوان این فایل را در هر کامپیوتری که دارای ویندوز نسخه ویستا به بعد باشد با برنامه XPS Viewer مشاهده کرد و چاپ نمود توجه کنید که فرمت XPS دیگر امکان تغییر را به شما نمیدهد. با انتخاب گزینه Web Page نیز میتوان این صفحه به عنوان یک صفحه وب با فرمت HTML ذخیره کرد. با انتخاب گزینه Plain Text فقط متن موجود در سند بدون فرمتهای اندازه فونت و رنگ و ... که در فصلهای بعدی به بررسی آنها خواهیم پرداخت بصورت یک فایل متنی ذخیره میشود. روی گزینه Word Document کلیک کنید. گزینههای Authors و Tags در پائین پنجره این امکان را میدهند که برخی اطلاعات مربوط به سند مانند نام ناشر و برخی اطلاعات مفید دیگر را نیز به همراه سند ذخیره کنید. در این صورت میتوانید نام ناشر را در قسمت Authors و هر اطلاعات لازم دیگر را در قسمت Tags وارد نمائید. انتخاب گزینه Save Thumbnail موجب میشود تا فایل به گونهای ذخیره شود که در هنگام مرور فایل از طریق پنجره مرورگر ویندوز، یک پیشنمایش کوچک از سند، نشان داده شود. روی گزینه Save Thumbnail کلیک کنید تا انتخاب شود. تا این مرحله ما تمام تنظیمات لازم برای ذخیرهسازی سند را انجام دادیم. برای ذخیره سند روی دکمه Save کلیک کنید. اکنون میتوانید بدون آنكه هیچ كلمهای را در متن از دست بدهید از برنامه خارج شوید. زیرا متن كاملاً ذخیره شده است. شما میتوانید یك نسخه پشتیبان (Backup) از سند نیز تهیه كنید. با این کار در صورتیکه در این فایل تغییرات ناخواستهای رخ دهد یا اینکه پاک شود میتوانید از نسخه پشتیبان استفاده کنید. این امر با ذخیره كردن فایل موجود با یك نام متفاوت در پنجره Save As امكانپذیر است. برای این منظور میتوانید از گزینه Save As واقع در منوی File استفاده کنید. روی File کلیک کنید. روی گزینه Save As کلیک کنید. روی گزینه This PC دابل کلیک کنید. Word بطور خودکار نام فعلی فایل را در قسمت File name قرار داده است. میخواهیم به دنبال نام قبلی فایل، کلمه Backup را هم اضافه کنیم تا نام فایل پشتیبان مشخص شود. دکمه حرکت مکان نما به سمت راست را از صفحه کلید فشار دهید. دکمه Space صفحه كلید را فشار دهید. عبارت Backup را تایپ كنید. روی دکمه Save كلیك كنید. به این ترتیب شما یک فایل پشتیبان از فایل اصلی خود ایجاد نمودید. توجه کنید که نام این فایل در میله عنوان نمایش داده شده است و هم اکنون این فایل باز است. برای خارج شدن از برنامه Word، روی دکمه Close کلیک کنید. برای مشاهده فایل Word، روی آن دابل کلیک کنید. یکی دیگر از امکانات جدید اضافه شده است به نرم افزار Word، قابلیت برگشت به محلی از متن است که در هنگام بستن فایل در آنجا قرار داشتید. برای مثال دو بار دکمه Page Down صفحه کلید را فشار دهید . روی قسمت مشخص شده با کادر قرمز کلیک کنید تا کرسر به این مکان منتقل شود. حال فرض کنید تا اینجا بر روی فایل کار کردهایم و میخواهیم از برنامه Word خارج شویم و سپس بعد از برگشت به این فایل از همین مکان به ادامه کار بپردازیم. برای خروج روی دکمه Close کلیک کنید. برای ادامه کار با فایل، روی فایل مشخص شده دابل کلیک کنید. به کادر مشخص شده توجه کنید.در این کادر مشخص شده است که آخرین باری که در حال دیدن این فایل بودیم چند ثانیه پیش بوده است(A few seconds ago). برای رفتن به محلی که در آن قرار داشتیم، روی کادر مشخص شده کلیک کنید. همانطور که مشاهده میکنید. به قسمتی که در حال مشاهده آن بودیم برگشتیم. در نسخه جدید آفیس شما میتوانید فایلهای PDF را مشاهده و ویرایش کنید. البته به شرطی که فایل PDF برای ویرایش قفل نشده باشد. برای مثال قصد داریم فایل متنی باز شده را به فایل PDF تبدیل کنیم به عبارت دیگر با فرمت PDF ذخیره کنیم، روی File کلیک کنید. روی گزینه Save As کلیک کنید. برای تعیین