آموزش تصویری #Visual C قسمت 1
|
07-27-2011, 08:18 PM
(آخرین ویرایش در این ارسال: 02-23-2023 07:16 PM، توسط learninweb.)
ارسال: #1
|
|||
|
|||
آموزش تصویری #Visual C قسمت 1
با سلام خدمت تمامی کاربران گرامی در زیر آموزش تصویری #Visual C را بررسی میکنیم توجه کنید که شما میتواند آموزش #Visual C را به همراه چند بخش آموزشی دیگر که بصورت شبیه سازی شده و تعاملی درس داده شده است و رایگان نیز میباشد از لینک آموزش #C دانلود کنید. در انتهای این آموزش تصویری نیز کل آموزش (هم متن و هم تصویری) در یک فایل PDF پیوست است.
در ابتداي اين فصل ميخواهيم به بررسي محيط Visual Studio 2010 بپردازيم. براي اجراي برنامه Visual Studio 2010 روي دكمه Start كليك كنيد. منوي All Programs را باز كنيد. روي گزينه Microsoft Visual Studio 2010 کليک كنيد. روي گزينه Microsoft Visual Studio 2010 كليك كنيد. چون اولين بار است که Visual Studio را اجرا کردهايد، در اين قسمت بايد تعيين کنيد تا از کدام زبان برنامه نويسي در محيط Visual Studio ميخواهيد استفاده کنيد. روي گزينه Visual C# Development Settings کليک کنيد. روي دکمه Start Visual Studio کليک کنيد. اکنون برنامه Microsoft Visual Studio اجرا شده است. قسمت مشخص شده توسط کادر قرمز منوهاي برنامه است که با استفاده از آنها ميتوانيد دستورات مورد نظر خود را تعيين کنيد. قسمت مشخص شده با کادر آبي نيز نوار ابزار يا Toolbar نام دارد. در اين قسمت دکمههاي وجود دارند که با کليک بر روي آنها دستوراتي اجرا ميشوند. تمامي اين دستورات در منوهاي برنامه نيز موجود هستند. براي آنکه راحت تر بتوانيد به دستوارت پر کاربرد موجود در منو دسترسي داشته باشيد اين دستوارت بصورت دکمه در نوار ابزار نيز قرار دارند. در قسمت سمت چپ که توسط کادر قرمز مشخص شده است با توجه به نوع پروژهاي که ايجاد کردهايد برگههائي ظاهر ميشوند. در اين مثال مدل ما بر اساس ايجاد يک پروژه از نوع Visual C# ميباشد. اکنون در اين قسمت فقط Toolbox يا جعبه ابزار وجود دارد. در اين فصل به بررسي روش استفاده از جعبه ابزار نيز خواهيم پرداخت. در قسمت Recent Projects پروژههايي که قبلاً بر روي آنها کار کردهايد نمايش داده ميشوند تا با يک کليک بر روي نام پروژه، پروژه مورد نظر باز شود. با استفاده از قسمت Getting Started ميتوانيد راهنماي استفاده از# C را مشاهده کنيد. در صورتي که در ابتدا تعيين نکردهايد که ميخواهيد با زبان C# کار کنيد در قدم اول بايد محيط Visual Studio 2010 را براي برنامه نويسي با زبان C# آماده کنيم.در ابتداي اين بخش زماني که براي اولين بار برنامه Visual Studio 2010 را اجرا کرديم يک پنجره ظاهر شده و نام زباني که ميخواهيم با آن کار کنيم را از ما پرسيد. اکنون ميخواهيم دوباره زباني که از آن استفاده ميکنيم را تعيين کنيم. منوي Tools را باز کنيد. روي گزينه Import and Export Settings کليک کنيد. در اين قسمت ميتوانيد نحوه نمايش پنجرهها و تنظيمات محيط Visual Studio را توسط گزينه اول ذخيره کنيد و توسط گزينه دوم نيز بازخواني کنيد تا تنظيمات و نحوه نمايش به حالتي که ذخيره کردهايد برگردد. توسط گزينه سوم نيز تنظيمات به حالت اوليه برميگردد. اکنون