ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آموزش تصویری Flash CC قسمت دوم
04-12-2014, 08:10 PM (آخرین ویرایش در این ارسال: 04-15-2014 10:03 PM، توسط learninweb.)
ارسال: #1
آموزش تصویری Flash CC قسمت دوم
با سلام خدمت تمامي کاربران گرامي در زير آموزش تصويري Flash CC را بررسي ميکنيم توجه کنيد که شما ميتوانيد نرم افزار آموزش فلش را به همراه چند بخش آموزشي ديگر که بصورت تعاملي و شبيه سازي شده با صدا و متن فارسي درس داده شده است و رايگان نيز ميباشد از لينک آموزش فلش دانلود کنيد. در نرم افزارهاي آموزشي کارهاي بيان شده را بايد در محيط شبيه سازي شده انجام دهيد. در انتهاي اين آموزش تصويري نيز کل آموزش (هم متن و هم تصويري) در يک فايل PDF پيوست است.

دانلود فایل PDF آموزش تصویری فلش
دانلود فایل Word آموزش تصویری فلش

در اين فصل ميخواهيم يکسري تنظيمات فلش را بررسي کنيم. براي شروع يک صفحه از نوع ActionScript 3.0 ايجاد کردهايم. به طور مثال ميخواهيم يک مستطيل رسم کنيم که نيمي داخل و نيم ديگر آن خارج از صفحه اصلي باشد. روي ابزار مستطيل کليک کنيد.
[تصویر:  001.gif]

براي رسم مستطيل از قسمت مشخص شده با کادر قرمز تا قسمت مشخص شده با کادر سبز درگ کنيد.
(يعني روي قسمت مشخص شده با کادر قرمز کليک کرده و دکمه چپ ماوس را فشرده نگه داريد و ماوس را به محل مشخص شده با کادر سبز برده و سپس دکمه چپ ماوس را رها کنيد.)
[تصویر:  002.gif]

براي مشاهده خروجي، دکمه Ctrl + Enter صفحه کليد را فشار دهيد. ( دکمه Ctrl صفحه کليد را فشرده نگه داشته و سپس کليد ٍEnter را فشار دهيد.)
مشاهده ميکنيد که فقط قسمتي از مستطيل که داخل صفحه اصلي بوده به نمايش در آمده است. روي دکمه Close کليک کنيد.
[تصویر:  003.gif]

گاهي نياز است صفحه را بزرگتر ببينيم. براي اين کار ميتوانيد از منوي مشخص شده يا ابزار Zoom يا از کليد ميانبر Ctrl و + استفاده کنيد. براي درک بهتر کليدهاي Ctrl و + صفحه کليد را فشار دهيد. ( دکمه Ctrl صفحه کليد را فشرده نگه داشته و سپس کليد + را فشار دهيد.)
[تصویر:  004.gif]

مشاهده ميکنيد که صفحه بزرگنمايي شده حال ميخواهيم به حالت قبل بازگرديم. براي اين کار نيز از کليدهاي Ctrl و – استفاده ميکنيم. در واقع Ctrl و – برعکس
دکمه Ctrl و + عمل ميکند. دکمه Ctrl و – صفحه کليد را فشار دهيد.
[تصویر:  005.gif]

ممشاهده ميکنيد که صفحه نمايش به حالت قبل بازگشته است. گاهي ممکن است به علت جابه جايي زياد صفحه يا Stage، در وسط پنجره نباشد براي اين که صفحه را درست در وسط پنجره قرار دهيم تا راحت‌تر بتوانيم کار کنيم، از دکمه center stage استفاده ميکنيم. روي دکمه center stage کليک کنيد.
مشاهده ميکنيد که صفحه اصلي دقيقاً در مرکز قرار گرفته است.
[تصویر:  006.gif]

يکي از ابزارهاي بسيار مفيد که در نرمافزار Flash وجود دارد، ابزار خط‌کش يا rulers ميباشد. با کمک اين ابزار دو خط‌کش در بالا و سمت راست صفحه ظاهر مي‌شود که به کمک آنها ميتوان اشکال مورد نظر را با دقت بيشتري رسم کرد. براي نمايش خط‌کش، روي منوي view کليک کنيد
روي گزينه rulers کليک کنيد
[تصویر:  007.gif]

مشاهده ميکنيد که دو خط‌کش ظاهر شده است.
گاهي نياز است اشکال رسم شده در صفحه را جابهجا کنيد. براي اينکار از ابزار Selection Tools استفاده ميکنيم. به طور مثال ميخواهيم مستطيل رسم شده را جابهجا کنيم. براي اين کار، روي ابزار Selection Tools کليک کنيد.
[تصویر:  008.gif]

براي انتخاب مستطيل از محل مشخص شده با کادر قرمز تا محل مشخص شده با کادر سبز درگ کنيد.
(يعني روي قسمت مشخص شده با کادر قرمز کليک کرده و دکمه چپ ماوس را فشرده نگه داريد و ماوس را به محل مشخص شده با کادر سبز برده و سپس دکمه چپ ماوس را رها کنيد.)
[تصویر:  009.gif]