محل ذخیرهسازی، روی گزینه Desktop کلیک کنید. روی لیست باز شوند Save as type کلیک کنید. روی گزینه PDF کلیک کنید. روی دکمه Save کلیک کنید. اکنون فایل PDF ذخیره شده است. در پنجره باز شده از شما سوال میشود که با چه برنامهای مایلید این فایل را باز کنید. روی دکمه OK کلیک کنید تا این قایل با برنامه Microssoft Edge (کاوشگر اینترنت) باز شود. فایل PDF با برنامه Microssoft Edge ( کاوشگر اینترنت)باز شده است و شما میتوانید فایل PDF را مشاهده کنید. روی دکمه Close کلیک کنید. اکنون میخواهیم فایل PDF را در محیط Word باز کنیم و آن را ویرایش کنیم یا تغییر دهیم، برای اینکار روی File کلیک کنید. روی Open کلیک کنید. روی Browse کلیک کنید. روی فایل PDF مشخص شده دابل کلیک کنید. روی گزینه OK کلیک کنید. همان طور که مشاهده میکنید فایل PDF باز شده است و میتوانید آنرا تغییر نیز بدهید و حتی آن را بصورت یک فایل PDF جدید ذخیره کنید . در ابتدای این فصل میخواهیم روش باز کردن سندها در Word را بررسی کنیم. در Word برای باز کردن سندها از منوی File استفاده میشود. روی File کلیک کنید. روی گزینه Open کلیک کنید. در سمت راست منو قسمتی به نامRecent وجود دارد که شامل لیست سندهایی است که اخیراً ایجاد شده یا مورد استفاده قرار گرفتهاند. برای باز کردن هر یک از این سندها کافی است که روی نام سند مورد نظر در قسمتRecent کلیک کنید. توجه کنید که در حال حاضر نام فایلی که در فصل قبل آن را ایجاد کرده بودیم نیز در قسمت Recent نمایش داده شده است که البته ما قصد باز کردن آن را نداریم. برای باز کردن یک فایل موجود در این کامپیوتر روی گزینه Browse کلیک کنید. مشاهده میکنید که پنجره Open باز شده است. این پنجره بسیار شبیه پنجره Save As میباشد که در فصل گذشته با آن آشنا شدید. در این مثال سند مورد نظر ما در شاخه Office قرار دارد. پس باید ابتدا وارد این شاخه شده و سپس سند مورد نظرمان را انتخاب میکنیم. روی شاخه Office دابل کلیک کنید. روی سند مشخص شده کلیک کنید. روی دکمه Open کلیک کنید. حال سند باز شده است و شما میتوانید متن این سند را ویرایش کنید. مکاننمای تایپ که در حال حاضر در ابتدای خط اول در حال چشمک زدن میباشد، مشخص کننده آن است که در زمان تایپ، متن در کجا نوشته میشود. به این مکاننما، اصطلاحاً کرسر (Cursor) گفته میشود. با كلیك كردن بر روی هر قسمت از متن می توان مكاننمای تایپ (كرسر) را جابهجا كرد. این عمل با استفاده از دکمههای جهتدار (دکمههای مكاننما) در صفحه کلید یا دکمههایPage Up وPage Down نیز امكانپذیر است. در ادامه، به عنوان یك مثال در نظر داریم عباراتی را در ادامه جمله مشخص شده اضافه كنیم. در محل مشخص شده توسط فلش كلیك كنید تا مكاننمای تایپ به بعد از كلمه Site منتقل شود. در یك ماشین تایپ، برای تایپ یك سطر جدید از نورد بازگشت(Carriage Return) استفاده میشود. اما Word از ویژگی خطشكن یاWord Wrap استفاده میكند. عبارت Document workspace is a new feature. را تایپ كنید. خطشكنWord بطور خود كار متن را طوری حركت میدهد كه متناسب با حاشیهها شود. برای ایجاد یك پارگراف جدید، دکمه Enter صفحه کلید را فشار دهید. همانطور که میبینید با فشردن دکمه Enter یك خط جدید اضافه شد. اگر حاشیهها را تغییر دهیم، این خط همچنان در جایی كه پارگراف جدید را شروع كردیم باقی خواهد ماند. زمانیکه اطلاعاتی را تایپ میکنید، آن متن درج شده و متنی که از قبل موجود است حرکت میکند تا جای مناسبی را برای متن جدید باز کند. شما میتوانید متن موجود را در حین تایپ عبارت جدید، با استفاده از حالت Overtype (بازنویسی) جایگزین کنید. این ویژگی با فشردن دکمه Insert صفحه کلید کلیک بر روی دکمه Insert بر روی نوار وضعیت و تغییر حالت آن به Overtype قابل انجام