گزينه سوم انتخاب شده است. روي دکمه Next کليک کنيد. با استفاده از گزينه اول ميتوانيد تعيين کنيد که تنظيمات کنوني در چه فايلي ذخيره شود. با انتخاب گزينه دوم تنظيمات کنوني ديگر ذخيره نميشود. روي گزينه دوم کليک کنيد. روي دکمه Next کليک کنيد. اکنون بايد نام زباني که ميخواهيم با آن کار کنيم را تعيين کنيم. در صورتي که با چندين زبان ميخواهيد کار کنيد گزينه General Development Settings را انتخاب نمائيد. در اينجا بيشتر با زبان C# ميخواهيم کار کنيم پس روي گزينه# Visual C کليک کنيد. روي دکمه Finish کليک کنيد. اکنون تنظيمات محيط Visual Studio بصورتي است که به سادگي بتوانيد برنامههائي به زبان# C ايجاد کنيد. روي دکمه Close کليک کنيد. اکنون ميخواهيم يک پروژه جديد ايجاد کنيم تا با محيط Visual Studio بيشتر آشنا شويم.روي دکمه New Project کليک کنيد.با استفاده از گزينه New Project موجود در منوي File نيز ميتوانيد يک پروژه ايجاد کنيد. کليد ميانبر اين گزينه نيز CTRL+N است. يعني با فشرده نگه داشتن کليد CTRL و سپس فشردن کليد N نيز يک پروژه ايجاد ميگردد. در اين قسمت چون تعيين کرديم که ميخواهيم با زبان C#کار کنيم بصورت خودکار يک شاخه به نام C# ايجاد شده است. در صورتيکه بخواهيد مثلاً به زبان Visual Basic برنامه بنويسيد بايد از گزينه Other Languages استفاده کنيد. چندين گزينه در قسمت نام زبان برنامه نويسي فعال وجود دارد که با استفاده از آنها ميتوانيد نوع پروژهاي که ميخواهيد ايجاد کنيد را تعيين کنيد. با انتخاب گروه Windows يک پروژه جهت ايجاد يک برنامه با واسط کاربر سيستم عامل Windows ايجاد ميگردد. با انتخاب Web يک پروژه براي ايجاد صفحات وب دايناميک ايجاد ميشود. توسط گزينه Office ميتوانيد يک برنامه با قابليت اتصال و استفاده از ويژگيهاي برنامههاي گروه Office ايجاد کنيد. در اين قسمت ميخواهيم يک پروژه ساده ايجاد کنيم که خروجي آن يک فايل Exe تحت Windows ميباشد. روي گزينه Windows Forms Application کليک کنيد. در اين قسمت ميتوانيد نام، محل ذخيره سازي پروژه و نام فايل Solution را تغيير دهيد. با فعال کردن گزينه Create directory for solution يک شاخه به نام Solution که انتخاب کردهايد در شاخه تعيين شده توسط Location ايجاد ميشود. يک Solution ميتواند شامل چندين پروژه باشد. در قسمت Name نام اين پروژه را تعيين ميکنيم. در جعبه متن Name دابل کليک کنيد. عبارت FirstApp را به عنوان نام اين پروژه وارد کنيد. روي دکمه OK کليک کنيد. اکنون در قسمت طراحي فرم اين پروژه قرار داريم و يک پنجره مشاهده ميکنيد. اين پنجره که درتيتر آن عبارت Form1 نوشته شده است خروجي اين برنامه است. براي اجراي برنامهاي که تا اينجا ايجاد شده است روي دکمه Start Debugging کليک کنيد. از طريق انتخاب گزينه واقع در منوي Debug نيز همين عمل انجام ميشود. کليد ميانبر اين دستور F5 است. مشاهده ميکنيد که برنامه ايجاد شده که فقط داراي يک فرم است اجرا شده و فرم نمايش داده شده است. روي دکمه Close کليک کنيد. ميخواهيم متن تيتر اين پنجره را تغيير دهيم. هر فرم يک شئ است که داراي متدها و خصوصيات مربوط به خود ميباشد. براي تغيير تيتر پنجره از خصوصيت Text شئ فرم استفاده