ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آموزش تصویری Msproject 2010 قسمت 2
07-26-2011, 03:41 PM (آخرین ویرایش در این ارسال: 12-17-2012 07:30 PM، توسط learninweb.)
ارسال: #1
آموزش تصویری Msproject 2010 قسمت 2
با سلام خدمت تمامی کاربران گرامی در زیر آموزش تصویری Msproject 2010 را بررسی میکنیم توجه کنید که شما میتواند آموزش Msproject 2010 را به همراه چند بخش آموزشی دیگر که بصورت شبیه سازی شده و تعاملی درس داده شده است و رایگان نیز میباشد از لینک آموزش MS Project دانلود کنید. در انتهای این آموزش تصویری نیز کل آموزش (هم متن و هم تصویری) در یک فایل PDF پیوست است.

در طي اين بخش، با روش‌هاي مقدماتي ساخت و ويرايش يك پروژه آشنا خواهيد شد. زمانيکه تمام‌ وظائف‌ (Task) لازم‌ براي‌ اجراي‌ پروژه‌ خود را تعيين‌ كرديد، لازم‌ است‌ كه‌ هر يك‌ از آنها را زمان‌بندي‌ نماييد. به‌ اين‌ ترتيب‌ مي‌توانيد حداكثر زمان‌ پايان‌ پروژه‌ (Dead Line) را پيش‌بيني كنيد. توجه‌ داشته‌ باشيد كه‌ بايد قبل‌ از ساخت‌ برنامه‌ زمان‌بندي‌ شده‌ پروژه، تمامي امكانات‌ و هزينه‌هاي موجود را ارزيابي كنيد تا بعدا مجبور به‌ ايجاد تغييرات‌ اساسي در آن‌ نشويد.
در اينجا ما ميخواهيم يك پروژه جديد ايجاد كنيم. براي اين منظور، از گزينه New واقع در سربرگ File استفاده خواهيم كرد. بر روي سربرگ‌ File کليک كنيد.
روي گزينه‌ New كليك نماييد.


[تصویر:  001.gif]


در پنجره Available Templates، سه قسمت وجود دارد. در قسمت اول با انتخاب Blank Project به شما اين امکان داده مي‌شود که يک پروژه خالي ايجاد کنيد و از ابتدا شروع به کار کنيد. با انتخاب گزينه Recent Templates شما مي‌توانيد از الگوهايي که اخيراً استفاده کرده‌ايد، استفاده کنيد و با انتخاب گزينه My Templates الگوهاي خود را به برنامه اضافه کرده و از آن استفاده کنيد.

[تصویر:  002.gif]


در قسمت دوم شما با انتخاب گزينه New from existing project مي‌توانيد يک پروژه جديد از روي پروژه‌اي که با اين نرم‌افزار ايجاد شده است ايجاد کنيد. با انتخاب گزينه New from Excel workbook مي‌توانيد پروژه خود را با توجه به يک فايل اکسل ايجاد نمائيد. با انتخاب گزينه New from sharepoint task list مي‌تواند پروژه خود را بر اساس فرمي در برنامه SharePoint ايجاد کنيد.

[تصویر:  003.gif]


در قسمت Office.com Templates مي‌توانيد در سايت آفيس به جستجوي الگوي مورد نظر خود با توجه به زير شاخه هاي ارائه شده بپردازيد. براي بررسي اين موضوع بر روي دکمه Form کليک کنيد.

[تصویر:  004.gif]


در قسمت فرم تنها فرم‌هاي ارزش‌يابي نشان داده شده است. بر روي دکمه evaluation کليک کنيد تا فرم هاي ارزش‌يابي موجود در سايت آفيس به نمايش در آيد.

[تصویر:  005.gif]


همانطور که مشاهده مي‌کنيد چندين فرم ارزش‌يابي به نمايش در آمده است که با انتخاب هر کدام مي‌توانيد آن را با استفاده دکمه Download از سايت آفيس دانلود کرده و بر روي کامپيوتر خود ذخيره کنيد. براي بازگشت به صفحه ابتدايي New بر روي Home کليک کنيد.

[تصویر:  006.gif]


اکنون مي‌خواهيم الگوي يک پروژه Marketing را جستجو کنيم. در جعبه متن جستجو کليک کنيد.

[تصویر:  007.gif]


عبارت Marketing را تايپ کنيد.
بر روي دکمه مشخص شده کليک کنيد.


[تصویر:  008.gif]


ليستي از پروژه‌هاي مربوط به Marketing به نمايش درآمده است. به عنوان مثال مي‌‌خواهيم که پروژه اول را دانلود کنيم. بر روي دکمه Download کليک کنيد.