است. برای افزودن این ویژگی، در قسمت مشخص شده در نوار وضعیت کلیک راست کنید. روی گزینه Overtype کلیک کنید تا این گزینه فعال شود. در نقطه ای خارج از منو کلیک کنید تا منو بسته شود. روی دکمه Insert در نوار وضعیت کلیک کنید. در حالت Overtype یا بازنویسی، متن بر روی متن نوشته شده قبلی نوشته میشود. حال اگر بخواهیم متن ما به جای بازنویسی مانند قبل درج شود، باید به جای استفاده از حالت Overtype، از حالت Insert (درج) استفاده کنیم. برای این کار باید از دکمه Insert در صفحه کلید استفاده کنید یا دوباره روی دکمه Overtype کلیک کنیم تا حالت بازنویسی به حالت درج تبدیل شود. روی دکمه Overtype کلیک کنید. برای افزودن کاراکترهای ویژه، مانند علامت کپی رایت، علامت پاراگراف و ... از ابزار Symbol واقع در برگه Insert استفاده میکنیم. بهتر است با هم تمرینی در این مورد انجام دهیم. در سمت راست عبارت Microsoft کلیک کنید. روی برگه Insert کلیک کنید. روی دکمه Symbols کلیک کنید. روی دکمه Symbol کلیک کنید. در پنجره Symbol میتوانید به انواع کاراکترهای موجود در فونتهای موجود در سیستم دسترسی پیدا کنید. برای مشاهده کاراکترهای موجود در یک فونت کافی است که فونت مورد نظر خود را از لیست بازشونده Font انتخاب کنید تا کاراکترهای موجود در آن در پنجره نمایش داده شوند. روی برگه Special Characters کلیک کنید. در برگه Special Characters تعدادی از کاراکترهای ویژه که بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند لیست شدهاند. برای درج هر یک از این کاراکترها در متن، کافی است که روی کاراکتر مورد نظر دابل کلیک کرده یا پس از انتخاب آن روی دکمه Insert کلیک کنید. روی کاراکتر R (Registered) کلیک کنید. روی دکمه Insert کلیک کنید. اكنون روی دکمهClose این پنجره كلیك كنید، تا بسته شود. توجه کنید که علامت مورد نظر به انتهای کلمه Microsoft اضافه شده است. در محل مشخص شده از میله لغزان کلیک کنید. شما میتوانید در هر نقطه خالی دلخواه از متن دابل كلیك كرده و عمل تایپ را در آن نقطه شروع كنید. اما این قابلیت فقط در نمای چاپ و نمای وب قابل استفاده است. مشاهده میکنید که اکنون در حالت نمای چاپ ( Print Layout ) قرار داریم. همانطور كه گفتیم، در این نما یا نمای WEB، با دابل كلیك كردن در هر جایی كه بخواهید میتوانید متن را وارد نمائید. توجه داشته باشید كه این ویژگی در جداول یا متون چند ستونی كار نمیكند. در محل مشخص شده با فلش دابل كلیك كنید. عبارت End را تایپ کنید. برای آنكه بتوانید قسمتی از یك متن را به محل دیگری منتقل كنید، باید آن متن را در حافظه كپی نمایید. ابتدا باید آن قسمت از متن را انتخاب کنیم. آن قسمت از متن كه انتخاب میشود، بصورت پررنگ (Highlight) در میآید. در ادامه روش انتخاب و حركت دادن متون را بررسی میكنیم. برای انتقال به ابتدای متن فعلی، دکمه Ctrl صفحه کلید را پائین نگهداشته و دکمه Home صفحه کلید را فشار دهید. راههای مختلفی برای انتخاب كردن یك متن وجود دارد، مثلاًبرای انتخاب یك كلمه تكی، كافیست روی آن دابل كلیك (دوبار کلیک) نمایید. همچنین برای انتخاب یك پاراگراف كامل میتوان سه بار به سرعت روی آن كلیك كرد. اما بطور كلی، با استفاده از فشردن دکمه ماوس و كشیدن آن، میتوان هر قسمت دلخواه از متن را انتخاب كرد. با انتخاب فرمان Select All واقع در برگه Home یا فشردن دکمه Ctrl و A صفحه کلید همه متن انتخاب خواهد شد. متنی كه انتخاب میشود، بصورت پررنگ(Highlight) با زمینه خاکستری نمایش داده خواهدشد. به محض اینكه یك متن انتخاب شود، ابزارهایی كه برای كار بر روی متون انتخاب شده طراحی شدهاند فعال میگردند. برای تمرین، میخواهیم قسمتی از این متن را انتخاب کنیم. در محل مشخص شده توسط فلش، کلیک كنید. دکمه Shift صفحه