ميکنيم. براي مشاهده خصوصيات شئ فرم روي Form1 کليک کنيد. در پنجره Properties ميتوانيد ليست خصوصيات شئ انتخاب شده يعني فرم را مشاهده کنيد. اگر اين پنجره را نمي بينيد از منوي view گزينه Properties Windows را انتخاب و يا از کليد ترکيبي Ctrl+W,P استفاده کنيد. روي مقدار Form1 مربوط به خصوصيت Text دابل کليک کنيد. اکنون عبارت Show Picture را بعنوان مقدار جديد اين خصوصيت وارد کردهايم. دکمه Enter صفحه کليد را فشار دهيد. مشاهده ميکنيد که تيتر پنجره به عبارت مورد نظر تغيير پيدا کرده است. به همين صورت با استفاده از پنجره Properties ميتوانيد خصوصيات يک شئ را تغيير دهيد. با استفاده از خصوصيات ميخواهيم آيکون اين فرم را تغيير دهيم. روي ميله لغزان کليک کنيد تا به خصوصيت Icon برسيم. روي خصوصيت Icon کليک کنيد. با کليک بر روي خصوصيت Icon يک توضيح کوچک در مورد اين خصوصيت در پايين پنجره Properties نمايش داده ميشود. براي انتخاب يک آيکون براي اين فرم روي دکمه مشخص شده کليک کنيد. روي فايل آيکون دابل کليک کنيد تا انتخاب شود. مشاهده ميکنيد که آيکون فرم در قسمت تيتر و خصوصيت Icon تغيير پيدا کرده است. خصوصيات ديگري نيز در پنجره Properties وجود دارد که در فصلهاي آينده به مرور با آنها آشنا ميشويم. ميخواهيم در اين برنامه يک تصوير از روي هارد ديسک نمايش داده شود. براي نمايش تصوير احتياج به يک کنترل جهت نمايش تصوير داريم. کنترلها در برگه Toolbox قرار دارند ماوس را بر روي برگه Toolbox ببريد. اگر ماوس را از روي برگه کنار ببريد پنجره Toolbox يا جعبه ابزار ديگر نمايش داده نميشود. براي آنکه پنجره جعبه ابزار هميشه نمايش داده شود روي دکمه Auto Hide کليک کنيد. در صورتي که دوباره روي دکمه Auto Hide کليک کنيد، پنجره جعبه ابزار بصورت قبل نمايش داده ميشود. اکنون در پنجره جعبه ابزار کنترلهايي نمايش داده شدهاند. با توجه به نوع پروژه و صفحهاي که در آن قرار داريد در اين قسمت کنترلهايي نمايش داده ميشوند. براي نمايش يک تصوير از کنترل PictureBox استفاده ميکنيم براي افزودن اين کنترل به فرم روي کنترل PictureBox دابل کليک کنيد. در ادامه با استفاده از ماوس محل و اندازه اين کنترل را تغيير ميدهيم. البته با استفاده از خصوصيت Size و Location به ترتيب ميتوانيد ابعاد و محل اين کنترل را تعيين کنيد. در پنجره Properties خصوصيات کنترلي که انتخاب شده است نمايش داده ميشود. اکنون خصوصيات کنترل PictureBox نمايش داده شده است. در ابتدا بصورت خودکار خصوصيتي نمايش داده ميشود که بيشترين کاربرد را دارد. دو خصوصيت Image و Error Image اين کنترل داراي بيشترين کاربرد ميباشند. روي خصوصيت Image کليک کنيد. روي دکمه انتخاب فايل کليک کنيد. در اين قسمت به دو صورت Local resource و Project resource ميتوانيد يک تصوير را به پروژه اضافه کنيد. براي مشاهده يک راهنما در مورد اين پنجره دکمه F1 را فشار دهيد. اکنون راهنماي اين پنجره بصورت آنلاين از سايت Microsoft نمايش داده شده است. در صورتي که برنامه MSDN را بر روي کامپيوتر نصب کنيد ميتوانيد اين راهنما را از روي هارد ديسک خود مشاهده نمائيد. روي دکمه Close کليک کنيد. با توجه به راهنما اگر گزينه Local resource را انتخاب نمائيد فايل تصوير جديد در منبع موجود در پروژه نوشته ميشود و بعداً نيز ميتوانيد از همين طريق از اين فايل در کنترلهاي ديگر استفاده کنيد. در صورتي که گزينه Project resource را انتخاب کنيد، فايل تصوير در شاخه مربوط به منابع اين پروژه کپي ميشود که بعداً کنترلهاي ديگر ميتوانند در اين شاخه فايل را پيدا کنند و از آن استفاده نمايند. اکنون گزينه Project resource فعال است روي دکمه Import کليک کنيد. حال بايد فايلي که ميخواهيم دراين کنترل نمايش داده شود را انتخاب کنيم. روي فايل Eniac.JPG دابل کليک کنيد تا انتخاب شود. به همين ترتيب ميتوانيد تصاوير ديگري را بصورت Local يا Project به اين پروژه اضافه کنيد. روي دکمه OK کليک کنيد. چون فايل را بصورت Project resource اضافه کرديم يک شاخه در پنجره Solution Explorer به نام Resources ايجاد شده است و فايل Eniac.jpg در آن قرار دارد. در پنجره Solution Explorer ميتواند يک يا چند پروژه قرار داشته باشد. ليست فايلهاي موجود در هر پروژه نيز در اين پنجره نمايش داده ميشود. با دابل کليک کردن بر روي هر شئ موجود در پنجره Solution Explorer ميتوانيد آن شئ را مشاهده کنيد يا تصحيح نمائيد. براي مثال با دابل کليک کردن بر روي هر فايل تصوير نمايش داده ميشود. در قسمت سمت راست و بالاي کنترل PictureBox يک فلش نمايش داده شده است با کليک بر روي اين فلش خصوصيات پر کاربرد اين کنترل نمايش داده ميشود تا به سادگي بتوانيد آنها را مقدار دهي کنيد. روي فلش مشخص شده کليک کنيد. با استفاده از گزينه Choose Image تصويري که توسط اين کنترل نمايش داده ميشود تعيين ميگردد. (همانند زماني که ميخواستيم خصوصيت Image را مقدار دهي کنيم.) با استفاده از ليست Size Mode ميتوانيد ابعاد تصويري که نمايش داده ميشود را تعيين کنيد. با استفاده از خصوصيت Dock in parent container ابعاد کنترل برابر اندازه فرم ميشود. تمامي اين خصوصيات از طريق پنجره خصوصيات اين کنترل نيز قابل مقدار دهي است. در هر قسمت از صفحه و خارج از پنجره جديد کليک کنيد تا اين پنجره بسته شود. در صورتي که اين کنترل نتواند تصويري که تعيين کردهايد را نمايش دهد، تصويري که توسط خصوصيت ErrorImage تعيين شده است نمايش داده ميشود. بصورت پيش فرض يک علامت ضربدر قرمز درون يک صفحه سفيد نمايش داده ميشود. براي مشاهده نحوه اجراي اين برنامه روي دکمه Start کليک کنيد. مشاهده ميکنيد که برنامه اجرا شده و تصوير نمايش داده شده است. روي دکمه Close کليک کنيد. روي دکمه Save All کليک کنيد تا اين پروژه ذخيره شود. توجه کنید که شما میتواند آموزش #Visual C را به همراه چند بخش آموزشی دیگر که بصورت شبیه سازی شده و تعاملی درس داده شده است و رایگان نیز میباشد از لینک آموزش #C دانلود کنید. کاربرگرامي، شما اكنون در پايان اين فصل قرار داريد . دانلود نرم افزار آموزشی دانلود مستقیم - شبیه سازی شده - تعاملی - تصویری |
|||
|
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 3 مهمان
Persian Translation by MyBBIran.com - Ver: 4.1
Powered by MyBB, © 2002-2024 MyBB Group.
Theme Translation by MyBBIran.com
Powered by MyBB, © 2002-2024 MyBB Group.
Theme Translation by MyBBIran.com