مشاهده ميکنيد که مستطيل انتخاب شده است. براي جابجايي مستطيل از محل مشخص شده با کادر قرمز (محل کنوني مستطيل) تا محل مشخص شده با کادر سبز (محل بعدي مستطيل) درگ کنيد.
[تصویر:  010.gif]

مشاهده ميکنيد که محل مستطيل جابهجا شده است.
براي استفاده دقيق‌تر از ابزار rulers ميتوانيد
خطکشهايي را در صفحه قرار دهيد. براي اين کار بايد روي
خط‌کش در محور Xها يا Yها کليک کرده و تا محل مورد نظر خود در صفحه درگ کنيد. اکنون مشاهده مي‌کنيد که در حال قرار دادن چهار خط‌کش در صفحه هستيم.
بعد از رسم خطکشها تصميم ميگيريم که محل قرارگيري يکي از خطکشها را تغيير دهيم. براي اين کار روي خطکش مشخص شده دابل کليک کنيد
[تصویر:  011.gif]

در پنجره بازشده بايد محل قرارگيري خطکش را تعيين کنيم. قصد داريم محل قرارگيري خطکش را از 100 پيکسل به 50 پيکسل تغيير دهيم. عدد 50 را تايپ کنيد.
روي دکمه OK کليک کنيد.
[تصویر:  012.gif]

مشاهده ميکنيد که محل قرارگيري خطکش مورد نظر، تغيير کرده است. البته با استفاده از ماوس نيز مي‌توانيد محل خط‌کش‌ها را تغيير دهيم. توجه داشته باشيد که اين خط‌کشها براي سادگي کار هستند و در فايل نهايي وجود نخواهند داشت. براي امتحان اين موضوع، دکمه Ctrl + Enter صفحه کليد را فشار دهيد.
[تصویر:  013.gif]

مشاهده ميکنيد که هيچ کدام از خطکشها به نمايش در نيامدهاند. روي دکمه Close کليک کنيد.
[تصویر:  014.gif]

اکنون ميخواهيم يکي از خطکشها را به صورت دستي جابهجا کنيم. براي اينکار روي خطکش مشخص شده توسط کادر قرمز کليک کنيد و تا محل مشخص شده با کادر سبز درگ کنيد.
[تصویر:  015.gif]

مشاهده ميکنيد که خطکش جابهجا شده است. براي آنکه محل خط‌کش‌ها قفل شوند و از حرکت ناخواسته خطکشها جلوگيري کنيم، منوي View را باز کنيد.
منوي فرعي Guides را باز کنيد.
روي گزينه Lock Guides کليک کنيد.
[تصویر:  016.gif]

با انجام اينکار هيچکدام از خطکشها حرکت نخواهند کرد. اکنون ميخواهيم خطکشها نمايش داده نشوند. براي اين کار منوي View را باز کنيد.
منوي فرعي Guides را باز کنيد.
روي گزينه Clear Guides کليک کنيد
[تصویر:  017.gif]

مشاهده ميکنيد که تمام خطکشها حذف شدهاند.
[تصویر:  018.gif]

اکنون يک پروژه جديد ايجاد کرده‌ايم و مي‌خواهيم روش وارد کردن تصاوير به داخل فلش را بررسي کنيم. در ابتداي کار قصد داريم اين پروژه را ذخيره کنيم. روي منوي File کليک کنيد.
روي گزينه Save As کليک کنيد.
[تصویر:  019.gif]

در ادامه عبارت ENIAC را براي نام اين پروژه وارد
ميکنيم.
روي دکمه Save کليک کنيد.
[تصویر:  020.gif]

اکنون اين پروژه ذخيره شده است. براي تعيين ابعاد صفحه يا Stage که همان خروجي ما مي‌باشد، از قسمت Properties استفاده ميکنيم. روي قسمت مشخص شده کليک کنيد.
[تصویر:  021.gif]

عدد 450 را تايپ کنيد.
روي قسمت مشخص شده کليک کنيد.
[تصویر:  022.gif]

عدد 250 را تايپ کنيد.
دکمه Enter صفحه کليد را فشار دهيد.
[تصویر:  023.gif]

حال براي اين که صفحه دقيقاً در مرکز قرار بگيرد، روي گزينه Center Stage کليک کنيد.
[تصویر:  024.gif]

براي اينکه کل صفحه را بتوانيم مشاهده کنيم، روي منوي بازشونده مشخص شده کليک کنيد.
[تصویر:  025.gif]

عدد 75 که نشان‌دهنده 75% است را وارد کنيد.
دکمه Enter صفحه کليد را فشار دهيد.
[تصویر:  026.gif]

حال ميخواهيم چند تصوير وارد صفحه کنيم. منوي File را باز کنيد.
منوي فرعي Import را باز کنيد.
براي وارد کردن تصاوير به صفحه Stage، از منوي بازشده روي گزينه Import to Stage کليک کنيد.
[تصویر:  027.gif]

روي تصوير مشخص شده دابل کليک کنيد.
[تصویر:  028.gif]

روي سربرگ Library کليک کنيد.
[تصویر:  029.gif]

مشاهده ميکنيد که تصويري که وارد صفحه کردهايم وارد پنل Library شده است. در مورد اين پنل بعداً توضيح خواهيم داد. هر فايلي از جمله صوت، تصوير و فيلمي که وارد فلش ميکنيد در اين پنل قرار ميگيرد. به اين نکته توجه داشته باشيد که اگر فايل در اين قسمت وجود داشته باشد دليل بر اين نيست که داخل فلش نيز استفاده شده باشد. در اين پنل ميتوانيد پيشنمايشي از فايلها را نيز ببينيد.
[تصویر:  030.gif]

حال ميخواهيم چند تصوير ديگر نيز وارد کنيم. منوي File را باز کنيد.
منوي فرعي Import را باز کنيد.
اکنون ميخواهيم تصوير فقط در پنل Library يا کتابخانه فلش وارد شود و در صفحه يا Stage قرار داده نشود. روي گزينه Import to Library کليک کنيد.
[تصویر:  031.gif]

در ادامه تصاوير مورد نظر را با استفاده از دکمه Ctrl و دکمه چپ ماوس انتخاب ميکنيم.
روي دکمه Open کليک کنيد.
[تصویر:  032.gif]

مشاهده ميکنيد که تصاوير بدون اين که در صفحه اصلي نمايش داده شوند در پنل Library قرار گرفته‌اند. شما ميتوانيد يک عکس وارد Library بکنيد و چند بار از آن استفاده کنيد. شايد اين سوال برايتان پيش آمده باشد که چرا از هر تصوير يک نسخه کوچک و يک نسخه بزرگ وارد کردهايم و چرا همان يک تصوير را تغيير سايز نميدهيم. علت اينکار اينست که چون تصاوير از نوع Bitmap ميباشند، با تغيير سايز از کيفيت آنها در فلش کاسته خواهد شد.
[تصویر:  033.gif]

در فلش ميتوانيد تصاوير چند لايه را نيز وارد کنيد. به طور مثال ميخواهيم يک فايل چند لايه ساخته شده توسط فتوشاپ را وارد Library کنيم. براي اين کار منوي File را باز کنيد.
منوي فرعي Import را باز کنيد.
روي گزينه Import to Library کليک کنيد.
[تصویر:  034.gif]

روي فايل مشخص شده دابل کليک کنيد.
[تصویر:  035.gif]

در اين صفحه يکسري تنظيمات در مورد فايلهاي چند لايه‌ايي مشاهده ميکنيد. به قسمت text conversion توجه کنيد. با فعال کردن گزينه Editable Text ميتوانيد بعد از وارد کردن اين تصوير متنهاي موجود در آن را ويرايش کنيد. با فعال بود گزينهVector outline ميتوانيد لايه هاي تصوير را مشاهده کنيد اما قادر به تغيير آنها نيستيد و در آخر با فعال کردن گزينه Flattened bitmap image فقط ميتوانيد تصويرکلي را مشاهد کنيد. براي اينکه قصد اضافه کردن اين فايل به پروژه را نداريم، روي دکمه Cancel کليک کنيد.
[تصویر:  036.gif]

حال ميخواهيم تصوير موجود در صفحه را تغيير سايز دهيم. براي اينکار روي تصوير مشخص شده کليک کنيد تا به حالت انتخاب در بيايد.
[تصویر:  037.gif]

روي سربرگ Properties کليک کنيد.
به قسمت Position and size توجه کنيد. همانطور که مشاهده مي‌کنيد با استفاده از ماوس در حال تغيير اندازه تصوير هستيم. با فعال بودن دکمه مقدار طول و عرض به صورت متناسب کاهش يا افزايش مي‌يابد يعني با تغيير يکي ديگري نيز به همان نسبت تغيير ميکند تا ابعاد تصوير متناسب باشد.
[تصویر:  038.gif]

حال ميخواهيم تصاويري که در Library وجود دارند را کمي مرتب و دسته‌بندي کنيم. براي شروع روي سربرگ Library کليک کنيد.
ميخواهيم يکسري از تصاوير را داخل يک پوشه قرار دهيم. براي اينکار روي دکمه New Folder کليک کنيد.
[تصویر:  039.gif]

در ادامه عبارت Pics را براي نام اين پوشه واردميکنيم.
حال ميخواهيم تصوير مورد نظر را در داخل پوشه قرار دهيم. براي اين کار روي تصوير مشخص شده توسط کادر قرمز کليک کنيد و تا روي پوشه مشخص شده با کادر سبز درگ کنيد.
[تصویر:  040.gif]

مشاهده ميکنيد که تصوير مورد نظر به داخل پوشهايي که ايجاد کردهايم منتقل شده است. در ادامه چند تصوير ديگر را نيز به همين صورت به داخل پوشه منتقل مي‌کنيم.
ميخواهيم تصاوير موجود در پوشه را مشاهده کنيم. براي اينکار روي فلش مشخص شده کليک کنيد تا محتويات پوشه را مشاهده کنيد.
[تصویر:  041.gif]

اکنون مي‌توانيد ليست عناصر موجود در پوشه Pics را مشاهده کنيد. در صورتي که بخواهيد فايلهاي تصوير را داخل فلش وارد نکنيد و از روي فايلهاي خارجي تصاوير را نمايش دهيد بايد از کدهاي ActionScript استفاده کنيد که براي يادگيري آن مي‌توانيد به آموزش ActionScript قابل دانلود از سايت http://www.learninweb.com مراجعه کنيد.
[تصویر:  042.gif]

يکي از راههاي سازماندهي تصاوير و اشيايي که روي صفحه قرار دارند، استفاده از لايهها ميباشد. اگر با نرمافزار فتوشاپ کارکرده باشيد با اين موضوع آشنا هستيد. همان طورکه مشاهده ميکنيد در صفحه يک آدمک و لوگوي انياک را قرار دادهايم و هر کدام را داخل لايه جداگانهايي گذاشتهايم. به طور مثال اکنون ميخواهيم آدمک نمايش داده نشود. براي اينکار از گزينه show or hide layer استفاده ميکنيم. با فعال کردن گزينه show or hide layer براي هر لايه، همان لايه مخفي مي‌شود. به طور مثال لايهاي که آدمک در آن قرار دارد يعني Layer 2 را ميخواهيم مخفي کنيم. براي اين کار روي گزينه show or hide layers کليک کنيد.
[تصویر:  043.gif]

مشاهده ميکنيد که آدمک غير قابل رويت شده است. دوباره براي اينکه آدمک را مشاهده کنيم، روي گزينه show or hide layers کليک کنيد.
[تصویر:  044.gif]

گاهي نياز داريد همه لايهها را غير قابل رويت کنيد. براي اينکار روي چشم مشخص شده کليک کنيد.
[تصویر:  045.gif]

براي اين که به حالت قبل بازگرديم، روي چشم مشخص شده کليک کنيد.
[تصویر:  046.gif]

همانطور که ميبينيد، لايهها به صورت layer1، layer2 و ... به صورت پيش‌فرض نام‌گذاري ميشود. براي اينکه مشخص شود هر لايه براي کدام شکل ميباشد، بايد نامي متناسب با شکل براي لايهها قرار دهيم. به طور مثال ميخواهيم براي لايه layer1 نام انياک را قرار دهيم. براي اينکار روي نام layer1 دابل کليک کنيد.
[تصویر:  047.gif]

عبارت Eniac را تايپ کنيد.
دکمه Enter صفحه کليد را فشار دهيد.
مشاهده ميکنيد که نام مورد نظر براي لايه layer1 قرار گرفته است. در ادامه براي لايه دوم نيز نامي متناسب قرار ميدهيم.
[تصویر:  048.gif]

هر لايه بر روي لايه قبلي قرار داده مي‌شود. يعني لايه آدمک روي لايه انياک است. براي درک بهتر اين موضوع روي تصوير آدمک کليک کرده و تا محل مشخص شده با کادر سبز درگ نماييد.
[تصویر:  049.gif]

همان طور که مشاهده ميکنيد چون لايه انياک پايين لايه آدمک قرار دارد، تصوير آدمک روي تصوير لوگو قرار گرفته است. مي‌خواهيم لايه انياک را به بالاي لايه آدمک ببريم. روي لايه انياک کليک کنيد و تا بالاي لايه آدمک که با کادر سبز مشخص شده است درگ کنيد.
[تصویر:  050.gif]

با اين کار مشاهده ميکنيد که آدمک زير لوگوي انياک قرار گرفته است.
اکنون فرض کنيد ميخواهيم يک لايه جديد ايجاد کنيم. براي اينکار از دکمه New layer استفاده ميکنيم. روي دکمه New layer کليک کنيد
[تصویر:  051.gif]

مشاهده ميکنيد که ترتيب نام‌گذاري لايهها به همان ترتيب ميباشد که قبلا گفته شده بود.
ممکن است شما بخواهيد لايه‌هاي موجود را سازماندهي کنيم. براي اينکار از گزينه New Folder استفاده ميکنيم که باعث ايجاد يک پوشه ميشود. توجه داشته باشيد هر لايه که فعال باشد، پوشه ايجاد شده قبل از آن لايه قرار ميگيرد. براي درک بهتر روي دکمه New Folder کليک کنيد.
[تصویر:  052.gif]

مشاهده ميکنيد چون لايه اول فعال بوده، پوشه بالاي لايه اول ايجاد شده است.
حال فرض کنيد ميخواهيم لايه Layer 3 را حذف کنيم. براي اينکار روي لايه Layer 3 کليک کنيد.
[تصویر:  053.gif]

روي دکمه Delete که با شکل سطل زباله مشخص شده است کليک کنيد.
[تصویر:  054.gif]

لايه مورد نظر حذف شد. حال ميخواهيم نام پوشه ايجاد شده را عوض کنيم. براي اينکار روي نام پوشه دابل کليک کنيد.
[تصویر:  055.gif]

عبارت LOGO را تايپ کنيد.
دکمه Enter صفحه کليد را فشار دهيد.
حال ميخواهيم دو لايه موجود را داخل پوشه قرار دهيم. براي قرار دادن لايه انياک در داخل پوشه، روي لايه انياک کليک کرده و تا روي پوشه درگ نماييد.
[تصویر:  056.gif]

مشاهده ميکنيد که لايه مورد نظر داخل پوشه قرار گرفته است. در ادامه لايه آدمک را نيز داخل پوشه و بالاي لايه انياک قرار ميدهيم.
[تصویر:  057.gif]

براي ساخت يک لايه جديد، روي دکمه New layer کليک کنيد.
[تصویر:  058.gif]

در ادامه نام لايه ساخته شده را به guide (راهنما) تغيير ميدهيم.
اکنون ميخواهيم اين لايه جديد را از يک لايه معمولي به يک لايه راهنما تغيير دهيم. براي اينکار، روي قسمت مشخص شده از لايه، دابل کليک کنيد.
[تصویر:  059.gif]

گزينه guide را انتخاب کنيد.
[تصویر:  060.gif]

روي دکمه OK کليک کنيد.
[تصویر:  061.gif]

مشاهده ميکنيد که اين لايه به يک لايه راهنما تبديل شده است. شايد براي شما اين سوال پيش آمده باشد که لايه راهنما چيست. لايه راهنما به لايه‌اي گفته ميشود که فقط در FLA وجود دارد و در SWF خروجي نمايش داده نمي‌شود. شما ميتوانيد در اين لايه توضيحاتي قرار دهيد تا با استفاده از آن توضيحات به راحتي ادامه کار را انجام دهيد. در ادامه يک تصوير وارد اين لايه ميکنيم تا در مراحل ساخت ما را کمک کند. دقت کنيد که يک آيکون نيز در کنار نام لايه ظاهر شده است. اين آيکون مشخص کرده است که اين لايه از نوع راهنما مي‌باشد.
طرحي که در ادامه اين نرم‌افزار آموزشي مي‌خواهيم بسازيم بصورت يک تصوير ايجاد کرده ايم و در لايه راهنما قرار داده‌ايم. حال با وارد کردن اين تصوير متوجه شدهايم که محل قرار‌گيري دو تصوير آدمک و لوگوي انياک درست نميباشد. در ادامه با تغيير اندازه و سايز اين دو، محل قرار گيري آنها را درست ميکنيم.
[تصویر:  062.gif]

مشاهده ميکنيد دو تصوير روي هم قرار گرفتهاند. براي اينکه کاملا مطمئن شويد، روي دکمه مشخص شده کليک کنيد تا تصوير آدمک ديده نشود.
[تصویر:  063.gif]

دوباره روي دکمه مشخص شده کليک کنيد تا تصوير آدمک قابل ديدن شود.
[تصویر:  064.gif]

پس دو تصوير کاملاً روي هم افتادهاند.
يکي ديگر از امکانات لايهها استفاده از قفل ميباشد. با قفل کردن هر لايه ميتوانيد از هر گونه تغيير در آن لايه جلوگيري کنيد. به طور مثال روي قسمت مشخص شده از لايه آدمک کليک کنيد تا لايه قفل شود.
[تصویر:  065.gif]

حال روي شکل آدمک کليک کنيد و تا قسمت مشخص شده با کادر سبز درگ نماييد.
[تصویر:  066.gif]

مشاهده ميکنيد که تصوير آدمک هيچ گونه تغييري نکرده است زيرا ما اين لايه را قفل کرديم.
براي مشاهده خروجي که تا اينجا اينجا کردهايم، دکمه Ctrl + Enter صفحه کليد را فشار دهيد.
مشاهده ميکنيد که فقط يک تصوير آدمک و لوگوي انياک به نمايش در آمده است و تصوير راهنما نيز نمايش داده نشده است.
[تصویر:  067.gif]

يکي از کارهايي که نرم‌افزار فلش انجام ميدهد، کنترل کردن، جابهجا کردن و مخفي کردن اشياء ميباشد. براي درک چگونگي انجام اينکار، بايد کار با frames، TimeLine و Keyframes آشنا شويد. همان طور که مشاهده ميکنيد يک فايل با نام travelPhotos.fla ايجاد کردهايم که داراي پنج لايه و چهار تصوير داخل کتابخانه (Library) است. حال ميخواهيم يک نمونه از فايل نهايي که قصد داريم در اين قسمت درست کنيم را نمايش دهيم. براي اينکار روي فايل مشخص شده دابل کليک کنيد.
[تصویر:  068.gif]

مشاهده ميکنيد چهار عکس پشت سر هم به نمايش در ميآيد و سپس يک متن کوتاه نمايش داده ميشود. در ادامه اين بخش مي‌خواهيم اين پروژه را بسازيم. روي دکمه Close کليک کنيد.
[تصویر:  069.gif]

براي اينکه بتوانيم کل صفحه را مشاهده کنيم، روي منوي بازشونده مشخص شده کليک کنيد.
روي گزينه Fit in Window کليک کنيد.
[تصویر:  070.gif]

همان طور که مشاهده ميکنيد پنج لايه ايجاد کردهايم، که 4 لايه براي عکس و لايه پنجم را براي متن استفاده ميکنيم. اکنون روي پنل Properties کليک کنيد.
[تصویر:  071.gif]

ميخواهيم تعيين کنيم که در هر ثانيه 24 فريم نمايش داده شود. براي اينکار از قسمت FPS استفاده ميکنيم. چون ميخواهيم فايل نهايي ما پنج ثانيه طول بکشد(5X24=120)، بايد براي لايه‌ها 120 فريم در نظر بگيريم. روي لايه image1 کليک کنيد.
[تصویر:  072.gif]

يک روش‌ براي اينکه يک فريم به اين لايه اضافه کنيم، استفاده از دکمه ميانبر F5 ميباشد. براي اضافه کردن 5 فريم، 5 بار دکمه F5 را فشار دهيد.
کليدهاي ميانبر پر کاربرد :
F5 : درج فريم
Shift+ F5 : حذف فريم
F6: KeyFrame ايجاد يک
Shift + F6: KeyFrame حذف يک
F7: Blank KeyFrame درج يک
Return : اجراي فيلم در محيط
Enter : اجراي فيلم در محيط
Shift + , : برگشت به ابتدا
. (نقطه) :يک فريم حرکت به جلو
, (کاما):يک فريم حرکت به عقب
5 فريم به اين لايه اضافه شده است. حال ميخواهيم يک روش ديگر براي اضافه کردن فريم را بررسي کنيم. ابتدا براي اينکه قسمت بيشتري از پنل Timeline را مشاهده کنيم، روي فلش مشخص شده کليک کنيد تا پنل Properties بسته شود.
[تصویر:  073.gif]

روي قسمت مشخص شده از نوار لغزان کليک کنيد.
[تصویر:  074.gif]

همان طور که قبلا گفتيم 120 فريم نياز داريم. براي اينکه 120 فريم به اين لايه اضافه کنيم نياز نيست 120 بار دکمه F5 را فشار دهيد. کافيست روي فريم مورد نظر يعني فريم 120 کليک راست کنيد.
[تصویر:  075.gif]

از منوي بازشده روي گزينه Insert Frame کليک کنيد.
[تصویر:  076.gif]

مشاهده ميکنيد که 120 فريم ايجاد شده است. يک راه ديگر نيز کليک بر روي فريم 120 و فشردن کليد F5 است. حال ميخواهيم عکس مورد نظر را وارد صفحه کنيم. در ادامه پنل Library را به نمايش در مي‌آوريم.
[تصویر:  077.gif]

حال روي تصوير مشخص شده با کادر قرمز کليک کنيد و تا محل مشخص شده با کادر سبز درگ نماييد.
[تصویر:  078.gif]

مشاهده ميکنيد که تصوير مورد نظر در صفحه قرار گرفته است. در ادامه همين کار را براي 3 لايه ديگري که قرار است تصوير در آنها نمايش داده شود، انجام مي‌دهيم
در ادامه به ابتداي پنل Timeline ميرويم و پنل کتابخانه را نيز مخفي ميکنيم.
[تصویر:  079.gif]

به فريم شماره 1 هر لايه توجه کنيد. مشاهد ميکنيد که لايه‌ايي که تصوير در آن قرار دارد داراي نقطه مشکي تو پر است و سه لايه ديگري که بدون تصوير ميباشند داراي نقطه تو خالي هستند. حال ميخواهيم تا اينجاي پروژه را امتحان کنيم. براي اين که پنجره جديدي براي امتحان فايل باز نشود، به جاي دکمه Ctrl + Enter، فقط دکمه Enter صفحه کليد را فشار دهيد.
مشاهده ميکنيد که نوار تايم لاين به حرکت در آمده است و تصوير نمايش داده ميشود. در قسمت مشخص شده ميتوانيد سرعت حرکت و فريم جاري را مشاهده کنيد.
حال ميخواهيم يک متن به پروژه اضافه کنيم. براي اينکه ميخواهيم متن در آخرين مرحله اضافه شود، روي فريم 125 لايه Text کليک کنيد.
[تصویر:  080.gif]

براي اينکه تا اين قسمت فريم ايجاد شود، دکمه F5 صفحه کليد را فشار دهيد.
چون تصوير فقط تا فريم 120 وجود داشت ديگر در فريم 125 نمايش داده نشده است. حال ميخواهيم يک نکته را دوباره به شما ياد آوري کنيم. براي اين نکته دکمه Ctrl + Enter صفحه کليد را فشار دهيد.
[تصویر:  081.gif]

مشاهده ميکنيد که تصوير مورد نظر به خوبي نمايش داده ميشود اما بين فريم 120 تا 125 چون عکسي وجود ندارد تصوير بعد از چند ثانيه حذف شده و دوباره ظاهر مي‌شود. روي دکمه Close کليک کنيد.
[تصویر:  082.gif]