[تصویر:  009.gif]


همانطور که مشاهده مي‌کنيد پروژه دانلود شده در برنامه باز شده است. شما مي‌توانيد بر اساس اين پروژه جلو برويد. اکنون ما نيازي به اين پروژه نداريم. براي بستن آن بر روي دکمه Close صفحه کليک کنيد.

[تصویر:  010.gif]

اکنون از شما پرسيده شده است که آيا مي‌خواهيد پروژه را ذخيره کنيد يا خير. ما اين پروژه را براي بررسي گزينه Office Template دانلود کرديم و نيازي به ذخيره‌سازي آن نداريم. روي دکمه No کليک کنيد.

[تصویر:  011.gif]


اکنون مي‌خواهيم يک پروژه جديد ايجاد کنيم . روي سربرگ File کليک کنيد.
روي New کليک کنيد.


[تصویر:  012.gif]


اگر بر روي My Template کليک کنيد خواهيد ديد که پروژه‌اي که دانلود کرده بوديم در اين قسمت قابل مشاهده مي‌باشد.

[تصویر:  013.gif]


گفتيم که مي‌توانيد با استفاده از گزينه Blank Project يك پروژه خالي را ايجاد كنيد. در اين فصل، ما از همين آيكون براي ايجاد پروژه خود استفاده مي‌کنيم. اکنون Blank Project انتخاب شده است . روي دکمه Create کليک کنيد.

[تصویر:  014.gif]


به اين ترتيب يک پروژه جديد ايجاد شده است. روي سربرگ Project کليک کنيد.

[تصویر:  015.gif]


گزينه Project Information را انتخاب نماييد.

[تصویر:  016.gif]


اين پنجره اولين مرحله از مراحل ايجاد پروژه مي‌باشد و مشخصات كلي آن را از كاربر درخواست مي‌نمايد . در قسمت Start Date , تاريخ پروژه تعريف مي‌گردد.

[تصویر:  017.gif]


قسمت Finish Date تاريخ پايان پروژه را معين مي‌نمايد.

[تصویر:  018.gif]


در قسمت Schedule From مي‌توانيد روش نمايش روند انجام وظايف مختلف پروژه را از شروع تا پايان يا بر عكس (از پايان تا شروع) تعيين نماييد.

[تصویر:  019.gif]


منطقه Current Date كه مربوط به تاريخ فعلي مي‌باشد، بستگي مستقيم به تاريخ و زمان تنظيم شده در كامپيوتر شما و نوع تقويم مورد استفاده دارد اما در صورتيكه بخواهيد، مي‌توانيد آنرا تغيير دهيد روي‌ دکمه لـيست‌ Status Date، كه با فلش مشخص شده است، كلـيك‌ كنيد.

[تصویر:  020.gif]

تاريخ Status Date مبناي شروع پروژه را تعيين مي‌كند و در صورتيكه تاريخي براي آن در نظر نگيريد، MS Project مبناي شروع پروژه را بر اساس ساعت و تاريخ كامپيوتر شما محاسبه خواهد كرد. هر جا خارج‌ از لـيست‌ باز شده‌ كلـيك‌ كنيد تا بسته‌ شود.

[تصویر:  021.gif]


روي‌ دکمه باز كننده‌ لـيست‌ Calendar كلـيك‌ كنيد .

[تصویر:  022.gif]


به‌ صورت‌ پيش‌فرض‌، Microsoft Project از تقويم‌ كاري‌ استاندارد استفاده‌ مي‌كند كه‌ بر مبناي هشت‌ ساعت‌ كار در روز و پنج‌ روز كاري‌ در هفته‌ تنظيم‌ شده‌ است.‌ اما شما در اين‌ لـيست‌ مي‌توانيد آن‌ را به صورت‌هاي ‌ ديگري مثل شبانه‌روزي‌ يا شيفت‌ شبانه ‌تنظيم‌ كنيد. هرجا خارج‌ از لـيست‌ باز شده‌ كلـيك‌ كنيد تا بسته‌ شود.


[تصویر:  023.gif]


عدد Priority تعيين‌ كننده‌ حق‌ تقدم‌ پروژه‌ مي‌باشد و عددي‌ بين‌ 1 تا 1000 خواهد بود. اين‌ قسمت‌، زماني كه‌ چند پروژه‌ بصورت‌ همزمان‌ و اشتراكي مشغول‌ به‌ كار باشند مورد استفاده‌ قرار مي‌گيرد. معمولاً اين قسمت زماني بکار مي‌آيد كه يك پروژه اصلي را به چندين پروژه كوچك و جداگانه تقسيم نماييد. پنجره‌ Project Information را ببنديد.