کلید را فشرده نگه داشته و درمحل مشخص شده توسط فلش، کلیک كنید برای تغییر محل متن انتخاب شده، ماوس را به محل مشخص شده با کادر قرمز برده و سپس دکمه چپ ماوس را فشرده نگه دارید و ماوس را به محل مشخص شده با کادر سبز ببرید و دکمه چپ ماوس را رها کنید. به این ترتیب، متن انتخاب شده به محل جدید منتقل شده است. توجه كنید كه یك آیكونPaste در انتهای عبارت انتخاب شده ظاهر گشته است. با كمك این آیكون، انتخابهای دیگری برای انتقال یا الصاق (Paste) عبارت انتخاب شده ارائه میشود. روی آیكون مشخص شده با فلش قرمز كلیك كنید. از گزینههای این منو برای كنترل فرمت (پیكربندی) متن منتقل شده استفاده میشود. شما میتوانید فرمت اولیه متن را حفظ كنید یا آن را با فرمت پاراگراف جدید كه متن به آن منتقل شده است هماهنگ نمایید. در نقطهای خارج از منو کلیک کنید تا منو بسته شود. هر زمان که شما متنی را به جایی منتقل کرده یا با استفاده از فرمان Paste متنی را الصاق کنید منوی مربوط به عملیات Paste ظاهر خواهد شد. در صورت تمایل میتوانید این خاصیت یعنی ظاهر شدن آیکون منوی Paste بعد از هر انتقال متن را غیرفعال کنید. برای این منظور باید از پنجره Options واقع در منوی File استفاده کنید. روی File کلیک کنید. روی گزینه Options کلیک کنید. گزینه Advanced را انتخاب کنید. در محل مشخص شده از میله لغزان کلیک کنید. روی گزینهShow Paste Options Buttons when content is pasted كلیك كنید تا غیر فعال شود. روی دکمهOK كلیك كنید. استفاده از ماوس برای انتقال یك متن به فاصله نزدیك مناسب است. برای كپی یا انتقال متن به جای دورتری از متن فعلی یا به فایلهای دیگر، لازم است از فرامین Cut، Copy و Paste استفاده كنید. دستورات Cut و Copy بعد از انتخاب یك متن فعال میشوند. از فرمان Copy زمانی استفاده میشود كه بخواهید یك نسخه دیگر از متن انتخاب شده در حافظه داشته باشید و در عین حال متن اصلی در جای خود باقی بماند. از فرمان Cut نیز برای اینكه متن را از جای اصلی آن بریده و به حافظه منتقل كنید استفاده میشود. درOffice ، شما این امكان را دارید كه تا 24 شیء مختلف را از برنامههای مختلف Office و همچنین برخی برنامههای ویندوز كپی كرده و در حافظه موقت (Clipboard) برنامه Office قرار دهید. محتویات این حافظه موقت برای تمام نرمافزارهای Office در دسترس میباشند. یعنی شما میتوانید جملات تایپ شده در Word را در برنامهای مانند PowerPoint كپی كرده یا جداول و نمودارهای Excel را در Word الصاق نمایید. همانطور که گفته شد، حافظه موقت یا Office Clipboard، قابلیت ذخیرهسازی 24 شیء یا متن کپی شده را دارا میباشد. برای مشاهده محتویات Office Clipboard کافی است که روی دکمه مربوط به پنجره Office Clipboard واقع در برگه Home کلیک کنید تا این پنجره ظاهر شود. روی برگه Home کلیک کنید. برای ادامه آموزش به نرم افزار آموزش Word 2019 مراجعه کنید. شما میتواند آموزش word 2019 را به همراه چند بخش آموزشی دیگر که بصورت شبیه سازی شده و تعاملی درس داده شده است و رایگان نیز میباشد برای اندروید و ویندوز از لینک آموزش word دانلود کنید. دانلود آموزش word 2019 برای اندروید دانلود آموزش word 2019 برای ویندوز دانلود نرم افزار آموزشی دانلود مستقیم - شبیه سازی شده - تعاملی - تصویری |
|||
|
پیامهای داخل این موضوع |
آموزش تصویری Word 2019 - learninweb - 02-01-2020 08:17 PM
RE: آموزش تصویری Word 2019 - learninweb - 02-02-2020, 03:01 PM
|
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
Persian Translation by MyBBIran.com - Ver: 4.1
Powered by MyBB, © 2002-2024 MyBB Group.
Theme Translation by MyBBIran.com
Powered by MyBB, © 2002-2024 MyBB Group.
Theme Translation by MyBBIran.com