اکنون براي اينکه اين 5 فريم اضافي را حذف کنيم در ادامه اين 5 فريم را انتخاب مي‌کنيم.
روي فريم مشخص شده کليک راست کنيد.
از منوي بازشده روي گزينه Remove Frame کليک کنيد.
[تصویر:  083.gif]

مشاهد ميکنيد که 5 فريم اضافه شده حذف شده‌اند.
در ادامه به فريم 20 ميرويم و يک فريم کليدي جديد ايجاد ميکنيم.
[تصویر:  084.gif]

براي آنکه در فريم شماره 20 محل تصوير تغيير پيدا کند. روي تصوير مشخص شده کليک کنيد و تا قسمت مشخص شده با کادر سبز درگ کنيد.
[تصویر:  085.gif]

حال با حرکت دادن نوار تايم لاين وقتي به فريم 20 ميرسيم تصوير دچار پرش ميشود. در ادامه قصد داريم اين keyframe را حذف کنيم.
روي keyframe مشخص شده کليک راست کنيد.از منوي باز شده روي گزينه Clear keyframe کليک کنيد.
[تصویر:  086.gif]

مشاهده ميکنيد که keyframe ايجاد شده، حذف شده است. اکنون ميخواهيم براي زيبايي کار کمي تصوير را دوران دهيم. براي اينکار روي تصوير مشخص شده کليک کنيد.
[تصویر:  087.gif]

براي انجام دوران و تغيير سايز تصوير دکمه q صفحه کليد را فشار دهيد.
[تصویر:  088.gif]

در ادامه تصوير را با استفاده از ماوس کمي دوران ميدهيم.
با اين کار زماني که هد پخش به فريم مورد نظر برسد دوران تصوير به پايان خواهد رسيد. براي اينکه به صورت ناخواسته تغييري در تصوير رخ ندهد، روي دکمه مشخص شده کليک کنيد تا اين لايه فقل شود
[تصویر:  089.gif]

حال براي وارد کردن تصوير دوم روي فريم مشخص شده کليک راست کنيد.
[تصویر:  090.gif]

از منوي باز شده روي گزينه Insert Blank Keyframe کليک کنيد.تا يک فريم کليدي جديد ايجاد شود.
[تصویر:  091.gif]

همان طور که ميبينيد که keyframe خالي ايجاد شده است. براي اضافه کردن keyframe خالي ميتوانيد از مسير منوي Insert < Timeline < Blank Keyframe را انتخاب کنيد. حال روي دکمه Library کليک کنيد.
[تصویر:  092.gif]

روي تصوير Vacation_2 کليک کرده و تا قسمت مشخص شده با کادر سبز درگ نماييد
[تصویر:  093.gif]

در ادامه حالت قرار گرفتن اين تصوير را نيز تنظيم ميکنيم.
[تصویر:  094.gif]

روي دکمه مشخص شده کليک کنيد تا اين لايه نيز فقل شود.
[تصویر:  095.gif]

در ادامه دو تصوير ديگر را نيز وارد ميکنيم.
اکنون ميخواهيم با نمايش آخرين عکس، يک متن کوتاه نيز نمايش داده شود. براي اينکار روي فريم مشخص شده در لايه Text کليک کنيد.
[تصویر:  096.gif]

دکمه F5 صفحه کليد را فشار دهيد.
حال ابزار Text را انتخاب کنيد.
[تصویر:  097.gif]

در پنل Properties ميتوانيد تنظيمات متن را تغيير دهيد. روي قسمت مشخص شده کليک کنيد.
[تصویر:  098.gif]

در ادامه عبارت مورد نظر را تايپ ميکنيم.
حال براي تست فايل نهايي دکمه Ctrl + Enter صفحه کليد را فشار دهيد.
[تصویر:  099.gif]

مشاهده ميکنيد که به فايل مورد نظر خود دست پيدا کردهايم.
[تصویر:  100.gif]

توسط مثال قبلي تا حدودي با فريمها و فريمهاي کليدي آشنا شديد. در ادامه اين قسمت به تکميل پروژه قبلي که در مورد محصولات شرکت انياک بود مي‌خواهيم بپردازيم. مي‌خواهيم تصوير جلد چند محصول را در پروژه قرار دهيم تا با کليک بر روي آنها اطلاعاتي در مورد آن محصول نمايش داده شود. مشاهده ميکنيد که تا همان جايي که پروژه را تکميل کرده بوديم باز کردهايم. در ابتدا بايد يک لايه جديد ايجاد کنيم. روي دکمه New Layer کليک کنيد.
[تصویر:  101.gif]

در ادامه نام مناسبي براي اين لايه تعيين ميکنيم.
براي اين پروژه 60 فريم مد نظر داريم. براي اين که به طور همزمان براي همه لايهها 60 فريم انتخاب کنيم، روي فريم 60 لايه اول کليک کنيد.
[تصویر:  102.gif]

دکمه Shift صفحه کليد را فشرده نگه داشته و سپس روي فريم 60 لايه آخر کليک کنيد.
[تصویر:  103.gif]

مشاهده ميکنيد که فريم 60 همه لايه ها انتخاب شده است. دکمه F5 صفحه کليد را فشار دهيد.
[تصویر:  104.gif]

در اين پروژه عکس چهار محصول وجود دارد مي‌خواهيم با کليک بر روي هر محصول وارد صفحه توضيحات و عکس آن محصول بشويم. براي اين کار بايد با کليک بر روي هر محصول به فريم آن محصول برويم. در اين مثال با کليک روي تصوير آموزش ActionScript، مي‌خوانيم به فريم 10 برويم و با کليک بر روي تصوير آموزش Excel به فريم شماره 20 برويم. حال در فريم 10 بايد متن و تصوير محصول ActionScript را نمايش دهيم و در فريم 20 نيز بايد متن و تصوير محصول Excel را نمايش دهيم. حال روي فريم 10 لايه ايجاد شده کليک راست کنيد.
[تصویر:  105.gif]

از منوي بازشده روي گزينه Insert Blank Keyframe کليک کنيد تا يک Keyframe خالي ايجاد شود. تفاوت اين گزينه با گزينه Insert Keyframe اين است که با انتخاب گزينه Insert Blank Keyframe يک فريم خالي ايجاد ميشود اما با انتخاب گزينه Insert Keyframe يک Keyframe از Keyframe قبلي کپي گرفته و آن را قرار ميدهد.
[تصویر:  106.gif]

براي عدم نمايش لايه راهنما، روي گزينه مشخص شده کليک کنيد.
[تصویر:  107.gif]

روي گزينه مشخص شده کليک کنيد تا لايه آدمک نيز غير قابل نمايش شود.
[تصویر:  108.gif]

حال روي فلش مضاعف قسمت Library کليک کنيد.
[تصویر:  109.gif]

روي تصوير جلد آموزش اکشن اسکريپت کليک کنيد و تا قسمت مشخص شده از صفحه درگ نماييد.
[تصویر:  110.gif]

حال روي فريم 20 کليک راست کنيد.
[تصویر:  111.gif]

روي گزينه Insert Keyframe کليک کنيد تا يک کپي از فريم قبلي از Keyframe ايجاد شده گرفته شود.
[تصویر:  112.gif]

اکنون ميخواهيم اين تصوير را با تصوير ديگري عوض کنيم. براي اين که دقيقا در همين محل قرار بگيرد از گزينه Swap استفاده ميکنيم. براي فعال شدن گزينه Swap، ابتدا روي تصوير کليک کنيد.
[تصویر:  113.gif]

حال روي دکمه Swap کليک کنيد.
[تصویر:  114.gif]

در اين پنجره، تصاوير موجود در کتابخانه (Library) را مي‌توانيد مشاهده کنيد. روي تصوير مشخص شده کليک کنيد.
[تصویر:  115.gif]

روي دکمه OK کليک کنيد.
[تصویر:  116.gif]

مشاهده ميکنيد که تصوير مورد نظر با تصوير قبلي عوض يا Swap شده است. در ادامه به همين روش تصوير دو محصول ديگر را در فريمهاي 30 و 40 قرار مي‌دهيم. به علت اينکه تا فريم 50 بيشتر نياز نداريم به همان روشي که قبلاً گفته بوديم، 10 فريم بين 50 تا 60 را حذف خواهيم کرد.
همان طور که ميبينيد چهار تصوير را با فاصله 10 فريم در لايه مورد نظر قرار دادهايم. با حرکت دادن نوار Timeline ميتوانيد عوض شدن تصاوير را مشاهده کنيد. توجه داشته باشيد که علت خاصي ندارد که تصاوير را با فاصله 10 فريم قرار دادهايم. شما ميتوانيد هر تصوير را با فاصله 1 فريم قرار دهيد. اما براي اين که واضح‌تر بتوانيم ببينم، 10 فريم فاصله ايجاد کردهايم.
روي گزينه مشخص شده کليک کنيد تا تصوير آدمک قابل نمايش باشد.
[تصویر:  117.gif]

با حرکت دادن نوار Timeline ميتوانيد عوض شدن تصاوير را مشاهده کنيد اما مشکل اينجاست که تصوير آدمک زير تصاوير محصولات وجود دارد. در ادامه اين نرم‌افزار آموزشي به ترتيب اين مشکلات را رفع کرده و به پروژه نهايي دست پيدا خواهيم کرد.
کاربر گرامي، شما اکنون در پايان اين بخش هستيد،
[تصویر:  118.gif]


دانلود فایل PDF آموزش تصویری فلش
دانلود فایل Word آموزش تصویری فلش

دانلود نرم افزار آموزشی
دانلود مستقیم - شبیه سازی شده - تعاملی - تصویری
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

دانلود نرم افزار آموزشی برای اندروید
دانلود نرم افزار آموزشی برای ویندوز