[تصویر:  024.gif]


براي خصوصي‌سازي تقويم مورد استفاده بر اساس برنامه كاري مورد نظر، مي‌توانيد از گزينه Options واقع در سربرگ File استفاده نماييد. سربرگ File را باز كنيد.
روي گزينه‌ Options كليك نماييد
.

[تصویر:  025.gif]


روي گزينه Schedule کليک کنيد.

[تصویر:  026.gif]


در قسمت Calendar واقع‌ در پنجره‌ Project Options، مي‌توانيد براي‌ خود يك‌ تقويم‌ كاري‌ دلـخواه‌ بسازيد. براي‌ مثال، روز شروع‌ هفته، اولـين‌ ماه‌ كاري، ساعت‌ شروع‌ و پايان‌ كار در هر روز ، تعداد ساعات‌ كار در روز يا هفته‌ و تعداد روزهاي كاري ‌هر ماه‌‌، همگي قابل‌ تغيير هستند. بنابراين، اين قسمت براي كاربران ايراني كه تقويمي متفاوت با تقويم ميلادي دارند بسيار كاربرد دارد. پنجره‌ Options Project را توسط دکمه Close ببنديد.

[تصویر:  027.gif]


توجه داشته باشيد كه تقويم اختصاصي ايجاد شده توسط شما ممكن است جوابگوي دقيق كار نباشد. به هر حال، برا ي ساخت يك تقويم غير استاندارد و جديد ابزارهايي موجود است‌.گزينه‌ Change Working Time موجود در سربرگ Project را انتخاب‌ نماييد.

[تصویر:  028.gif]


پنجره‌ Change Working Time، براي‌ تعيين‌ دقيق‌ روزها و ساعات‌ تعطيل‌ و نيمه‌ تعطيل‌ و همچنين‌ برنامه‌ كاري‌ كارمندان‌ در هر روز به‌ كار مي‌رود. روي‌ دکمه Create New Calender كلـيك‌ کنيد.

[تصویر:  029.gif]


در اين‌ پنجره‌ ، بايد نامي را براي‌ تقويم‌ خود انتخاب‌ كرده‌ و يكي از دو گزينه‌ قابل‌ انتخاب‌ واقع‌ در پائين‌ پنجره را انتخاب‌ نماييد. گزينه‌ بالايي براي‌ ساخت‌ يك‌ تقويم‌ كاملا جديد به‌ كار مي‌رود، در حاليکه گزينه‌ پائيني از يكي از تقويم‌هاي موجود كپي برداري‌ نموده‌ و آن‌ را براي ‌ويرايش‌ آماده‌ مي‌سازد. روي‌ دکمه OK كلـيك‌ كنيد.

[تصویر:  030.gif]

حالا مي‌توانيد تغييرات مورد نظر را در اين تقويم ايجاد نماييد. براي مثال شايد بخواهيد يك تقويم كاري مطابق با استانداردهاي محل كار خود بسازيد. پس از پايان كار بايد با استفاده از دکمه OK پنجره را ببنديد .

[تصویر:  031.gif]


ابتدا بايد مراحل‌ اصلـي پروژه‌ را نام‌گذاري‌ كرده‌ و در جدول‌ وظائف‌ وارد نماييد و بعد از آن، مراحل‌ وابسته‌ به‌ هر مرحلـه‌ اصلـي پروژه ‌يعني وظائف‌ فرعي (Subtask ها) را در جدول‌ درج‌ نماييد. براي‌ نام‌گذاري‌ هريك‌ از وظايف‌ موجود در پروژه،‌ كافيست‌ كه‌ سلـول‌ مربوط به‌ ستون‌ Task name را انتخاب‌ كرده‌ و سپس‌ شروع‌ به‌ تايپ‌ نماييد. روي‌ اولـين‌ سلـول‌ ستون‌ Task name ، كه با فلش مشخص شده است، كليك كنيد.

[تصویر:  032.gif]


در ادامه عبارت Research for the book را وارد مي‌کنيم.
دکمه Enter را از صفحه کليد فشار دهيد.


[تصویر:  033.gif]


همانطور که مشاهده ميکنيد اولين وظيفه يا کار پروژه ثبت شده است. دقت کنيد که MS Project تاريخ شروع (Start) و پايان (Finish) اين وظيفه و نيز مدت زمان (Duration) اختصاص داده شده به آن را بطور خودکار و با مقادير پيشفرض در نوار Timeline نشان داده است. اما شما ميتوانيد آنها را تغيير دهيد. براي مثال ما قصد داريم مدت زمان اين وظيفه را از يک روز به دو روز افزايش دهيم. در سلول مشخص شده کليک کنيد.

[تصویر:  034.gif]


براي افزايش مدت زمان وظيفه، روي دکمه حاوي فلش رو به بالا دو بار کليک کنيد.

[تصویر:  035.gif]


کليد Enter را فشار دهيد.
همانطور که مشاهده ميکنيد مدت زمان وظيفه به دو روز افزايش پيدا کرده است. توجه کنيد که چون در تقويم ميلادي روزهاي شنبه و يکشنبه تعطيل بوده و جزو روزهاي کاري محسوب نميشوند، در نماي سمت راست روزهاي اختصاص داده شده به اين وظيفه از روز جمعه آغاز و به روز دوشنبه ختم شده است.

[تصویر:  036.gif]


به همين ترتيب شما مي‌توانيد به محتويات اين جدول اضافه كنيد. براي جلوگيري از اتلاف وقت و راحتي شما، ما تعدادي عضو جديد با نام‌هاي مختلف به جدول وظايف اضافه مي‌كنيم و شما مي‌توانيد در صفحه بعد نتايج كار را بررسي كنيد.
حالا مشاهده‌ مي‌كنيد كه‌ سلـول‌هاي ديگري‌ از جدول‌ نيز پر شده‌‌اند. تاريخ‌ شروع هر يك‌ از اين‌ وظائف‌ را مي‌توان‌ در نمودار روند وظائف‌، واقع‌ در سمت‌ راست‌ صفحه به دست آورد كه‌ در واقع‌ فعلاً همان‌ تاريخ‌ شروع‌ پروژه‌ مي‌باشدكه‌ شما قبلاً آن‌ را تنظيم‌ نموديد. همچنين مدت‌ زمان‌ اجراي‌ هر وظيفه‌ يا كار در ستون‌ Duration واقع‌ در جدول‌ وظائف‌ نوشته‌ شده‌ كه‌ مقدار پيش‌فرض‌ آن‌ يك‌ روز مي‌باشد.
هنگاميکه وظائف‌ اصلـي پروژه‌ خود را در جدول‌ قيد نموديد، مي‌توانيد هر يك‌ از آنها را به‌ بخش‌هاي كوچكتري‌ تقسيم‌ كنيد تا جزئيات‌ بيشتري‌ داشته باشند. به‌ هريك‌ از اين‌ بخش‌هاي كوچك‌ ، يك‌ وظيفه‌ فرعي (Subtask) گفته‌ مي‌شود.
براي ايجاد وظايف فرعي مربوط به هر يك از مراحل پروژه، بايد روي اولين سلول بعد از Task اصلي كليك كرده و سپس دکمه Insert را فشار دهيد. به اين ترتيب، يك سلول خالي زير سلول انتخاب شده بوجود مي‌آيد. روي‌ دومين‌ سلـول‌ ستون‌ Task name واقع‌ در جدول‌ وظائف‌ كلـيك كنيد. اين سلول توسط فلش مشخص شده است.

[تصویر:  037.gif]


اكنون دکمه Insert را از صفحه کليد بفشاريد.
وحالا سلول جديدي ايجاد شده است. بهتر است آن را نام‌گذاري كنيد. عبارت Go to Library را تايپ كنيد.
براي تاييد عبارت وارد شده روي سلول مشخص شده کليک کنيد.

[تصویر:  038.gif]


حالا بايد اين Task جديد را به عنوان زير مجموعه‌اي از وظائف واقع در سطر اول جدول به حساب آورد. براي اين منظور بايد از دکمه حاشيه‌گذاري يا Indent استفاده کنيم. در قسمت مشخص شده کليک راست کنيد.

[تصویر:  039.gif]


روي دکمه Ident Task کليک کنيد.

[تصویر:  040.gif]

همانطور که مشاهده مي‌کنيد اين Task به عنوان زير مجموعه Task بالايي قرار گرفته است. اين آيکون در سربرگ Task نيز موجود است و مي‌توانيد براي اين عمل از سربرگ Task نيز استفاده کنيد. روي سلول Duration کليک کنيد.

[تصویر:  041.gif]


براي تعيين مدت يک روز بر روي فلش به سمت بالا کليک کنيد.

[تصویر:  042.gif]


روي سلول Start کليک کنيد.

[تصویر:  043.gif]


روي ليست باز شونده کليک کنيد.

[تصویر:  044.gif]


روي تاريخ مشخص شده کليک کنيد.

[تصویر:  045.gif]


شما مي‌توانيد به همين ترتيب حتي هر يك از وظايف فرعي را نيز دوباره دسته‌بندي و تقسيم نماييد و اين عمل را بارها تكرار كنيد. ما به اين روش جدول شما را كامل خواهيم كرد و شما مي‌توانيد درصفحه بعد نتيجه كار را مشاهده كنيد.
نمي‌خواهيم آخرين Task ي که ايجاد کرده ايم زير مجموعه Task بالايي باشد. بر روي سلول نام Task کليک راست کنيد.

[تصویر:  046.gif]


بر روي دکمه مشخص شده کليک کنيد.

[تصویر:  047.gif]


دقت كنيد كه عمل دسته‌بندي و تعيين وظايف فرعي به چه شكل انجام شده است. به اين صورت شما اولين قدم براي ايجاد يك پروژه را انجام داده‌ايد و بايد براي استفاده در آينده آنرا ذخيره كنيد . بر روي سربرگ File کليک كنيد.
براي‌ ذخيره‌‌سازي‌ يك‌ فايل‌ پروژه‌، بايد از سربرگ‌ File گزينه‌ Save يا Save as را اجرا نماييد. با انتخاب‌ گزينه‌ Save ، فايل‌ پروژه‌ با همان‌ نام‌ و قالـب‌ ذخيره‌ مي‌شود و با انتخاب‌ گزينه‌ Save as، مي‌توانيد علاوه‌ بر نام‌گذاري‌ جديد فايل‌ پروژه، ‌به‌ آن‌ قالـب‌ دلـخواه‌ خود را نيز بدهيد. ، روي‌ گزينه‌ Save as كلـيك‌ كنيد

[تصویر:  048.gif]


اين‌ پنجره‌ Save as مي‌باشد .در اين‌ قسمت‌، شما بايد نام‌ پروژه‌ خود را در جعبه‌ متن‌ File name وارد نموده‌ و شاخه‌ محل‌ ذخيره‌سازي‌ را تعيين‌ كنيد، سپس‌ مي‌توانيد با استفاده‌ از لـيست‌ بازشونده‌ Save as type، قالـب‌ ذخيره‌سازي ‌فايل‌ را انتخاب‌ نماييد. حالـت‌ پيش‌فرض‌، فايل‌ داراي‌ پسوند .mpp است‌ كه ‌مختص‌ MS Project مي‌باشد. قالـب‌هاي موجود ديگر عبارتند از صفحات‌ وب‌ (.HTML) ، الـگوها (.mpt)، پايگاه‌هاي داده‌ (.mdb) و غيره‌. روي دکمه Save کليک کنيد.

[تصویر:  049.gif]


براي ايجاد تغيير در خصوصيات ذخيره‌سازي، مي‌توانيد از گزينه Options استفاده كنيد. براي اين منظور، بر روي سربرگ File کليک كنيد.
گزينه Options را انتخاب نماييد.


[تصویر:  050.gif]


روي Save کليک کنيد.

[تصویر:  051.gif]


در صفحه Save مي‌توانيد قالب پيش‌فرض ذخيره‌سازي فايل پروژه و نيز مكان پيش‌فرض آن را تعيين كنيد. همچنين اين قابليت وجود دارد كه با استفاده از قسمت Auto Save، پروژه بصورت خودكار در زمان‌هاي مشخص شده ذخيره گردد. روي دکمه Close كليك كنيد.

[تصویر:  052.gif]


حالا مي‌توانيد از پروژه خود خارج شويد. همانطور كه مي‌دانيد، براي خروج از محيط Microsoft Project كافي است از سربرگ File گزينه Exit را انتخاب كنيد. راه ساده‌تر اين است که بر روي علامت Close برنامه کليک کنيد.

[تصویر:  053.gif]


در طي اين فصل، با اصول ابتدايي طراحي يك پروژه و پارامترهاي مورد استفاده در آن آشنا شديد. اگر مطالب هنوز براي شما كمي نامفهوم هستند، نگران نباشيد. زيرا در فصل‌هاي آينده، به تدريج با تمام اين مطالب در طي تمرين‌هاي عملي كاملاً آشنا خواهيد شد. کاربر گرامي، شما اکنون در پايان اين فصل قرار داريد.
توجه کنید که شما میتواند آموزش Msproject 2010 را به همراه چند بخش آموزشی دیگر که بصورت شبیه سازی شده و تعاملی درس داده شده است و رایگان نیز میباشد از لینک آموزش MS Project دانلود کنید.

دانلود نرم افزار آموزشی
دانلود مستقیم - شبیه سازی شده - تعاملی - تصویری
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان